ریچ اسنیپت چیست؟
یکی از سرویسهای ارتقا یافته گوگل است که محتوای صفحات را خلاصه به گونهای که کاربر هنگام مشاهده صفحه متوجه میشود که محتوای آن صفحه چیست و نیاز نیست که همهی مطالب صفحه را بخواند تا بفهمد موضوع آن چیست به عبارتی به کمک موتورهای جستجو آمده تا محتوای سایتها را بهتر درک کنند و با استفاده از یک سری کدها برای نشانه گذاری دادهها و توصیف اطلاعات وبسایتها به کار برده میشود این عمل روی کیفیت فعالیتها و بهینه سازی سایت تاثیر دارند و باعث ارتقای وبسایت میشود. همچنین زمانی که شما از ریچ اسنپیت در سایت خود استفاده میکنید گوگل کوئریهای زیادی را در رابطه با موضوع سرچ شده در اختیار کاربر قرار میدهد که این اطلاعات در هر زمینهای است و گوگل اطلاعات دقیق را دسته بندی شده در اختیار کاربران قرار داده و این باعث میشود تا کاربر به سمت سایت شما هدایت شود کلمه Rich به معنای اطلاعات مفید و کاربردی در رابطه با یک موضوع است و کلمهی Snippet یعنی اطلاعات خاصی از موضوع را به شما نشان دهد و با اضافه کردن این گزینه حتماً باعث میشود که گوگل یک ریچ اسنیپت برای شما در نظر بگیرد اما باعث میشود که شایستگی دریافت این ویژگی را داشته و اگر نتوانید هیچ کدام از انواع ریچ اسنیپت را دریافت کنید با نشانه گذاری اسکیما میتوانید به گوگل نشان دهید محتوای صفحه شما چیست.
پیشنهاد نویسنده: Schema چیست؟
ریچ اسنیپت (Rich Snippet) چیست؟
انواع ریچ اسنیپت
- Breadcrumbs: این نوع ریچ اسنیپت به جای آنکه به کاربر url صفحه را نشان دهد محل قرارگیری صفحه در دسته بندیهای سایت را نشان داده در واقع این ریچ اسنیپت مسیری را که برای رسیدن به صفحه باید طی شود را نشان میدهد که بسیار دقیق و ظریف نشانه گذاری شده و اطلاعات را به روش سادهتر در اختیار کاربران قرار داده تا متوجه شوند به کدام صفحه باید مراجعه کنند.
- Carousel: یک نوع دیگر از ریچ اسنیپت گوگلها هستند که در زمان نتیجه جستجوی یک موضوع تعداد بیشتری از کارتهای چرخ فلک را به شما نشان میدهد و متعلق به یک سایت واحد هستند بیشتر در جست و جوهای موبایل نمایش داده که با اجرای این نشانه گذاری امکان دارد سایت شما در Carousel حضور پیدا کند.
- Person یا شخص: زمانی که نام یک فرد معروف را در گوگل سرچ میکنید اطلاعات بسیار کاملی به همراه تصویر فرد را به شما نشان میدهد که اگر شما برای کارمندان خود در گوگل پروفایل بسازید میتوانید از این قابلیت استفاده کنید.
- نقد و بررسی: برای نظر سنجی در رابطه با یک موضوع و یا نقد و بررسی آن از ریچ اسنیپت استفاده میشود که به کاربران سایت این اجازه را میدهد که در رابطه با موضوع نظر شخصی خود را ثبت یا امتیاز دهند.
- موسیقی: همه موتورهای جستجو از این اسنیپت پشتیبانی میکنند که برای نمایش آهنگ و دانلود آنها است.
- مقاله: حتی میتوانید یک مقاله استاندارد را نشانه گذاری و در قسمتهای مرتبط به نویسنده، تاریخ انتشار، تیترها و غیره ازآن استفاده کنید که گوگل خودش متوجه جزئیات اصلی مقاله شده و نیاز نیست شما ساعتها به دنبال مقاله مورد نظر بگردید که با ریچ اسنیپت کردن به صورت خودکار گوگل این کار را برای شما انجام میدهد.
