تعاریف کارآفرینی

تعاریف کارآفرینی 

تعاریف مختلفی از کارآفرینی در دنیا موجود می باشد اما این تعاریف معمولا پراکنده هستند در این نوشته تعدادی از تعاریف معروف کارآفرینی را با شما مرور می کنیم.

همراه ما باشید.

 

نوشته های زیر نیز به شما توصیه می شود:

 

تعاریف کارآفرینی

از کارآفرینان تعاریف مختلفی شده است، داشنمندان علوم اجتماعی، روانشناسی، اقتصادی و مدیریت هر یک تعاریف خاصی برای کارآفرینان دارند. اما آنچه در اکثر آنها می توان مشاهده کرد این نکته است که کارآفرینان محور توسعه اقتصادی بوده و یا تخریب روش کهن و ناکارآمد قبلی و جایگزینی آنها با شیوه های کارآمد و نوین به نظام اقتصادی، پویایی و حیات می بخشد.

تعاریف کارآفرینی

در قرن شانزدهم میلادی واژه فرانسوی Entreprendre کارآفرینی اولین بار برای افرادی به کار برده شد که در ماموریت های نظامی خود را به خطر می انداختند.

بعدها این واژه به کسی اطلاق شد که مخاطره یک فعالیت اقتصادی را می پذیرفتند و آن را سازماندهی، تقبل و اداره می کردند.

علیرغم اینکه کارآفرینی از ابتدای خلقت بشر همواره در تمام شئونات مختلف زندگی انسان حضور داشته و مبنای تمامی تحولات و پیشرفت های بشری بوده است و با توجه به تعاریف زیاد و متنوع هنوز ماهیت اصلی آن شناخته شده نیست.

از نظر اقتصاددانان، کارآفرین کسی است که منابع، نیروی کار، مواد و سرمایه را با هم ترکیب می کند تا ارزش آنها را نسبت به قبل بیشتر نماید.

از نظر روان شناسان، کارآفرین کسی است که به وسیله ویژگی شخصی خود به پیش می رود، ویژگی هایی از قبیل نیاز به کسب کردن یا رسیدن به چیزی، تجربه نمودن، انجام دادن یا شاید فرار از حوزه اختیار دیگران.

دیدگاه و تعاریف مختلفی در رابطه با کارآفرینی مطرح شده است اما تعریفی که تقریبا اکثر صاحب نظران در مورد آن اتفاق نظر دارند به شرح زیر است:

کارآفرینی عبارت است از: فرآیند خلق چیزی با ارزش و متفاوت، از طریق اختصاص زمان و تلاش کافی، همراه با ریسک مالی، روانی و اجتماعی، همچنین دریافت پاداش های مالی و رضایت شخص از نتایج حاصله.

کارآفرین فردی است که دارای ایده و فکر جدید است که از طریق فرآیند ایجاد کسب و کار، توام با بسیج منابع و مخاطره مالی و اجتماعی، محصول یا خدمت جدیدی را به بازار عرضه می کند.

نکات با اهمیت در تعاریف کارآفرینی عبارتند از :

  • کارآفرین کسب و کار جدیدی را راه اندازی می کند.
  • راه اندازی کسب و کار با خلاقیت و نوآوری همراه است.
  • فرد کارآفرین خطر می کند و در راه رسیدن به هدفش ریسک های مختلفی را می پذیرد.
  • به طور کلی کارآفرنی فرآیند خلق چیزی است، خلق هر چیز ارزشمند و جدید.
  • کارآفرینی فرآیندی است که مستلزم صرف زمان و تلاش کافی است.
  • آنچه که به عنوان پاداش در فعالیت های کارآفرینانه وجود دارد، رسیدن استقلال مالی، کسب درآمد و همچنین رضایت خاطری است که فرد کارآفرین انجام کار، کسب خواهد کرد.

