تبلیغات
میهن وب هاست

خدمات جستجو در صفحات وب

نویسنده : امیر

نظرات : ۰ دیدگاه

بازدید : ۱۳۱ بازدید

تاریخ : ۱۲ مرداد ۱۳۹۷

کاربران اطلاعات مورد نیاز خود را از روش های گوناگونی در وب می یابند و ابزارهای متنوعی را در این راه وجود دارد که به آنها کمک کند؛ در این نوشته قصد بررسی خدمات جستجو در صفحات وب را داریم.

 

اما وقتی صحبت از خدمات جستجو در صفحات وب می شود با توجه به نوع جمع آوری و نمایش اطلاعات به کاربران این خدمات به دو گروه اصلی تقسیم می شوند:

  • Search Engineها (موتورهای جستجو)
  • Directoryها (فهرست ها)

 

موتورهای جستجو یا Search Engineها : 

در موتروهای جستجو، کار جمع آوری اطلاعات بر عهده ی یک سیستم نرم افزاری است. این سیستم نرم افزاری به اصلاح ربان یا اسپایدر نام دارد. پایگاه داده ای که برای این نوع از موتورهای جستحو استفاده می شود به نسبت سایر انواع بسیار بزرگ تر و پیچیده تر است و همواره اطلاعات به روزتری را به کاربران ارائه می دهد. عملیات بروز رسانی و گسترش اطلاعات در این موتورهای جستجو ممکن است یک یا چند روز به طول بینجامد. در حقیقت اسپایدرها هیچ گاه دست از کار نکشیده و متوقف نخواهند شد و به طور مداوم به جمع آوری اطلاعات از سایت ها و صفحات وب که در اینترنت هستند مشغول می باشند.. البته ممکن است اطلاعات جمع آوری شده از صفحات وب جدید باشد و یا این اطلاعات از صفحات وبی که تغییرات و بروزرسانی داشته است جمع آوری شده باشد.

همه موتورهای جستجو با درجه ای متفاوت از خدمات و نوع کار فعالیت و عملیات یکسانی را انجام می دهند: فراهم آوردن یک ابزار ساده برای جستجو و کمک به کاربران در راه رسیدن به اطلاعات مورد نیاز آنها. برای دستیابی به این هدف، موتورهای جستجو از اطلاعات موجود در پایگاه داده ی خود استفاده می کنند که این اطلاعات نیز به روش های گوناگونی تهیه می شوند. زمانیکه صحبت از تکنیک های بهینه سازی سایت، به میان می آید در واقع این تکنیک ها به شکلی مطرح می شوند که برای کار با موتورهای جستجو موثر باشند.

از مهم ترین موتورهای جستحو می توان به موتور جستجوی گوگل اشاره کرد. (قصد معرفی موتورهای جستجو را نداریم و گرنه تعداد زیادی موتور جستجوی پرکاربرد دیگری نیز موجود هستند.)

 

فهرست ها یا Directoryها :

Directoryها در واقع اطلاعات را در گروه های مختلفی دسته بندی می کنند. تفاوت اصلی آنها با موتورهای جستجو در این است که فهرست ها توسط عوامل اسنانی کار می کنند و تایید سایت ها توسط یک شخص حقیقی انجام می شود. به عبارت دیگر فهرست ها دارای اسپایدر که مشغول جمع آوری اطلاعات سایت ها شود نیستند. مدیران سایت ها به Directoryها مراجعه می کنند و بعد از انتخاب گروه مناسب برای سایت خود آن را به Directory معرفی کرده و منتظر تایید توسط ناظر خواهند شد.

پس از ثبت سایت یک فرد که به عنوان ناظر فعالیت دارد اطلاعات سایت را بررسی می کنند و در صورتی که سایت معرفی شده در آن گروه مشخص فعالیت داشته باشد و همچنین قوانین مربوط به آن Directory را رعایت کرده باشد آن سایت برای نمایش تایید می شود.

Directoryها هیچگاه از وجود یک سایت آگاهی نمی یابند، مگر زمانی که یک فرد آن سایت را معرفی و ثبت کند. یکی از ایرادهای وارد شده به Directoryها این است که سایت های منقرض شده که دیگر فعالیتی ندارند و حتی دامین آنها توسط مدیر آنها ثبت نشده اند قرار دارد. به عبارت دیگر یک سایت بعد از آنکه در یکی از گروه های ثبت شده در Directory قرار گرفت مدتی بعد به فعالیت خود خاتمه داد اما با این حال هنوز هم در آن Directory به عنوان سایت فعال به کاربران معرفی می شود. البته Directoryهایی نیز هستند که توسط ناظران خبره اداره می شوند که این نوع از Directoryها لینک های موجود را گاها بررسی کرده و نسبت به حذف لینک های منقرض شده اقدام می کنند.

