فیسبوک با تمرکز بر دنیای مجازی در حال تغییر نام خود به متا!
آیا نام فیس بوک عوض شده است؟ داستان تغییر نام فیسبوک به صورت کامل!
این شرکت در میان موجی از انتقادات پس از انتشار ده ها هزار سند داخلی این تصمیم را گرفت. کارمندان فیس بوک در 28 اکتبر در منلو پارک، کالیفرنیا از لوگوی جدید و نام “متا” روی تابلوی جلوی دفتر مرکزی فیس بوک رونمایی کردند ( به نقل از جاستین سالیوان/ گتی ایماژ). حتما شما هم شنیده اید فیسبوک روز پنجشنبه نام شرکت خود را به Meta تغییر داد و به شدت حرکت کرد تا از یک تجارت رسانههای اجتماعی که درگیر بحران است فاصله بگیرد و خود را به عنوان خالق آیندهنگر دنیای دیجیتال جدید معروف به «متاورس» تغییر نام دهد. در یک ارائه آنلاین ۷۵ دقیقهای، مارک زاکربرگ، مدیر عامل شرکت، از کاربران خواست تا تفکرات خود را در مورد این شرکت تنظیم کنند، شرکتی که به گفته او از اپلیکیشن رسانههای اجتماعی فراگیر و مشکلساز آن پیشی گرفته است – پلتفرمی که همچنان با نام فیسبوک شناخته میشود. در عوض، او گفت، این شرکت قصد دارد بر آنچه زاکربرگ به عنوان موج بعدی محاسبات توصیف کرد تمرکز کند: یک جهان مجازی که در آن مردم آزادانه به عنوان آواتار پرسه بزنند، در جلسات تجاری مجازی شرکت کنند، در فروشگاه های مجازی خرید کنند و در گردهمایی های مجازی معاشرت کنند.
«از این به بعد، ما متاورز خواهیم بود. نه فیس بوک» زاکربرگ در رویداد کانکت، که رویداد سالانه شرکت بر روی واقعیت مجازی و افزوده متمرکز بود، گفت. فیس بوک یکی از پرمصرف ترین محصولات در جهان است. اما به طور فزاینده ای، همه کارهایی که ما انجام می دهیم را در بر نمی گیرد. در حال حاضر، نام تجاری ما به قدری با یک محصول مرتبط است که نمی تواند نشان دهنده هر کاری باشد که ما انجام می دهیم.”
مدیرعامل فیس بوک مارک زاکربرگ این تغییر را در رویداد سالانه Connect این شرکت در 28 اکتبر فاش کرد. پلت فرم رسانه های اجتماعی فیس بوک نام فعلی خود را حفظ خواهد کرد. این اقدام در حالی صورت میگیرد که فیسبوک بر سر ادعاهایی مبنی بر اینکه به طور خصوصی و دقیق آسیبهای دنیای واقعی را که توسط پلتفرمهایش تشدید میشود، نادیده گرفته شده هشدارهای کارکنان خود در مورد خطرات تصمیمهای طراحیشان را نادیده گرفته است و جوامع آسیبپذیر در سراسر جهان را در معرض یک کوکتل قرار داده است، درگیر بحث و جدل است. محتوای خطرناک پس از اینکه یک افشاگر در این ماه ده ها هزار سند داخلی شرکت را به کنگره و کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده تحویل داد، قانونگذاران و منتقدان خواستار اقدام فوری برای مهار این غول فناوری شدند.
افشاگریهای افشاگر فرانسیس هاوگن مسلماً عمیقترین چالشی است که تاکنون برای زاکربرگ و شرکتش وجود دارد که بهعنوان بزرگترین پلتفرم رسانه اجتماعی در جهان رتبهبندی میشود. منتقدان به سرعت از این اقدام انتقاد کردند و آن را با استراتژی بحرانی که توسط شرکت تنباکو فیلیپ موریس به کار گرفته شد، مقایسه کردند، زمانی که مشخص شد این شرکت مدتهاست میدانست که سیگار به سلامت انسان آسیب میزند. اما متاورس چیست؟ فیس بوک می گوید این آینده اینترنت است. مارک الیاس، وکیل دموکرات، در توییتی نوشت: «فراموش نکنید که وقتی فیلیپ موریس نام خود را به آلتریا تغییر داد، همچنان سیگارهایی را می فروخت که باعث سرطان می شد. زاکربرگ گفت که تغییر نام تجاری «درسهای» گذشته را مورد توجه قرار خواهد داد و در یک پست وبلاگی اشاره کرد که حریم خصوصی و ایمنی در نسل جدید محصولات «از روز اول» گنجانده میشود – نشانهای آشکار برای کاهش اعتماد فیسبوک. در سخنرانی اصلی خود، او همچنین به مشکلات فیس بوک اشاره کرد و گفت: «چند سال گذشته از بسیاری جهات برای من و شرکتم فروتن بوده است.»
