من رفتم سربازی اگر محتوای منو دوست داشتید و بدردتون خورد از من حمایت مالی کنید

روش مصاحبه STAR چیست؟

روش مصاحبه STAR چیست؟
روش مصاحبه STAR چیست؟

روش مصاحبه STAR چیست؟

شما در مصاحبه شغلی هستید و همه چیز خوب پیش می‌رود. شما در راه رفتن به اداره گم نشده‌اید، با مدیر استخدام صحبت‌های دوستانه‌ای داشته‌اید و در حال پاسخ دادن به سوالاتی هستید که از شما پرسیده می‌شود. به خوبی پاسخ می‌دهید و به نظر می‌رسد که همه چیز عالی است و شغل جدید شما فاصله چندانی با شما ندارد. درست هنگامی که فکر می‌کنید چیز سختی باقی نمانده، می‌شنوید که مصاحبه کننده می‌گوید: درباره زمانی بگویید که …، معده شما به سوزش می‌افتد. شما مغز خود را برای چیزی – هر چیزی! – می‌توانید به عنوان مثال استفاده کنید آماده کرده بودید. شما به نی‌ها پی می‌برید و سرانجام راه خود را از طریق یک حکایت که فقط به نوعی خواسته را برآورده می‌کند، لغزش می‌دهید اما صحبت درمورد کار بعدی سخت است و مرور این که چرا از آن کار خارج شدید و چه دستاوردهایی داشتید سخت‌تر است. اول از همه، با یاد آوری این واقعیت که همه ما آنجا بوده ایم، آرامش داشت. پاسخ به این نوع سوالات مصاحبه سخت است. اما، این یک خبر خوب است: یک استراتژی وجود دارد که می‌توانید از آن برای یافتن پاسخ‌های تاثیرگذارتر به این سوالات مخوف استفاده کنید: روش مصاحبه STAR. اما متد ستاره یا استار چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

 

روش مصاحبه STAR چیست؟

تکنیک مصاحبه STAR قالب ساده‌ای را ارائه می‌دهد که می‌توانید از آن برای پاسخ به سوالات مصاحبه رفتاری استفاده کنید. آن‌هایی که از شما می‌خواهند نمونه‌ای واقعی از نحوه برخورد با شرایط خاصی در محل کار در گذشته ارائه دهید. نگران نشوید، تشخیص این سوالات آسان است. آن‌ها اغلب دارای نشانه‌هایی هستند مانند:

  • از زمانی بگویید که…
  • چه کار می‌کنید وقتی…
  • تا حالا شده…
  • برای من مثال بزنید…
  • توصیف یک…
  • چرا در شغل قبلی…
  • وظیفه شما در بخش … در شغل قبلی چه بود؟
  • چه دستاوردهایی در شغل قبلی داشتید؟
  • رابطه شما با مدیر قبلی چگونه بود؟

فکر کردن به یک مثال مناسب برای پاسخ شما تازه شروع کار است. سپس شما هم‌چنین باید جزئیات را به شکلی قانع کننده و آسان درک کنید. این دقیقاً همان چیزی است که روش مصاحبه STAR به شما امکان می‌دهد. آل دیا، بنیانگذار CareerSchooled و مربی حرفه‌ای و رهبری می‌گوید: ‌این مفید است زیرا چارچوبی ساده برای کمک به یک نامزد برای بیان یک داستان معنی دار در مورد یک تجربه کاری قبلی فراهم می‌کند. بنابراین، بیایید چارچوب متد ستاره در مصاحبه‌های شغلی را تجزیه کنیم. STAR مخفف مخفف عبارت:

  • موقعیت: صحنه را تنظیم کنید و جزئیات لازم مثال خود را ارائه دهید.
  • وظیفه: شرح دهید که مسئولیت شما در آن شرایط چه بود.
  • اقدام: دقیقاً توضیح دهید که برای رفع آن چه اقداماتی انجام داده‌اید.
  • نتیجه: نتایج حاصل از اقدامات خود را به اشتراک بگذارید.
  • Situation: Set the scene and give the necessary details of your example.
    Task: Describe what your responsibility was in that situation.
    Action: Explain exactly what steps you took to address it.
    Result: Share what outcomes your actions achieved.

