من رفتم سربازی اگر محتوای منو دوست داشتید و بدردتون خورد از من حمایت مالی کنید

زبان برنامه نویسی COBOL

زبان برنامه نویسی COBOL
زبان برنامه نویسی COBOL

زبان برنامه نویسی COBOL

یکی از زبان‌های برنامه نویسی شی گرا که می‌توان از قدیمی‌ترین برنامه نویسی‌های موجود را نامید همین برنامه نویسی کوبول (COBOL) بیان کرد. COBOL را می‌توان مخفف عبارتی COmmon Business Oriented Language است و معنای آن زبان برنامه نویسی برای کارهای تجاری است. این برنامه نویسی یک زبان سطح بالا است که شما برای کاربرد تجاری پردازش داده‌ها می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. اگر بخواهید به حوزه اصلی این برنامه نویسی اشاره نمود می‌توان به زمینه امور مالی و تجارت و هم‌چنین به سیستم‌های اجرایی که برای دولت‌ها و شرکت‌ها است اشاره نمود. یکی از برنامه نویسی‌هایی که می‌توان به آن اشاره به عنوان قدیمی بودن اشاره نمود، که می‌توان گفت هنوز این زبان برنامه نویسی زنده است و نفس می‌کشد.

 

زبان برنامه نویسی COBOL

قسمت‌های مختلف زبان کوبول

هر برنامه‌ای که با کوبول نوشته می‌شود را می‌توان به چهار دسته تقسیم نمود، که می‌توان به آن اشاره نمود:

  • Identification Division خروجی عمل کامپایل و برنامه اصلی را معرفی می‌کند.
  • ویژگی‌های فیزکی یک کامپیوتر خاص که جنبه‌های مسئله پردازش داده با Environment Division مشخص می‌شود.
  • اگر می‌خواهید داده‌ای را شرح دهید می‌توان از Data Division استفاده نمود، که برنامه می‌تواند ورودی را قبول می‌کند و عملیات را به عنوان خروجی از آن تولید می‌کند.
  • زمانی که می‌خواهید مراحل را شرح دهید که با برنامه به زبان ماشین اجرا می‌کند که با Procedure Division انجام می‌شود.

 

تعریف COBOL

یک زبان برنامه نویسی است که نام فارسی آن کوبول هست و برای پردازش داده‌های تجاری از آن استفاده می‌شود. این زبان برنامه نویسی در اوایل دهه شصت برای پردازش‌های تجاری در نظر گرفته شد، وزارت دفاع آمریکا و سازنده کامپیوتری توانستند با همکاری یک دیگر ساخته شده است. در این برنامه می‌توان برنامه را به صورت جملات انگیلیسی بیان نمود و ساختار برنامه نیز به تعدادی مستندات که ضمیمه شده است شبیه است. خواندن برنامه‌های کوبول بسیار آسان است و این برنامه‌ها اصولا پر واژه و طولانی هستند. این طریقه از زبان برنامه نویسی را می‌توان به این گزینه اشاره کرد که تصحیح کردن و تغییر دادن آن‌ها را می‌توان اشاره کرد. زمانی که شما می‌خواهید از کوبول برای کاربرد‌های تجاری استفاده کنید، می‌توانید از برنامه نویسی کوبول استفاده کنید زیرا این زبان سطح بالایی دارد.

 

شرح زبان برنامه نویسی COBOL

زمانی که حرف از تاریخچه COBOL بیان می‌شود می‌توان گفت به نوعی به یاد تاریخچه کامپیوتر می‌افتد. زمانی که اولین نسخه از کوبول در سال 1959 که از طریق کمیته استاندارد صنعتی با استفاده از دو مهندس خانم این کار را به بازار عرضه شد. یکی از دو مهندسی که این کار را انجام می‌شدند توسط یکی از مهندسان به نام جان سامِت (Jean Sammet) که یک کمیته فرعی را ایجاد کرده است توانسته بود برای زبان کوبول رهبری ایجاد کند و این برنامه را رهبری کند. یکی از افرادی که توانست کمیته را به سمت ساخت زبانی سطح بالا هدایت کند دریا سالار نیروهای دریایی ایالات متحده به نام گریس هوپر (Grace Hopper) بود.