اما کسری اعتماد فیس بوک واقعی است. بحران ناشی از فیس بوک Papers که در پاسخ به شکایت یک افشاگر در اختیار کنگره و کمیسیون بورس و اوراق بهادار قرار گرفت، به دنبال رسوایی های دیگری در سال های اخیر مانند اطلاعات نادرست روسیه در مورد انتخابات ریاست جمهوری 2016 و بحران کمبریج آنالیتیکا که برجسته شد به اشتراک گذاری نادرست داده های شخصی بحران فعلی بیشتر برای شرکت وجود دارد، زیرا آسیب از درون به جای سوء استفاده از خدمات توسط یک فرد خارجی است. مقالات فیسبوک همچنین تمام جنبههای این سرویس را لمس میکند و نقصهای اساسی در معماری الگوریتمها، طراحی پلتفرم و خطمشیهای آن را آشکار میکند، در حالی که آسیبهای ناشی از سلامت روان و قطبیسازی برای بسیاری از آمریکاییها بسیار نزدیک است.
چگونه “متاورس” فیسبوک به یک استراتژی سیاسی در واشنگتن تبدیل شد؟
اسناد فیس بوک توسط کنسرسیومی از سازمان های خبری از جمله واشنگتن پست به دست آمده است. فیس بوک آن ها را “تلاش هماهنگ شده برای استفاده انتخابی از اسناد فاش شده برای ترسیم تصویری نادرست از شرکت ما” نامیده است.
یکی از اتهامات اصلی فیس بوک Papers این است که این شرکت فناوری رسانه های اجتماعی را بدون درک اثرات مضر آن ساخته و به کار گرفته است. منتقدان میترسند که همین مشکلات گریبانگیر متاورز شود – فقط خطرات ممکن است بیشتر باشد، زیرا زاکربرگ اعلام کرد که مردم اساساً بخشی از زندگی خود را در دنیای مجازی او زندگی میکنند. او با بیان اینکه نسل بعدی خدمات اینترنتی با “تواضع و گشاده رویی” بیشتر ساخته می شود و “درس های” گذشته را در نظر می گیرد، به دنبال جبران انتقادهای احتمالی بود. اما منتقدان و برخی از خودی های سابق این تعهد را زیر سوال بردند.
“من در طول سخنرانی به این فکر می کردم که پلیس های متاورز چه کسانی خواهند بود؟” کیتی هاربث، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت مشاوره Anchor Change و مدیر سابق سیاست عمومی فیس بوک گفت. «چند سال اول ممکن است عالی به نظر برسند، زیرا افراد زیادی در خدمت نیستند، اما هر چه بیشتر بیایند، بازیگران بد بیشتر می شوند. و پس از آن، شرکت بازی می کند. هاربث خاطرنشان کرد که تقریباً هر پنج سال یک بار، این شرکت تغییر جهت بزرگی را در میان چرخه مطبوعات بد اعلام می کند. در سال 2012، این شرکت در حالی که به دلیل عملکرد ضعیف در طول عرضه عمومی خود مورد حمله قرار گرفت، به موبایل روی آورد. در سال 2017، پس از مناقشات بر سر اطلاعات نادرست روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال قبل، تغییری را برای تمرکز بر جوامع و گروه ها – گرد هم آوردن جهان – اعلام کرد.
در حال حاضر، تغییر نام فیس بوک رویایی به نظر می رسد. شرکتی که زاکربرگ 17 سال پیش از یک اتاق خوابگاه کالج راهاندازی کرد، به مجموعهای شامل واتساپ، اینستاگرام، مسنجر و یک تجارت نوپای پرداخت و سختافزار تبدیل شده است، که باعث شد برخی از کارشناسان و خودیها بگویند که این شرکت مدتها برای تغییر نام به تعویق افتاده است. اما تقریباً تمام درآمد فیس بوک – 29 میلیارد دلار در سه ماهه سوم – از تبلیغات آنلاین تولید شده توسط برنامه آبی اصلی فیس بوک به دست می آید، به این معنی که هرگونه انتقال به واقعیت مجازی متمرکز بر فروش سخت افزار، سرمایه گذاری هنگفت و چندین سال طول می کشد.
