جمع سپاری crowdsourcing چیست؟
در رابطه با فناوی it است که کاربران میتوانند نظرات و انتقادات خود را به اشتراک بگذارند و از ایدههای یک دیگر استفاده نمایند و همچنین میتوان گفت کاربران میتوانند وظایف و کارهای خود را دراختیار کاربران قرار دهند و کاربرانی که در آن زمینهها مهارت دارند آنها را انجام داده تا هم کاربران یک هزینهای را از طریقهای مختلف دریافت نمایند هم کارفرمای یک شرکت بتواند در کمترین زمان ممکن بهترین نتیجه را دریافت نماید و همچنین هزینهی کمتری نسبت به سایر روشهای قدیمی پرداخت نماید.
جمع سپاری crowdsourcing چیست؟
جمع سپاری به معنی تقسیم یک کار بین تعداد زیادی از افراد است به گونهای که هر فرد بخش کوچکی از آن را انجام دهد. فرض کنید یک سایت خرید اینترنتی با هزاران محصول جدید دارید که باید آنها را برچسب گذاری و دسته بندی کنید. این کار خسته کننده را میتوانید به تنهایی انجام دهید یا آن را به مجموعهای از افراد واگذار کنید. اصطلاح جمع سپاری یا کار جمعی اولین بار توسط جف هو در سال ۲۰۰۶ مطرح شد. او در مقالهای راه جدیدی ارایه داد که که به کمک آن میتوان افرادی که مایل به همکاری در یک پروژه یا کسب وکار هستند را در آن پروژه مشارکت داد. از آن زمان نمونههای متنوعی از جمع سپاری پیاده سازی شده است. فیس بوک از سال ۲۰۰۸ از روش جمع سپاری در حوزه ترجمه استفاده میکند و ترجمه وبسایتش را به این روش به زبانهای مختلف ترجمه میکند. ویکی پدیا نیز نمونه معروفی از جمع سپاری است. در این وبسایت، افراد متخصص و تازه کار به شیوه جمع سپاری، بزرگترین دانش نامه آزاد در سراسر دنیا را نوشتهاند. حال این سوال پیش میآید که آیا استفاده از جمع سپاری هوشمندانه است؟ روشهای مختلف جمع سپاری چیست؟ کیفیت خدمات جمع سپاری در چه حدی است؟ در ادامه به این سوالها پاسخ داده میشود.
روشهای مختلف جمع سپاری
- جمع سپاری طراحی: اگر میخواهید برای شرکت یا محصول جدید خود یک لوگو طراحی کنید، بهترین گزینه جمع سپاری طراحی است. قبل از شروع کار، نوع طرح، دستمزد و زمان تحویل آن را مشخص کنید. طراحان علاقه مند طرحهای مختلف لوگو را برای شما آماده خواهند کرد. سپس میتوانید، بهترین طرح را انتخاب کنید. برتری روش جمع سپاری در حوزه طراحی نسبت به شیوه سنتی، افزایش کیفیت و کاهش قیمت است. طراحی به شیوه جمع سپاری در طراحی مبلمان، مد لباس، تبلیغات، ویدئو و … نیز کاربرد دارد.
- جذب سرمایه جمعی: جذب سرمایه جمعی یا جمع سپاری مالی به معنی درخواست پول از افراد مختلف است. برای نمونه اگر برای پرداخت اجاره استودیو برای ضبط آهنگ جدید خود به ۱۰ میلیون تومان پول نیاز دارید، سرمایه گذاری جمعی بهترین راه حل است. برای این منظور لازم است ابتدا یک شرکت فعال در زمینه جمع سپاری مالی پیدا کنید. سپس مبلغ مورد نیاز، زمان تحویل و پاداش سرمایه گذاران را مشخص کنید. معمولاً هنرمندان، موسسههای خیریه و استارت آپها برای جذب سرمایه برای پروژههای مختلف مانند پروژههای فیلمبرداری مستند، پروژههای تحقیقاتی در حوزه سرطان، تولید محصولهای جدید و … از روش جمع سپاری مالی استفاده میکنند.
- خرده کاری: خرده کاری به معنی شکستن یک کار به کارهای کوچک و تقسیم آن بین افراد مختلف است. برای نمونه فرض کنید 1000 عکس در وبسایت خود دارید که میخواهید متنی برای توصیف هر یک از آنها بنویسید. در این صورت میتوانید از ۱۰۰۰ نفر بخواهید که هرکدام یک عکس را توصیف کنند. پس از آماده شدن کار، دستمزد هر نفر را محاسبه و پرداخت کنید. با روش جمع سپاری نتیجه در عرض چند دقیقه آماده خواهد شد. به علاوه کارها سریعتر، ارزانتر و معمولاً با خطاهای کمتری انجام میشود. همچنین این روش در اسکن عکسها، ویرایش کردن، اصلاح پایگاه داده و ضبط فایلهای صوتی کاربرد دارد.
- نوآوری باز: اگر برای یک شرکت تجاری یا بازاریابی و طراحی یک محصول ایده جدیدی دارید و نمیدانید از کجا شروع کنید، روش نوآوری باز بهترین نقطه برای شروع است. تمام کارکنان یک کسب وکار یعنی سرمایه گذارها، طراحها، مخترعها و بازاریابها میتوانند در قالب این روش در آن کسب و کار همکاری کنند. این روش با تلاش یک وبسایت جداگانه یا کارمندهای داخلی آن کسب وکار پیاده سازی میشود. ایده نوآوری باز، مردم را در نقاط مختلف دنیا با کسب وکارها، رشتهها و تخصصهای متفاوت، برای کار در یک پروژه دور هم جمع میکند. بدون روش نوآوری باز هرگز نیروهای باتجربه حاضر نیستند با کارآفرینهای تازه کار همکاری کنند.
مزایا و معایب جمع سپاری
از آن جا که تعداد زیاد افراد میتوانند بهترین ایدهها، مهارتها و پشتیبانیها را ارائه دهند، روش جمع سپاری باعث میشود نتیجههای بهتر و با کیفیت بالاتر حاصل شود. در روش جمع سپاری کارها با سرعتی بسیار بیشتر از شیوه سنتی به نتیجه میرسد. برای نمونه ترجمه و زیرنویس یک ویدئوی طولانی در عرض یک ماه، یک طراحی ایده در عرض چند هفته و کارهای خورد با روش جمع سپاری در عرض چند دقیقه آماده خواهند شد. مزیت اصلی شیوه جمع سپاری نسبت به روشهای دیگر، قیمت نسبتاً پایین آن در مقایسه با هزینه استخدام نیروی باتجربه و اختصاصی است. از طرف دیگر، روش جمع سپاری نیز ماند بقیه روشها عیبهایی دارد که پیش از انتخاب این روش برای انجام کار باید به آنها توجه شود. مدیریت پروژههای بزرگی که به شیوه جمع سپاری انجام میشوند و به سبب آن تعداد زیادی نیروی کار در آن مشغول به فعالیت هستند، به برنامه ریزی خاصی نیاز دارد. به علاوه پیاده سازی عمومی پروژههای جمع سپاری باعث میشود رقیبهای تجاری به سادگی به برنامهها و محتوای پروژه شما دسترسی پیدا کنند. همچنین، همکاری بین اعضای یک جامعه دشوار است، زیرا آنها برای به دست آوردن کار و درآمد بالاتر با هم رقابت میکنند. موارد گفته شده شاید در بسیاری از شرایط ایراد برزگ به حساب نیاید و قابل چشم پوشی است. بزرگترین ایراد وارد بر روش جمع سپاری آن است که قرارداد رسمی برای این پروژهها وجود ندارد. با ظهور فناوریهای جدید و افزایش کاربرهای شبکههای اجتماعی در سراسر دنیا شرکتهای فعال در حوزه جمع سپاری میتوانند با سرعت به جمعیت بیشتری از افراد دسترسی پیدا کنند. در نتیجه اینترنت و شبکههای اجتماعی پایهایترین فناوریهای مورد نیاز برای جمع سپاری هستند. علاوه بر این، سایتها و نرمافزارهای مخصوص تلفنهای همراه و کامپیوتر نیز برای جمع سپاری وجود دارد.
جمع سپاریهایی که در جهان موجود است:
- ویکی پدیا: این سایت نوشتههای مختلف را در زبانهای گوناگون در اختیار کاربران قرار داده است تا کاربران بتوانند از آن مقالات و نوشتهها استفاده نمایند و حتی بدون این که کاربر متوجه شود به سایت هم کمک زیادی کنند برای مثال زمانی که وارد سایت میشوید بر روی صفحه یک شکل با یک اسم ظاهر میشود که شما برای این که ثابت کنید ربات نیستید باید مطابق به اسم شکل را انتخاب نمایید این کار باعث میشود هم کاربر از اطلاعات سایت بدون مشکل استفاده نماید هم این سایت نیروی مجانی را برای گوگل فراهم میکند تا بتواند سویس امنیتی سازمان خود را آزمایش کرده و آن را بهبود ببخشد.
- نرمافزار waze: یکی از بهترین نرمافزارها در زمینهی جمع سپاری است که کاربران توانستهاند تمامی مسیرهای محل خود را و مغازهها و حتی تصادفات و راه بندانها را گزارش و ثبت نماید که امروزه توانسته است از طریق کاربران نرمافزار کاملی و متفاوتی تبدیل شود.
- نرمافزار airbnb: یکی از نرمافزارهایی است که کاربران به واسطهی آن خانهها و اتاقهای خود را به افراد اجاره میدهند و باعث شده است تا افراد برای خود کسب و کاری را ایجاد نمایند. این نرمافزار تبلیغاتهای خود را هم بصورت جمع سپاری تولید نموده است برای مثال این شرکت از کاربران خود در خواست کرد تا بصورت vine تصاویر خود را به آنها ارسال کرده و یک فیلم تبلیغاتی ایجاد نمایند.
- سرویس zoomaal: یک وب سایت عربی است که که از طریق این روش توانسته است از کمکهای انسانی برای انجام یک سری پروژهها استفاده نماید و توانسته است از طریق خدماتی که ارائه میدهد نمونه یک استارت آپ خوب تبدیل شود.
- موزه نیکلا تسلا: که توانست موزه و مراکزی را ایجاد نماید که زمینههای علوم فعالیت داشته و هدفهای مختلفی از جمله باز سازی برج معروف واردن کلیف بود که توانست از طریف جمع سپاری کمک هزینه دریافت کرده و آن برج را بازسازی نماید.
- مایکروسافت: یکی دیگر از کمپانیهایی است که در زمینهی جمع سپاری فعالیت میکند این شرکت توانست از طریق معلمان محتوای مناسب را برای محصولات خود جمعآوری کند و همچنین توانست از طریق یک مسابقه خانوادهها را کنار هم جمع کرد و از آنها خواست تا در ساخت یک ویدیو با آنها همراه شده و مشارکت کنند.
نمونههای دیگر از جمع سپاری مانند:
- شرکت پپسی.
- شرکت فورد برای نوع آوری در حمل و نقل فعالیت میکند.
- ماین برگر مک دونالد.
- سامسونگ پالو التو.
- جایزههای DARPA.
- شرکت کوکاکولا.
- ایدههای LEGO.
- سرویس mTurk.
تجربیات کار خود را در ارتباط با سرویسهای مختلف جمع سپاری بنویسید.
ارسال پاسخ