 

بخش‌های اصلی برنامه نویسی کوبول

  • Identification Division.
  • Environment Division.
  • Data Division.
  • Procedure Division.

 

استفاده از COBOL

Sylvania در آن زمان توانست شش دستگاه را از این نوع تولید کند و این این سیستم‌ها به دلیل عملکردی که داشتند، نیروی داخلی ارتش ایالات متحده آن‌ها را خریداری کرد و این دستگاه‌های که در اروپا قرار داشتند نیز مهر‌های تایید را گرفتند. در بین دهه‌های 50 و 60 میلادی که ادمین‌هایی که با سیستم‌های موبایل دیجیتال کامپیوتر (Mobile Digital Computer) نیز کار می‌کردند. در سال 1973 که از تجربیات خود سخن می‌گفتند به این نکته اشاره کردند که این سیستم‌ها در انجام کار‌ها آن‌ها را بسیار شگفت زده می‌کردند و هم‌چنین این سیستم‌ها به دلیل این که سخت‌افزار آن‌ها منسوخ نشده بوده نیز بعد از چندین سال با آن‌ها کار می‌کردند و از آن‌ها استفاده می‌کرده‌اند. این زبان برنامه نویسی به دلیل سطح بالای زبان و پردازش تراکنش‌های سطح بالا بسیار مهارت داشت و بهینه بود و سازمان‌های بزرگی از کوبول استفاده می‌کردند. به همین دلیل هیچ زبان دیگری توان رقابت با زبان کوبول را نداشت و می توان گفت که نسخه‌های امروزی آپدیت نسخه 2002 است که بدترین نسخه آن در سال 1985 بود و این آپدیت‌ها از روی آن‌ها پایه گذاری شده است. کوبول در سری Z که شروع به کارهایی کرده بود از Main Frames که از کمپانی IBM بود و از سیستم‌های توزیع شده از شرکت‌های معروف بود استفاده کرد، یکی از افراد معروف و مدیران شرکت آی بی ام به این نکته اشاره نمود که کوبول توانسته یکی از مشکلات مهم را برطرف کند و این شرکت نیز از این راه کار استفاده نموده و به کار خود ادامه داده است. دولوپرهای کنونی کوبول بر این عقیده هستند که شما می‌تواند با کوبول عمر سخت‌افزار‌های خود را افزایش دهید. اگر بخواهید بدانید که امروزه محبوب‌ترین نسخه از زبان برای مینفریم‌ها کدام‌ها هستند می‌توان گفت که IBM COBOL در این دسته قرار دارند. شرکت‌های دیگری نیز در زمینه سیستم‌های توزیع شده از کوبول استفاده می‌کنند، که می‌توان به شرکت Micro Focus نیز اشاره نمود. زمانی که شما از نسخه‌های کوبول استفاده می‌کنید می‌توان به این توجه داشت که هزار خط کوبول می‌توانند همچون یک خط زبان جاوا در نظر گرفته شود و نوشته شود ولی کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که جاوا می‌تواند برای تحلیل بیگ دیتا‌ها سرعت جاوا هرگز به سرعت کوبول نمی‌رسد. یکی از ادعا‌هایی که می توان برای کوبول بیان شده است و نادرست بوده است می‌توان به نابودی کوبول اشاره نمود که این حرف کاملا غلط است و این ادعا را اگر بخواهید بر اساس آمار در نظر گرفت، می‌توان گفت غیر ممکن است که کوبول نابود شده است.

 

اگر تجربه‌ی کار با این زبان برنامه نویسی را دارید در بخش نظرات همین نوشته برای ما بنویسید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]