دیا می‌گوید با استفاده از این چهار مولفه برای شکل دادن به حکایت خود، به اشتراک گذاشتن یک پاسخ متمرکز بسیار ساده‌تر است و مصاحبه کننده روایتی قابل هضم اما قانع کننده از آنچه یک نامزد انجام داده است ارائه می‌دهد. آن‌ها می‌توانند پیگیری کنند، اما هم‌چنین بر اساس پاسخ تعیین کنند که آن نامزد چقدر می‌تواند با شغل سازگار شود.

 

پاسخ به سوالات مصاحبه با استفاده از STAR

دانستن اینکه مخفف مخفف چیست، تنها اولین قدم است، شما باید نحوه استفاده از آن را بدانید. این مراحل را گام به گام دنبال کنید تا بهترین پاسخ‌های مصاحبه STAR را ارائه دهید.

 

یک مثال مناسب پیدا کنید

اگر از روش مصاحبه STAR برای ساختن پاسخ با استفاده از یک حکایت کاملاً بی ربط استفاده کنید، برای شما مفید نخواهد بود. به همین دلیل نقطه شروع بسیار مهم این است که سناریویی مناسب از سابقه حرفه‌ای خود بیابید که بتوانید آن را گسترش دهید. هیچ راهی برای شما وجود ندارد که از قبل بدانید مصاحبه کننده دقیقاً از شما چه می‌خواهد (اگرچه لیست سوالات مصاحبه رفتاری ما می‌تواند به شما در پیش بینی‌های آموزشی کمک کند). با در نظر گرفتن این نکته، هوشمندانه است که چند داستان و مثال آماده برای آماده سازی داشته که بتوانید آن‌ها را برای سوالات مختلف تغییر دهید و تنظیم کنید. لیدیا باورز، متخصص منابع انسانی می‌گوید: چند نمونه از موفقیت‌های خاص در شغل قبلی خود را مورد بررسی قرار دهید و در مورد چگونگی بحث در مورد موفقیت با استفاده از چارچوب STAR فکر کنید. آن تمرین را برای چند نوع سال تکرار کنید. اگر در طول مصاحبه خود تلاش می‌کنید تا مثالی مناسب بیاورید، از درخواست یک دقیقه وقت نترسید. اما فلاورز، می‌گوید: من همیشه تحت تأثیر قرار می‌گیرم وقتی یک نامزد یک لحظه فکر می‌کند تا بتواند پاسخ خوبی ارائه دهد. خوب است چند ثانیه طول بکشد.

 

موقعیت را بیان کنید

با انتخاب حکایت، زمان تنظیم صحنه فرا رسیده است. وسوسه انگیز است که انواع جزئیات غیر ضروری را وارد کنید، به ویژه هنگامی که اعصاب شما بهترین کار را از شما می‌کند. اما اگر مصاحبه از شما می‌خواهد در مورد زمانی که انتظارات مشتری را برآورده نکرده‌اید به او بگویید، به عنوان مثال، آن‌ها لزوماً نیازی به دانستن داستان نحوه جذب مشتری سه سال زودتر یا کل سابقه پروژه ندارند. هدف شما در اینجا این است که تصویری واضح از موقعیتی که در آن بودید ترسیم کنید و بر پیچیدگی‌های آن تأکید کنید، به طوری که نتیجه‌ای که بعداً به آن دست می‌زنید بسیار عمیق‌تر به نظر می‌رسد. همه چیز را مختصر نگه دارید و بر مواردی که به طور غیرقابل انکاری با داستان شما مرتبط است تمرکز کنید. ‌که روش STAR ساده است، توضیح می‌دهد. ‌گاهی اوقات افراد جزئیات بیش از حد ارائه می‌دهند و پاسخ‌های آن‌ها بسیار طولانی است. فقط روی یک یا دو جمله برای هر حرف مخفف تمرکز کنید.‌ به عنوان مثال، تصور کنید که مصاحبه کننده فقط گفته است: درباره زمانی بگویید که به هدفی رسیدید که در ابتدا فکر می‌کردید دور از دسترس است. پاسخ شما (موقعیت): در نقش قبلی بازاریابی دیجیتال، شرکت من تصمیم گرفت که در درجه اول بر بازاریابی ایمیلی تمرکز کند و به دنبال افزایش لیست مشترکان ایمیل خود به طور تهاجمی بود.