البته امکان این وجود دارد که دایرکتوری ها برای بررسی این مورد از اسپایدرها کمک بگیرند؛ در اینجا کار اسپایدرها به این شکل عمل می کند که سایت هایی که قبلا در گروه ها قرار گرفته اند، هنوز فعال هستند یا خیر؟ در مواردی هم امکان دارد که اسپایدرها تغییر زمینه فعالیت سایت ها و یا فعال بودن پیوندهای درون صفحات آنها را بررسی کنند.

قرار گرفتن یک سایت اینترنتی در Directoryهای معتبر، می تواند نقش موثری در کسب موفقیت بهتر در موتورهای جستجو داشته باشد. زیرا فهرست های معتبر معمولا به دفعات بیشتری توسط اسپایدرها مرور می شود و شانس مراجعه اسپایدرها به سایت های لیست شده افزایش می یابد. از سوی دیگری پیوندی که از یک Directory مهم و معروف به سایت شود در کسب رتبه های بالاتر برای آن سایت نقش مهمی خواهد داشت.

ترافیکی که از دایرکتوری های فعال ناشی می شود در مقایسه با موتورهای جستجو بسیار کم است، اما نوعا کیفیت مناسبی دارد، به ویژه زمانی که خود دایرکتوری معتبر و تخصصی باشد. هنوز هم ارزش Directoryهای تخصصی که روی موضوعی خاص تمرکز دارند، بالاست. مانند فهرستی که سایت های فعال در صنعت ماشین سازی را لیست، ارزیابی و ارزش گذاری می شود.

فایده دیگر Directoryها کمک به جستجوی بهتر در زمانی است که موضوع جستجو چندان روشن نیست. در این حالت کاربر می تواند با بررسی گروه های آن به درک واضح تری از موضوع جستجو دست یابد و دامنه کلمات جستجو شده را گسترش دهد. زیرا در این نوع جستجو کاربر از گروهی عام شروع می کند و مرحله به مرحله به آن چه که می خواهد، نزدیک می شود.

امروزه Directoryها دیگر مثل قبل استفاده نخواهند شد و حتی ایده ی آنها بسیار قدیمی شده اند و از کاربرد آنها مثل قبل کاسته شده است. جستجو با کلمات در موتورهای جستجو محبوبیت بیشتری نسبت به جستجوی گام به گام در دایرکتوری ها دارد.با مطرح شدن مفاهیمی شبیه Tagging و Social Networkها می توان اشتراک گذاری های ساده تری داشت و از این رو نقش فهرست ها در این بین کم خواهد شد. در دنیای امروز کار به جایی رسیده است که کاربران با مطرح کردن سوالات کوتاه در توییتر می توانند سیر پاسخ های فراوانی را دریافت کنند و راه حل مناسبی دریافت کنند. این موضوع را به خاطر داشته باشید که در دنیای وب هر چه به کاربران بیشتری کمک کنید به شما بیشتر کمک می شود. (شبکه های اجتماعی)

البته از بین رفتن بعضی از Directoryهای مهم به قدری اهمیت داشته است که در ویکی پدیا بخشی به نام Defunct Directories وجود دارد. مردن سایت های حقیقت دارد. چه بسیار ایده ها و سایت هایی که هر روز در گورستان هاردها مدفون می شوند.

تعدادی از دایرکتورهای مدفون به شرح زیر می باشند:

  • AboutUs.org
  • Anime Web Turnpike
  • Biographicon
  • DMOZ
  • Google Directory
  • Internet Public Library
  • Intute
  • LookSmart
  • Lycos’ TOP 5%
  • Yahoo! Directory
  • Yahoo! Kids
  • Zeal

 

دایرکتوری هایی که امروزه بیشتر استفاده می شوند، فهرست های تخصصی می باشند که بر روی موضوع خاصی تمرکز دارند و در کنار آن خدمات دیگری هم به کاربران خود ارائه می دهند. عضویت در این سایت ها معمولا رایگان نیستند و به همین دلیل فعالیت آنها توجیه اقتصادی و مالی دارند.

دایرکتوری مفهومی است که در بین ما ایرانیان هیچگاه به طور کامل تجزیهو تحلیل نشده است و می توان گفت این ایده هنوز در ایران اجرا نشده است و عموم سایت هایی که مدعی Directory بودن داشتند، در حد همان لینکدونی یا لینکستان بودند و بعد از مدتی فعالیت خود را به نوعی تغییر دادند.

موفق و پیروز باشید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

مطالب زیر را از دست ندهید: