استارتآپ چیست؟
شرکت نوپا یا استارتآپ به یک کسب و کار گفته میشود که یک بیزینس مدل را اجرا میکند.
- هسته اصلی تشکیل دهندهی آن افراد متخصص برای کارآفرینی هستند.
- این شرکتها مبتنی بر ایدههای ریسک پذیر هستند که بازار هدفشان تا حدودی مشخص است اما مدل درآمدزاییشان مشخص نیست.
- این نوع کسب و کارها دارای ویژگیهایی چون: امکان توسعه کسب و کار، عدم پایداری، کار تیمی و نوآوری و خلاقیت هستند.
استارتآپ چیست؟
تاریخچه استارتآپ در جهان
“وای کامبینیتر” (Y Combinator) نخستین استارتآپی است که در سال ۲۰۰۵ میلادی فعالیت خود را در انگلیس آغاز کرد و بعدها توسط پل گراهام به دره سیلیکون واقع در سانفرانسیسکو منتقل شد. در واقع “وای کامبینیتر” یک استارتآپی است که بر روی سایر استارتآپها و کسب و کارهای نوپا سرمایه گذاری میکند. تراویس کالانیک و گرت کمپ در سال 2009 اپلیکیشنی برای گوشیهای هوشمند ارائه دادند که میتوانست با فشار یک دکمه تاکسی برایفرد بگیرد. در سال 2010 شرکت اوبر(Uber) در سانفرانسیسکو شروع به فعالیت کرد. پس از موفقیت اوبر، اپلیکیشنهای دیگری چون لیفت (Lyft) و سایدکار (Sidecar) از آنها تقلید کردند. همچنین دو استارتآپ دیدیداچ (Didi Dache) و کودیداچ (Kuaidi Dache) که در حوزه تاکسی اینترنتی فعالیت میکنند، در فوریهی 2015 باهم ادغام شدند و با نام جدید دیدیچاکسینگ (Didi Chuxing) فعالیت میکنند. استارتآپ ایربیانبی (Airbnb) در اکتبر 2007 توسط برایان چسکی(Brian Chesky) و جو گبیا(Joe Gebbia) اجرا شد که آپارتمان خود را که در سانفرانسیسکو واقع بود، اجاره دادند. بعدها با توسعه کسب و کار و ایجاد بازار آنلاین اجاره منزل، ویلا، تور گردشگری و … تبدیل به بزرگترین استارتآپ حوزه اجاره منزل و گردشگری شده است. تابهحال فکر کردید که اولین استارتآپ ایرانی چه نام داشت و در چه زمینهای فعالیت خودش را شروع کرد؟ اولین افرادی که فکر شروع یک خدمت به ذهنشان رسید، مبارزات و خطرات باورنکردنی را پشتسر گذاشته درحال حاضر به نامهای آشنا تبدیل شدهاند. اولین استارتآپ در ایران به صورت اختصاصی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بود که در اواسط دهه 70 شروع به فعالیت کرد. بعد از حوزه ICT، حوزه بایوتکنولوژی وارد وارد این عرصه شد. از مهمترینها هم میتوان به دیجیکالا اشاره کرد که فعالیت خودش را از سال 1385 شروع کرد. اما آغاز بزرگترین و موفقترین استارتآپهای ایرانی از ساال 89 رقم خورد که مفهوم “اکوسیستم استارتآپی” راه خودش را پیدا کرد. در پایان سال 89 خورشیدی شرکت نوپایی به نام “آپارات” فعالیت خود را در حوزه اشتراکگذاری ویدئو شروع کرد. بعد از آپارات شرکتهایی چون زرینپال، ایده پردازان، تخفیفان، علیبابا، دیوار، کافه بازار، اسنپ، بامیلو، نتبرگ و … فعالیت خود را شروع کردند. از مهمترین، کاربردیترین و موفقترین استارتآپهای ایرانی که افراد جامعه بهصورت روزمره از آنها استفاده میکنند، میتوان به: اسنپ، علیبابا، دیجیکالا، اسنپفود، دیوار اشاره کرد.
انواع استارتآپ
- استارتآپ های توسعهپذیر: این نوع استارتآپها بازدهی بیشتری دارند و عموما به صورت خوشههای نوآور و خلاق تشکیل شدند. به طوری که چند ایدهی خوب باهم تشکیل یک ایدهی عالی را میدهند.
- استارتآپهایی که برای فروش هستند: مثلا در حوزهی املاک استارتآپی شروع به فعالیت میکند که بتواند مشکل دفاتر فروش املاک را حل کند و به انجام کارها سرعت بدهد.
- استارتآپهای سبک زندگی: این نوع استارتآپها با زندگی روزمره افراد آمیخته شدهاند. مثلا فردی که ماشینبرقی برای تفریح خود در پارک تهیه کردخ است با ارائه آن به دیگران و دریافت مبلغی میتواند ماشین برقی خود را در سطحبالایی نگه دارد و به تفریح بیشتری بپردازد.
- استارتآپهای اجتماعی: برخلاف استارتآپهای توسعهپذیر، هدف این استارتآپها این است که دنیا را تبدیل به جایی بهتر کنند؛ نه اینکه سهم بازار را بگیرند.
امیدواریم از این مقاله اطلاعات مفیدی کسب کنید.
ارسال پاسخ