 

وظیفه را برجسته کنید

شما این داستان را به دلایلی بیان می‌کنید، زیرا نوعی دخالت اصلی در آن داشته‌اید. وقتی به مصاحبه کننده می‌فهمانید که دقیقاً در چه موقعیتی قرار دارید، این بخشی از پاسخ شما است. این می‌تواند به راحتی با بخش “اقدام” پاسخ اشتباه گرفته شود. با این حال، این بخش به ارائه جزئیات وظایف شما در آن سناریوی خاص و هم‌چنین هر هدفی که برای شما تعیین شده اختصاص داده شده است، قبل از اینکه به آنچه واقعاً انجام داده‌اید بپردازید. پاسخ شما (وظیفه): به عنوان مدیر بازاریابی ایمیلی، هدف من این بود که تنها در یک چهارم لیست ایمیل ما را حداقل 50 درصد افزایش دهیم.

 

نحوه انجام عمل را به اشتراک بگذارید

حالا که به مصاحبه کننده حس کردید نقش شما چیست، وقت آن است که توضیح دهید چه کار کرده‌اید. برای رسیدن به آن هدف یا حل آن مشکل چه اقداماتی انجام دادید؟ در برابر میل به دادن یک پاسخ مبهم یا واضح مانند: “بنابراین، من روی آن سخت کار کردم … یا من تحقیق کردم … مقاومت کنید. این شانس شماست که واقعاً سهم خود را به نمایش بگذارید و ارزش برخی از جزئیات را دارد. عمیق شوید و اطمینان حاصل کنید که اطلاعات کافی در مورد کارهایی که انجام داده‌اید ارائه می‌دهید. آیا با تیم خاصی کار کرده‌اید؟ از نرم‌افزار خاصی استفاده می‌کنید؟ یک طرح تفصیلی تشکیل دهید؟ اینها مواردی است که مصاحبه کننده شما می‌خواهد بداند. پاسخ شما (اقدام): من با مرور پست‌های قدیمی وبلاگ و اضافه کردن به روز رسانی محتوا که باعث اشتیاق اشتراک ایمیل شد شروع کردم که بلافاصله به لیست ما رونق داد. در مرحله بعد، من با بقیه تیم بازاریابی برنامه ریزی و میزبانی وبیناری را انجام دادم که برای ثبت‌نام به آدرس ایمیل نیاز داشت، که کاربران علاقه‌مند بیش‌تری را به لیست ما سوق داد.

 

