طراحی بسته بندی صادراتی
طراحی بسته بندی صادراتی موضوع این مطلب آموزشی برای علاقه مندان حوزه طراحی گرافیک است.
طراحی بسته بندی صادراتی
بستهبندی، علاوه بر اینکه از محصول محافظت میکند، در بازاریابی هم نقش موثری دارد. بستهبندی یک کالا شامل طراحی استایل، فرم و ابعاد و همچنین طراحی گرافیکی روی جعبه است. بستهبندی رکن اصلی و جداناپذیر یک کالا است. شاید در گذشته صاحبان برندها صرفا از بستهبندی برای محافظت و معرفی نام برندشان استفاده میکردند، اما امروزه علاوه بر محافظت، بازاریابی و تبلیغ والبته جذب مشتری هم به عهدهی بسته بندیست. بسته بندی ابزاریست که به کالا هویت میدهد و این گونه است که محصول برای مشتری با ارزش تلقی میشود. یک بسته بندی خوب هزینههای بازاریابی و تبلیغات را کاهش میدهد. بستهبندی از چند رکن اصلی تشکیل شده است رنگ، اندازه و سایز، طراحی و خلاقیت در انواع بستهبندی که از نظر جنس هم میتواند به نوع پلاستیکی، چوبی، فلزی و کاغذی دسته بندی کرد. هر کدام از این عوامل درصدهای متفاوتی در قدرت تصمیم گیری مخاطب دارد، که هر کدام با روشهای مختلفی در بازاریابی آن برند تاثیر دارد. البته این عوامل تشکیل دهنده بسته بندی در گروههای سنی مختلف به صورت متفاوتی مورد توجه قرار میگیرد و موقع خرید میتواند آنها را متقاعد به خرید کند. اما چه میشود که به یک بسته بندی به چشم بستهبندی صادراتی نگاه میکنند. بسته بندی صادراتی، تقریبا نقش حیاتی در بقای یک برند دارد. تعریف بستهبندی صادراتی برای همهی افراد یکسان نیست. از نظر عده ایی بستهبندی صادراتی یعنی زرق و برق که این آیتم باعث سود برای صاحب آن برند میشود. اما امروزه معنی آن برای صنعت بستهبندی تغییر کرده است. بستهبندی صادراتی علاوه بر زیبایی باید مقاومت لازم رابرای جابهجاییهای طولانی دارد. فرآیند تولید و پس از تولید که شامل جابهجایی و حمل و نقل انبارش و بعد فروش کالا، نقش مهمی در حیات بسته بندی صادراتی دارد.
توضیحات طراحی بسته بندی صادراتی
بسته بندیهای صادراتی علاوه بر طراحی زیبا و مناسب باید حفاظت صد در صدی را در طول فرآیند حمل و نقل یک کالا دارد که در صنعت محصولات غذایی حفاظت از تمام نقاط کالا مورد با اهمیتی است. وظیفهی طراحی یک بستهبندی صادراتی با شرکت تولید کنندهی آن برند است. یک بستهبندی صادراتی اول از نظر مقاومت کیفیت لازم را دارند، چراکه این کالا قرار است، مسیر زیادی را برای رسیدن به مقصد صادرات، طی میکند. در نظر بگیرید یک کالا در بنادر مختلفی جابه جا میشود تا به مقصد برسد، اگر مقاومت لازم را کنند، ممکن است در بدو ورود به مقصد اول، آسیب ببیند. بستهبندی علاوه بر محافظت از کالا، وظیفهی تبلیغ و بازاریابی را برای یک برند دارد. زمانی که از نظر محافظت امتحان خود را پس داد باید بتواند به خوبی مصرف کننده را جذب کند. صادرات یک محصول بسیار حائز اهمیت است چرا که علاوه بر رونق بخشیدن به تولید و افزایش یافتن بودجه برای روند تولید و البته تحقیقات بازار، در بازاریابی و تبلیغ برای آن برند نقش بسیار مهمی دارد. اما همهی بستهبندیها برای صادرات موفق نمیشوند. بستهبندی صادراتی باید در برابر فاسد و خراب شدن را بگیرد، به خصوص اگر بستهبندی برای صنعت غذا طراحی شود، اما گاهی این بسته بندی به خوبی نمیتواند از مواد محافظت کند و کالا با فاسد شدن باعث برگشت به مبدأ خود میشوند عامل دیگر دلالان هستند که با سو استفاده از وزن و شاخص کیفیت محصول و البته تقلب در نام برند باعث شکست صادرات بسته بندی میشوند. اگر در بسته بندیهای صادراتی، استانداردها رعایت نشوند، حجم صادرات آن برند و کشور تولید کننده کاهش میباید و با شکست رو به میشود. از مهمترین عواملی که باعث میشود یک بسته بندی صادراتی مهر تایید بگیرد، طراحی ظاهری، طراحی گرافیکی و البته حجم بسته بندی یک کالا برای قرار گرفتن در وسایل حمل و نقل بین مرزی است.
منبع:
بستهبندی مقاوم چه تاثیری روی فروش محصولات صادراتی داره؟
چطور میشه زرق و برق بستهبندی رو زیاد کرد بدون اینکه هزینه بالا بره؟
بستهبندی پلاستیکی برای صادرات هم گزینه مناسبیه؟
بستهبندی صادراتی چه استانداردهایی باید داشته باشه؟
چه عواملی توی طراحی بستهبندی بیشتر باعث جذب مشتری میشن؟
آیا هزینه بستهبندی صادراتی خیلی بیشتر از بستهبندی عادیه؟
برای جلوگیری از فاسد شدن محصولات غذایی توی مسیر صادرات چه کارهایی باید کرد؟
چطور میشه مقاومت بستهبندی رو توی حمل و نقل بالا برد؟
بستهبندی چوبی بهتره یا فلزی برای صادرات؟
برای محصولات غذایی هم بستهبندی خاصی پیشنهاد میدید؟
مطالبتون خوب بود
موفق باشید