کنترل دسترسی مبتنی بر نقش چیست؟
کنترل دسترسی مبتنی بر نقش (RBAC) دسترسی به شبکه را بر اساس نقش فرد در سازمان محدود میکند و به یکی از روشهای اصلی برای کنترل دسترسی پیشرفته تبدیل شده است. نقشها در RBAC به سطوح دسترسی کارکنان به شبکه اشاره دارد. کارکنان فقط مجاز به دسترسی به اطلاعات لازم برای انجام مؤثر وظایف شغلی خود هستند. دسترسی بر اساس عوامل متعددی مانند اختیار، مسئولیت و شایستگی شغلی است. علاوه بر این، دسترسی به منابع کامپیوتری را میتوان به وظایف خاصی مانند امکان مشاهده، ایجاد یا اصلاح یک فایل محدود کرد. در نتیجه، کارمندان سطح پایین معمولاً در صورتی که برای انجام مسئولیتهای خود به دادههای حساس نیاز ندارند، دسترسی ندارند. اگر کارمندان زیادی دارید و از اشخاص ثالث و پیمانکارانی استفاده میکنید که نظارت دقیق بر دسترسی به شبکه را دشوار میکند، این امر به ویژه مفید است. استفاده از RBAC به ایمن سازی دادههای حساس و برنامههای کاربردی مهم شرکت شما کمک میکند.
کنترل دسترسی مبتنی بر نقش چیست؟
نمونههایی از RBAC
کنترل دسترسی مبتنی بر نقش (RBAC) که به عنوان امنیت مبتنی بر نقش نیز شناخته میشود، مکانیزمی است که دسترسی سیستم را محدود میکند. این شامل تنظیم مجوزها و امتیازات برای فعال کردن دسترسی به کاربران مجاز است. اکثر سازمانهای بزرگ از کنترل دسترسی مبتنی بر نقش استفاده میکنند تا سطوح مختلفی از دسترسی را بر اساس نقشها و مسئولیتهای کارکنان خود فراهم کنند. این کار از دادههای حساس محافظت میکند و تضمین میکند که کارمندان فقط میتوانند به اطلاعات دسترسی پیدا کنند و اقداماتی را که برای انجام کارهایشان نیاز دارند انجام دهند.
یک سازمان یک نقش کنترل دسترسی مبتنی بر نقش را به هر کارمند اختصاص میدهد. نقش تعیین میکند که سیستم چه مجوزهایی را به کاربر میدهد. برای مثال، میتوانید تعیین کنید که آیا کاربر مدیر، متخصص یا کاربر نهایی است و دسترسی به منابع یا وظایف خاص را محدود کنید. یک سازمان ممکن است به برخی افراد اجازه ایجاد یا اصلاح فایلها را بدهد در حالی که به دیگران فقط اجازه مشاهده میدهد. یکی از نمونههای کنترل دسترسی مبتنی بر نقش، مجموعهای از مجوزها است که به کاربران اجازه میدهد مقالات را در یک برنامه نوشتن بخوانند، ویرایش یا حذف کنند. دو نقش وجود دارد، یک نویسنده و یک خواننده، و سطوح مجوز مربوطه آنها در این جدول حقیقت ارائه شده است. با استفاده از این جدول میتوانید به هر کاربر مجوز اختصاص دهید. از طریق RBAC، میتوانید کارهایی را که کاربران نهایی میتوانند در سطح گسترده و دانهای انجام دهند، کنترل کنید. میتوانید تعیین کنید که کاربر مدیر، کاربر متخصص یا کاربر نهایی است و نقشها و مجوزهای دسترسی را با موقعیتهای کارکنان خود در سازمان هماهنگ کنید. مجوزها فقط با دسترسی کافی در صورت نیاز به کارمندان برای انجام کارهای خود اختصاص داده میشود. اگر شغل کاربر نهایی تغییر کند چه؟ ممکن است لازم باشد نقش او را به صورت دستی به کاربر دیگری اختصاص دهید، یا همچنین میتوانید نقشها را به یک گروه نقش اختصاص دهید یا از خطمشی انتساب نقش برای افزودن یا حذف اعضای یک گروه نقش استفاده کنید. برخی از نام گذاریها در ابزار RBAC میتواند شامل موارد زیر است:
- دامنه نقش مدیریت: این موضوع، اشیایی را که گروه نقش مجاز به مدیریت است، محدود میکند.
- گروه نقش مدیریت: میتوانید اعضا را اضافه و حذف کنید.
- نقش مدیریت: انواع وظایفی هستند که میتوانند توسط یک گروه نقش خاص انجام شوند.
- تخصیص نقش مدیریت: یک نقش را به یک گروه نقش مرتبط میکند.
با افزودن یک کاربر به یک گروه نقش، کاربر به تمام نقشهای آن گروه دسترسی دارد. اگر حذف شوند، دسترسی محدود میشود. کاربران همچنین ممکن است در صورت نیاز به دسترسی موقت به دادهها یا برنامههای خاص به چندین گروه اختصاص داده شوند و پس از تکمیل پروژه حذف شوند. گزینههای دیگر برای دسترسی کاربر ممکن است شامل موارد زیر است:
- Primary: مخاطب اصلی برای یک حساب یا نقش خاص.