آدری شومر، تحلیلگر eMarketer در ایمیلی گفت: «در حالی که تغییر نام نمایانگر چشمانداز بزرگتری است، این تحول هنوز یک واقعیت نیست و یک سرمایهگذاری چند ساله خواهد بود».
زاکربرگ و فیس بوک به این موضوع اذعان کرده اند. زاکربرگ در سخنرانی اصلی خود گفت که فرآیند تبدیل شدن به یک شرکت متاورس یک “دهه” طول می کشد و هدف او این بود که در آن زمان “به یک میلیارد نفر برسد”. روز دوشنبه، این شرکت گفت که سرمایه گذاری هایش در متاورس – که شامل تعهد به استخدام 10000 نفر جدید در مشاغل سخت افزاری است – 10 میلیارد دلار از سود سال 2021 آن را کاهش می دهد.
سخنرانی زاکربرگ مملو از صحنه های گیج کننده ای بود که چشم انداز شرکت را برای متاورس به نمایش می گذاشت. این شامل زاکربرگ بود که ورزش آبی مورد علاقه خود، هیدروفویل کردن، با دوستانش در یک محیط مجازی، و سپس پریدن به جلسات کاری از یک دفتر خانه مجازی، بوکس با آواتارهای مجازی و کار بر روی یک پد مجازی زنبق را انجام می داد. زاکربرگ در نامهای در وبسایت این شرکت که مدت کوتاهی پس از سخنرانی منتشر شد، گفت که آینده «اینترنت مجسمشدهای خواهد بود که شما در آن تجربه دارید، نه اینکه فقط به آن نگاه کنید. ما این را متاورس مینامیم و هر محصولی را که میسازیم لمس میکند.»
زاکربرگ شروع به صحبت در مورد چگونگی انتقال این شرکت به هویت جدید در تابستان کرد. او متعاقباً از شراکت عینکهای هوشمند با Ray-Ban و برنامهای برای استفاده از هدستهای واقعیت مجازی آن برای کنفرانس ویدیویی مرتبط با کار خبر داد. او یکی از دوستان قدیمی خود را که ریاست بخش سخت افزار، اندرو باسورث را بر عهده داشت، به عنوان مدیر ارشد فناوری جدید شرکت ارتقا داد.
بعد سیاسی تغییر نام تجاری نیز ماه ها قبل از ظهور هاوگن با مقالات فیس بوک آغاز شد. روزنامه پست پیشتر گزارش داده بود که مدیران فیس بوک بخش هایی از تابستان را صرف معرفی ایده متاورس به کارشناسان اندیشکده واشنگتن و برنامه ریزی برای دسترسی به آژانس های فدرال کردند که ممکن است سخت افزار آن را تنظیم کنند. زاکربرگ به همکارانش گفته است که دیگر نمیخواهد چهره دردسرهای شرکت در واشنگتن و جاهای دیگر باشد. اصطلاح متاورس از داستان های علمی تخیلی می آید و در سال های اخیر توسط سرمایه گذاران خطرپذیر به عنوان راهی برای صحبت در مورد خدمات به هم پیوسته رایج شده است. فیسبوک همچنین اولین شرکت دره سیلیکون نیست که خود را تغییر نام داد. گوگل در سال 2015 نام شرکت مادر خود را به آلفابت تغییر داد تا یک غول شرکتی را متحد کند که نه تنها تبلیغات جستجو و نمایش را در بر می گرفت، بلکه خودروهای بدون راننده و یک بخش علوم زندگی را نیز در بر می گرفت. اسنپ چت در تلاشی برای تغییر نام خود به عنوان یک شرکت دوربین، نام خود را به Snap Inc. تغییر داد.