اما اینکه فردی صرفا کسب و کاری را آغاز کند و ریسک های آن را پذیرا شود، کارآفرین نیست، نوآوری هم باید وجود داشته باشد، یعنی کارآفرین کسی است که محصول یا خدمت جدیدی را تولید می کند.

پس می توان گفت که کارآفرینی به فرآیند شناسایی فرصت های جدید و ایجاد کسب و کار و سازمان های جدید و رشد یابنده برای بهره برداری از فرصت های شناسایی شده اطلاق می شود که در نتیجه ی آن، کالا و خدمات جدیدی به جامعه عرضه می شود.

پیتر دراکر معتقد است که کارآفرین کسی است که فعالیت اقتصادی کوچک و جدیدی را با سرمایه خود شروع می نماید. کارآفرین ارزش ها را تغییر می دهد و ماهیت آنها را دچار تحول می نماید.

از نظر رابرت رونستات کارآفرینی روند پویایی در جهت افزایش و ایجاد سرمایه است. این کار توسط کسی انجام می شود که خطر از دست دادن زمان یا فرصت های شغلی دیگر را در جهت ارزش برای یک محصول یا خدمت می پذیرد.

رابرت هیسریچ در تعریف کارآفرینی می گوید کارآفرینی فرآیند خلق چیزی نو، با صرف وقت و تلاش بسیار و پذیرش خطرات مالی، روحی و اجتماعی برای به دست آوردن منابع مالی، رضایت شخصی و استقلال است.

در ارتباط با باشگاه کارآفرینی تیوان بخوانید

مک میلان و ام معتقد است که کارآفرینی یعنی ایجاد شرکت های جدید.

ترآپ مان و مرونینک استار در کتاب ” نظام های کارآفرینانه ” در دهه 1990 می آورند که کارآفرین یعنی ترکیب متفکر با مجری، کارآفرین فردی است که فرصت ارایه یک مخصول، خدمات، روش و سیاست جدید یا راه تفکری جدید برای یک مشکل قدیمی را می یابد. کارآفرین فردی است که می خواهد تاثیر اندیشه، محصول یا خدمات خود را بر نظام مشاهده کند.

ویلیام بای گریو متعقد است که کارآفرین کسی است که یک فرصت را می یابد و برای پیگیری آن فرصت یک سازمان را راه اندازی می کند و فرآیند کارآفرینی تمام وظایف، فعالیت ها و عملیاتی را که با درک فرصت و ایجاد یک سازمان به منظور پیگیری آن فرصت های ارتباط می یابد، در بر می گیرد.

تقریبا در همه تعاریف کارآفرینی این توافق وجود دارد که در مورد رفتاری بحث می کنیم که: 1- پیش قدم است. 2- می تواند مکانسیم اجتماعی و اقتصادی را برای تبدیل منابع و موفقیت ها به وضعیت عملی، سازماندهی یا سازماندهی مجدد می کند. 3- ریسک و شکست را می پذیرد.

در زبان فارسی واژه کارآفرینی به طور دقیق معادل یابی نشده است. به طوری که نمی توان معنای متداول کارآفرینی به معنای دقیق آن دست یافت. مثلا در فرهنگ پنج جلدی انگلیسی به فارسی دکتر منوچهر آریان پور کاشانی واژه مذکور و واژه Entreprenant معنای ” متهور، اقدام کننده به کارهای مهم، جسور، بی باک و… ” قید گردیده که تا حدودی معنی کارآفرین به معنی خاص کلمه را به ذهن خواننده الاق می کند. لذا از تعاریفی که در منابع و ماخد بین المللی برای کارآفرینی درج شده، به مفهوم عمیق و صحیح کارآفرینی پی می بریم.

احمد پور داریانی در تعریفی که از کارآفرینی ارایه می دهد، معتقد است: کارآفرین فردی است که دارای ایده نو و جدید است و از طریق فرآیند تاسیس و ایجاد یک کسب و کار و قبول مخاطره، محصول یا خدمات جدیدی را به جامعه معرفی می کند.

 

 

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله برای ما بنویسید.

پایدار باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code