- صورتحساب: دسترسی یک کاربر نهایی به حساب صورتحساب.
- فنی: اختصاص داده شده به کاربرانی که وظایف فنی را انجام میدهند.
- Administrative: دسترسی برای کاربرانی که وظایف اداری را انجام میدهند.
مزایای RBAC
مدیریت و ممیزی دسترسی به شبکه برای امنیت اطلاعات ضروری است. دسترسی میتواند و باید بر اساس نیاز به دانستن اعطا شود. با صدها یا هزاران کارمند، با محدود کردن دسترسی غیر ضروری به اطلاعات حساس بر اساس نقش تعیین شده هر کاربر در سازمان، امنیت راحتتر حفظ میشود. مزایای دیگر عبارتند از:
- کاهش کارهای اداری و پشتیبانی IT با RBAC: میتوانید نیاز به کاغذبازی و تغییر رمز عبور را در هنگام استخدام کارمند یا تغییر نقش خود کاهش دهید. در عوض، میتوانید از RBAC برای اضافه کردن و تغییر نقشها به سرعت و پیادهسازی آنها در سراسر سیستمعامل، پلتفرمها و برنامهها استفاده کنید. همچنین احتمال خطا در هنگام تخصیص مجوزهای کاربر را کاهش میدهد. این کاهش زمان صرف شده برای وظایف اداری تنها یکی از چندین مزیت اقتصادی RBAC است. RBAC همچنین به ادغام آسان کاربران شخص ثالث در شبکه شما با دادن نقشهای از پیش تعریف شده کمک میکند.
- به حداکثر رساندن بهره وری عملیاتی: RBAC یک رویکرد ساده ارائه میدهد که در تعریف منطقی است. به جای تلاش برای مدیریت کنترل دسترسی سطح پایینتر، همه نقشها را میتوان با ساختار سازمانی کسب و کار هماهنگ کرد و کاربران میتوانند کار خود را به طور موثرتر و مستقلتر انجام دهند.
- بهبود انطباق: همه سازمانها تابع مقررات فدرال، ایالتی و محلی هستند. با وجود یک سیستم RBAC، شرکتها میتوانند راحتتر الزامات قانونی و مقرراتی را برای حفظ حریم خصوصی و محرمانگی برآورده کنند، زیرا بخشهای فناوری اطلاعات و مدیران اجرایی توانایی مدیریت نحوه دسترسی و استفاده از دادهها را دارند. این امر به ویژه برای مؤسسات مالی و مراقبتهای بهداشتی که دادههای حساس زیادی مانند دادههای PHI و PCI را مدیریت میکنند بسیار مهم است.
بهترین روشها برای پیاده سازی RBAC
پیاده سازی RBAC در سازمان شما نباید بدون توجه زیاد اتفاق بیفتد. یک سری مراحل گسترده برای وارد کردن تیم بدون ایجاد سردرگمی غیر ضروری و تحریکات احتمالی در محل کار وجود دارد.
- وضعیت فعلی: فهرستی از هر نرمافزار، سختافزار و برنامه ای که دارای نوعی امنیت است ایجاد کنید. برای بیشتر این موارد، رمز عبور خواهد بود. با این حال، ممکن است بخواهید اتاقهای سرور را که قفل و کلید هستند نیز فهرست کنید. امنیت فیزیکی میتواند بخش مهمی از حفاظت از دادهها است. همچنین وضعیت افرادی که به همه این برنامهها و مناطق دسترسی دارند را فهرست کنید. این به شما یک عکس فوری از سناریوی داده فعلی شما میدهد.
- نقشهای فعلی: حتی اگر فهرست و فهرستی رسمی از نقشها ندارید، تعیین اینکه هر یک از اعضای تیم چه کاری انجام میدهند، ممکن است کمی به بحث بپردازد. سعی کنید تیم را به گونه ای سازماندهی کنید که خلاقیت را تحت تاثیر قرار ندهید.
- یک خط مشی بنویسید: هر گونه تغییر ایجاد شده باید نوشته شود تا همه کارمندان فعلی و آینده ببینند. حتی با استفاده از ابزار RBAC، سندی که به وضوح سیستم جدید شما را بیان میکند، به جلوگیری از مشکلات احتمالی کمک میکند.
ایجاد تغییرات: هنگامی که وضعیت امنیتی فعلی و نقشها مشخص شد (بدون ذکر خط مشی)، نوبت به اعمال تغییرات میرسد. - به طور مداوم تطبیق دهید: این احتمال وجود دارد که اولین تکرار RBAC به تغییراتی نیاز دارد. در ابتدا، باید نقشها و وضعیت امنیتی خود را مرتبا ارزیابی کنید. ابتدا ارزیابی کنید که فرآیند خلاقانه چقدر خوب کار میکند و دوم اینکه فرآیند شما چقدر امن است. یکی از وظایف اصلی هر سازمانی حفاظت از دادهها است. یک سیستم RBAC میتواند اطمینان حاصل کند که اطلاعات شرکت با قوانین حفظ حریم خصوصی و محرمانگی مطابقت دارد. علاوه بر این، میتواند فرآیندهای تجاری کلیدی، از جمله دسترسی به IP را که از نقطه نظر رقابتی بر کسبوکار تأثیر میگذارد، ایمن کند.
ارسال پاسخ