اخبار فیس بوک به صورت زنده! جدیدترین اخبار فیس بوک
فیس بوک اعلام کرده است که نام خود را به عنوان بخشی از یک تغییر نام تجاری بزرگ به Meta تغییر می دهد. نام جدید تلاشی برای تمرکز بر متاوریستی است که فیسبوک می گوید آینده شبکه های اجتماعی خواهد بود. اما احتمالاً تلاشی برای عبور از بررسی و انتقاد شدیدی است که در هفتهها و سالهای اخیر با آن روبرو بوده است، که بر همه چیز تمرکز کرده است، از حریم خصوصی گرفته تا آسیبهایی که به جوانان وارد میکند. مارک زاکربرگ، مدیر اجرایی، گفت که الین اپلیکیشن آبی همچنان به عنوان فیس بوک شناخته می شود. اما نام تجاری از هر جای دیگری مانند واتس اپ و اینستاگرام حذف خواهد شد. همه این برنامه های مختلف اکنون در عوض تحت نام تجاری “Meta” زندگی می کنند و فیس بوک تنها یکی از آن برنامه های مختلف است. آقای زاکربرگ با انتشار “نامه ای از بنیانگذاران” دلایل خود را برای تغییر نام تجاری توضیح داد و اشاره کرد که از سمت مدیرعاملی شرکت کناره گیری نخواهد کرد. برخی از روزنامهنگاران با دوز زیادی از شک و تردید با این برند رفتار کردهاند و حتی از سایر خبرنگاران خواستهاند که این تغییر را نادیده بگیرند و به نام شرکت «فیسبوک» ادامه دهند. تغییر نام دومین تغییر فیس بوک است. در سال 2005، این شرکت نام خود را از فیس بوک به “فیس بوک” تغییر داد.
اخبار فیس بوکی در یک نگاه
- فیس بوک اعلام کرد که اکنون “متا” نامیده می شود و لوگوی جدیدی را نشان می دهد
- این دومین تغییر نام فیس بوک است
- روزنامه نگاران می گویند سایر خبرنگاران باید تلاش برای تغییر نام تجاری را نادیده بگیرند
- شاخص سهام فیس بوک نیز تغییر خواهد کرد
- مارک زاکربرگ تایید کرد که کناره گیری نمی کند
- مارک زاکربرگ “نامه موسس” را منتشر می کند و در مورد تغییر نام تجاری توضیح می دهد
- سهام شرکت مواد کانادایی پس از هویت اشتباه فیسبوک افزایش یافت
- پس از اینکه مارک زاکربرگ، رئیس فیس بوک، پنج شنبه اعلام کرد شرکتش متا نام خواهد داشت، سهام متا متریالز، یک شرکت کانادایی فناوری مواد، حدود 30 درصد افزایش یافت.
- در حالی که Meta Materials یک شرکت علمی است و هیچ ارتباطی با فیس بوک ندارد، کارشناسان فکر می کنند افزایش سرمایه گذاری می تواند یک مورد از هویت اشتباه باشد.
- این مشابه افزایش سهام Zoom Technologies در آوریل 2019 است، زمانی که سرمایه گذاران آن را با Zoom Video Communications، یک شرکت ویدئو کنفرانس اشتباه گرفتند.
سناتور آمریکایی از تغییر نام فیس بوک انتقاد می کند و می گوید این شرکت “می تواند نام جدیدی برای خودش انتخاب کند اما نمی تواند پنهان شود” سناتور ریچارد بلومنتال از تغییر نام فیس بوک به متا انتقاد کرده و اضافه کرده است که این اقدام این شرکت “سال ها شیوه های انحرافی فیس بوک را پاک نخواهد کرد.” این سناتور که به دنبال گزارش افشاگر فرانسیس هاگن از فیس بوک انتقاد کرده است، گفت که تغییر نام ممکن است “ممکن است باعث سردرگمی و حواس پرتی شود”، اما “بی توجهی به حریم خصوصی، رفاه کودکان، گسترش نفرت و نسل کشی” را پاک نخواهد کرد.
Tonight Show تغییر نام فیس بوک به Meta را مسخره کرد!
شوی آخر شب که توسط کمدین جیمی فالون برگزار شد، این تغییر را در توییتر به سخره گرفت و آن را با فروشگاههای فست فود مقایسه کرد که پس از شیوع E. coli، نامشان را تغییر دادند.
دیلی شو هم تغییر نام فیسبوک به متا را مسخره می کند
نمایش روزانه با ترور نوح تغییر نام فیس بوک به متا را به سخره می گیرد که زاکربرگ را در یک گردهمایی مجازی مشعل تیکی نشان می دهد و خود را در یک تجربه واقعیت مجازی از شورش کنگره کنگره آمریکا در 6 ژانویه غرق می کند.
پیشنهاد نویسنده: روش بالا بردن امنیت اکانت فیسبوک
خاطرات خودتون رو از شبکه اجتماعی فیس بوک در بخش نظرات همین نوشته برای ما بنیوسید.
موفق باشید.
ارسال پاسخ