- اطلاعات تماس شرکت: این گزینه در سمت راست صفحه نتایج جستجو قرار دارد و اطلاعاتی مانند شماره تلفن در آن آورده شده که با اضافه کردن یک شماره به این Rich Result برای دادههای ساختار یافته اسکیما است و یک روش بسیار موثر و مناسب است که بهتر از هر چه زودتر این نشانه گذاری را در سایت خود اعمال کنید.
- دستور پخت: یک نوع داده خاص که فقط برای دستور پخت اعمال شده و اطلاعاتی مانند تصاویر غذا، نظر کاربران، زمان تهیه آن و… است.
- سازمان: به موتورهای جستجو کمک میکند اطلاعات کلیدی در رابطه با یک سازمان را از جمله لوگو، آدرس و بقیه را به شما نشان داده تا آن را بهتر درک کنید.
مزایای ریچ اسنیپت
- بهتر درک شدن محتوای سایتها به وسیله موتورهای جستجوی گوگل.
- ستاره دار کردن مطالب.
- جلب توجه کاربران به سایت.
- تعداد آمار بازدید کنندگان از سایت بالا میرود.
- افزایش اعتماد کاربران.
- درک بهتر محتوا برای افراد نابینا و معلول.
چگونه به محتوای سایت ریچ اسنیپت اضافه کنیم؟
لازم نیست تمام محتوای صفحات سایت خود را نشانه گذاری کنید اما هر چه محتوای نشانه گذاری شده بیشتر شود، موتورهای جستجو نتایج بهتری را ارائه میدهند بطور مثال وقتی شما یک عبارت را در گوگل سرچ میکنید آن لینکی که ستاره دار است توجه شما را به خود جلب میکند که گوگل این ویژگی را برای کاربران قرار داده تا با استفاده از آن تشخیص دهند کدام سایت مشکلاتش را برطرف میکند که در حالت معمولی جستجوها به سه بخش اصلی تقسیم میشوند:
- Itemscope: در رابطه با یک آیتم خاص کد html موجود در <div> است.
- Itemtype: آیتم را به طور کامل نشان میدهد که چه چیزی است.
- Itemprop: به اطلاعات آیتم مربوط است مانند نام، آدرس سایت، نقد و بررسی و…
ریچ اسنیپتها از چه محتواهایی پشتیبانی میکنند؟
موتورهای جستجوگر سه نوع محتوای نشانه گذاری شده را تشخیص میدهند Microdata، Microformats،Rdfa که هر سه این موتورها زبان html را پشتیبانی کرده و به کمک آنها میتوان صفحات را نشانه گذاری کرد که Microdata یکی از معروفترین نوع محتوای به کار برده شده در ریچ اسنیپت است که به صورت آماده در اینترنت موجود است و از آنها میتوانید استفاده کنید و تگهای زیادی مانند Open Graph و Twitter به عنوان دهده نشانه گذاری محسوب میشوند اما به عنوان ریچ اسنیپت استفاده نمیشوند.
پیشنهاد نویسنده: تعامل با کاربران در سئو
جمع بندی
ریچ اسنیپت اطلاعات و محتوای سایتها را بهینه سازی میکند که موتورهای جستجو محتوا را منظم و برچسب گذاری شده به کاربران نمایش داده که با انجام دادن این کار استفاده از سایت میزان چشمگیری افزایش یافته که این میتواند در رتبه بندی سایت بسیار تاثیر بگذارد، روی ریچ اسنیپت حساب ویژهای باز کنید که چگونه با گذشت زمان فضای بیشتری را برای این اطلاعات در نظر گرفته که در کمترین زمان میتواند پاسخ نیاز کاربران را بدهد پس بهتر است این ویژگی را در سایت خود اعمال کنید.
شما میتوانید سوالات خود را در ارتباط با ریچ اسنیپت یا Rich Snippet در بخش نظرات همین نوشته از ما بپرسید.
ارسال پاسخ