نتیجه نهایی را بیرون بیاورید

در اینجا زمان شما است که بدرخشید و توضیح دهید که چگونه یک تغییر مثبت ایجاد کرده‌اید. قسمت پایانی پاسخ شما باید نتایج عملی را که انجام داده‌اید به اشتراک بگذارد. البته، نتیجه بهتر است مثبت شود در غیر این صورت این داستانی نیست که باید آن را بیان کنید. هیچ مصاحبه کننده‌ای با پاسخی که خاتمه می‌دهد “و سپس اخراج شدم” خیره نمی‌شود. آیا این بدان معناست که نمی‌توانید در مورد مشکلات یا چالش‌ها داستان تعریف کنید؟ قطعا نه. اما، حتی اگر در مورد زمانی که شکست خورده‌اید یا مرتکب اشتباه شده‌اید صحبت می‌کنید، مطمئن شوید که در مورد آنچه آموخته‌اید یا گام‌هایی که برای پیشرفت برداشته‌اید، حرف آخر را به پایان برسانید. باورز هشدار می‌دهد که بسیاری از نامزدها از این بخش مهم و نهایی پاسخ خود صرف نظر می‌کنند. او می‌گوید: ‌آن‌ها روشن نمی‌کنند که عملکرد آن‌ها چگونه تأثیر گذاشته است – نتیجه.‌ ‌این مهم‌ترین بخش پاسخ است! به خاطر بسپارید، مصاحبه کنندگان فقط به کاری که شما انجام می‌دهید اهمیت نمی‌دهند، آن‌ها هم‌چنین می‌خواهند بدانند که چرا این امر اهمیت داشته است. بنابراین اطمینان حاصل کنید که در مورد هر نتیجه‌ای که به دست آورده‌اید به خانه توجه کنید و در صورت امکان آن‌ها را کمی کنید. اعداد همیشه تاثیرگذار هستند. پاسخ شما (نتیجه): ‌در نتیجه آن افزودن به استراتژی ایمیل ما، من توانستم لیست مشترکان خود را از 25000 مشترک به 40.000 مشترک در سه ماه افزایش دهم – که 20 درصد از هدف ما فراتر رفت.

 

حالا همه این موارد را کنار هم بگذارید

اکنون منطقی است، اینطور نیست؟ در اینجا یک مثال پرسش و پاسخ برای وضوح بیش‌تر وجود دارد. مصاحبه کننده می‌گوید: درباره زمانی بگویید که برای برآورده ساختن همه اولویت‌های اصلی خود باید بسیار استراتژیک شوید. پاسخ شما: وضعیت: در نقش فروش قبلی خود، من مسئول انتقال به سیستم کاملاً جدید مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) شدم علاوه بر رسیدگی به تماس‌ها و مسئولیت‌های روزانه فروش. وظیفه: “هدف این بود که مهاجرت به پایگاه داده CRM جدید تا سه ماهه سوم تکمیل شود، بدون اینکه اجازه دهم هیچ یک از شماره‌های فروش خودم زیر اهدافم قرار گیرد. اقدام: برای انجام این کار، من باید در مورد نحوه مدیریت تمام وقتم بسیار مراقبت کنیم. بنابراین، من هر روز یک ساعت را در تقویم خود مسدود می‌کردم تا فقط به مهاجرت CRM اختصاص دهم. در آن مدت، من روی انتقال داده‌ها و هم‌چنین پاکسازی مخاطبین قدیمی و به روز‌رسانی اطلاعات قدیمی کار کردم. انجام این کار به من زمان کافی داد تا بتوانم آن پروژه را کنار بگذارم، در حالی که هنوز کارهای عادی خود را انجام می‌دهم. نتیجه: در نتیجه، انتقال دو هفته زودتر از موعد مقرر به پایان رسید و من سه ماهه را 10 درصد جلوتر از هدف فروش خود به پایان رساندم. فرایند مصاحبه STAR برای پاسخ به سوالات مصاحبه رفتاری ممکن است در ابتدا کمی طاقت فرسا به نظر برسد. اما با کمی تمرین به طبیعت دوم تبدیل می‌شود. و اشتباه نکنید، تمرین قطعاً کاری است که باید انجام دهید. فلورز می‌گوید: چه در مصاحبه ساختگی است و چه فقط در حال پاسخ دادن به پاسخ در آینه، با پاسخ خود صحبت کنید تا وقتی واقعاً در مصاحبه هستید طبیعی و راحت به نظر برسد. فقط با کمی آمادگی و استراتژی، به زودی سوالات مصاحبه رفتاری را به عنوان یک بار کم‌تر و بیش‌تر فرصتی برای تأکید بر شایستگی‌های عالی خود خواهید دید.

 

اگر از روش بالا در مصاحبه‌های شغلی خود استفاده کرده‌اید در بخش نظرات همین نوشته تجربیات خود را بیان کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]