من رفتم سربازی اگر محتوای منو دوست داشتید و بدردتون خورد از من حمایت مالی کنید

زبان برنامه نویسی Pony

زبان برنامه نویسی Pony
زبان برنامه نویسی Pony

زبان برنامه نویسی Pony

یکی از زبان‌های برنامه نویسی که به صورت متن باز (Open Source) است و این زبان برنامه نویسی یک زبان شی گرا بوده و از امنیت بالایی برخوردار است. به این برنامه را به اصطلاح می‌توان Actor Model نیز نامید. زمانی که از این اصطلاح استفاده می‌شود می‌توان گفت یک مدل مفهومی است که برای محاسبات کامپیوتری استفاده می‌شود، برای چنین سیستم‌هایی یک سری قوانین نیز تعریف می‌شود تا بتوان Component‌های مختلف را بر اساس آن چیزی که می‌خواهید به یک دیگر تعامل درست دهید.

 

پیشنهاد نویسنده: کتاب آموزش برنامه نویسی پایتون

 

زبان برنامه نویسی Pony

ویژگی‌های Pony

اگر بخواهید از ویژگی‌های پونی اطلاعاتی کسب کنید می‌توانید به موارد زیر دقت کنید:

  • زبان برنامه نویسی پونی از به وجود آمدن خطاها جلوگیری می‌کند. (برای مثال می‌توان گفت اگر عدد صحیحی یا int تعریف شود آن عدد را به عنوان عدد اعشاری و یا Float تبدیل و پردازش نمی‌کند.)
  • زمانی که شما از این زبان برنامه نویسی استفاده می‌کنید، باگ‌هایی که منجر به دسترسی غلط می‌شوند در حافظه وجود ندارد.
  • زمانی که یک مورد به یک آبجکت (Object) نادرست یا حتی ناموجود ارجاع می‌شود اورفلو اتفاق نمی‌افتد.
  • یکی از موارد جالب این برنامه نویسی این است که مقدار null برای این زبان تعریف نشده است پس هیچ وقت برنامه مقدار null را بر نمی‌گرداند.
  • زمانی که این برنامه‌ها را اجرا می‌کنید، آن‌ها منجر به exception غیر قابل کنترل نخواهند بود، و به راحتی اگر خطایی صورت گیر رفع می‌شود.
  • اگر می‌خواهید برای رقابت به دیتا‌ها دسترسی پیدا کنید، می‌توان از دو یا چند Thread (به اصطلاح) برای انجام یک فرآیند برای یک واحد همزمان به آن درخواست دسترسی به یک بخش یکسان داشته، و در این حالت باید حداقل یکی از ریکوئست‌هایی که مرتبط هستند با پروسه به اصطلاح Write در حافظه باید بشود. پس با این وجود می‌توان فهمید که زبان برنامه نویسی پونی رقابتی برای دسترسی به دیتاهای بین ماژول‌های متفاوت برنامه وجود نخواهد داشت.
  • در زبان برنامه نویسی پونی می‌توان این گونه بیان کرد که هیچ فرآیند کنترلی یا عملیاتی به نام Atomic که برای جلوگیری از ایجاد وقفه در فرآیند کانکارنت هست، تعریف نشود.
  • برنامه طوری طراحی شده است که در زمان کامپایل کردن برنامه‌هایی که هم زمان با آن اجرا می‌شود دچار مشکلی به نام به اصطلاح DataRace نشود.
  • یکی از حقایقی که این زبان برنامه نویسی با آن مواجه است این است که وقوع Deadlock (بن بست) به در این زبان به حداقل رسیده است.
  • یکی از نکات درباره زبان برنامه نویسی Pony این است که این زبان یک زبان سطح بالا کامپایل است و یا می‌توان گفت AOT بوده است و از هیچ کدام از مفسر‌ها یا ماشین‌های مجازی برای اجرای خود استفاده نمی‌کند.
  • برنامه نویسی با زبان پونی همانند سازگاری با زبان برنامه نویسی C است و با یک دیگر سازگار هستند.
  • زمانی که شما برنامه از به زبان پونی می‌نویسید می‌توانید به صورت Native Library از زبان C نیز فراخوانی کنید.
  • زبان پونی می‌تواند با استفاده از کامپایلر نیز فایل‌های header C را برای Library‌های پونی است را ایجاد کند.
  • زمانی که شما برنامه‌ای با C و C++ را می‌نویسید می‌توانید به صورت Native Library برای برنامه پونی نیز فراخوانی کنید.

می‌توان این را درباره زبان پونی (Pony) این گونه بیان کرد که با نوشتن برنامه با این زبان شما می‌توانید برنامه‌هایی با سرعت بالا، کارآمد و ایمن ایجاد کنید. زبان برنامه نویسی Pony به تازگی توانسته مفهوم جدیدی را تحت عنوان قابلیت ارجاع (Reference Capabilities) را ارائه دهد که این قابلیت باعث می‌شود که دیتای شما در سیستم به طور ایمن تعریف شود. روی هم رفته می‌توان به این نتیجه رسید که به همراه قابلیت Actor Model موجب می‌شود که این زبان برنامه نویسی به قدرت برسد.

 

اگر تجربه‌ی کار با این زبان برنامه نویسی را دارید در بخش نظرات همین نوشته برای ما بنویسید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 4]