سیر تاریخی کارآفرینی

سیر تاریخی کارآفرینی

به عنوان یک کارآفرین باید سیر تاریخی کارآفرینی را بدانید و قبل از اینکه اسم خود را کارآفرین قرار دهید حتما به طور کلی از آن باخبر شوید.

در این نوشته همراه ما باشید.

 

نوشته های زیر نیز به شما توصیه می شود:

 

سیر تاریخی کارآفرینی

به طور کلی سیر تاریخی کارآفرینی را می توان به پنج دوره تقسیم نمود:

  • دوره اول: قرون 15 و 16 میلادی: در این دوره به صاحبان پروژه های بزرگ که مسئولیت اجرایی این پروژه ها همانند ساخت کلیسا، قلعه ها، تاسیسات نظامی و… از سوی دولت های محلی به آنها واگذار گردید، کارآفرین اطلاق می شود. در این دوره پذیرش مخاطره، لحاظ نشده است.
  • دوره دوم: قرن 17 میلادی: این دوره همزمان با شروع انقلاب صنعتی در اروپا بوده و بعد از آن مخاطره پذیری به کارآفرینی اضافه شد. کارآفرین در این دوره شامل افرادی مانند بازرگانان، صنعتگران و … می باشد.
سیر تاریخی کارآفرینی
سیر تاریخی کارآفرینی
  • دوره سوم: فرون 18 و 19 میلادی: در این دوره کارآفرین فردی است که مخاطره می کند و سرمایه مورد نظر خود را از طریق وام تامین می کند، بین کارآفرین و تامین کننده سرمایه و مدیر کسب و کار، در تعاریف این دوره تمایز وجود دارد.
  • دوره چهارم: دهه های میانی قرن بیستم میلادی: در این دوره مفهوم نوآوری شامل خلق مخصولی جدید، ایجاد نظام توزیع جدید یا ایجاد ساختار سازمانی جدید به عنوان یک جزء اصلی به تعاریف کارآفرینی اضافه شده است.
  • دوره پنجم: دوران معاصر  ( از سال 1980 تا کنون ): در این دوره همزمان با موج ایجاد کسب و روند کارهای کوچک، رشد اقتصادی و نیز مشخصی شدن نقش کارآفرینی به عنوان تسریع کننده این ساز و کار، توجه زیادی به این مفهوم شد و رویکرد چند جانبه به این موضوع صورت گرفت. تا قبل از این دوره اغلب توجه اقتصاد دانان به کارآفرینی معطوف بود، اما در این دوره به تدریج روانشناسان، جامعه شناسان، دانشمندان و …  به ابعاد مختلف کارآفرینی و کارآفرین توجه نموده اند. تا دهه ی 1980 سه موج وسیع، موضوع کارآفرینی را پیش برده است:
    • موج اول: انفجار عمومی مطالعه و تحقیق در قالب انتشار کتابهای زندگی کارآفرین و تاریخچه شرکت های آنها، چگونگی ایجاد کسب و کار شخصی و شیوه های سریع پولدار شدن می باشد. این موج از اواسط دهه 1950 شروع شده است.
    • موج دوم: این موج که شروع آن از دهه 1960 بوده، شامل ارائه رشته های آموزش کارآفرینی در حوزه های مهندسی و بازرگانی است که در حال حاظر این حوزه ها به سایر رشته ها نیز تسری یافته است.
    • موج سوم: این موج شامل افزایش علاقمندی دولت ها به تحقیقات در زمینه کارآفرینی و بنگاه های کوچک، تشویق رشد شرکت های کوچک و انجام تخقیقات در خصوص نوآوری های صنعتی می شود که از اواخر دهه 1970 آغاز شده است.

 

 

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله برای ما بنویسید.

پیروز باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code