مدل pay as you go چیست؟
در دنیای تجارت، روش پرداخت هزینه همیشه یکی از دغدغههای مشترک بین شرکتها و مشتریان بوده است. به طور کلی، دو نوع رایج برای پرداخت هزینه وجود دارد: پرداخت Pay-as-you-go (PAYG – پرداخت هزینه براساس مصرف) و پرداخت اشتراک (Subscription). کدام مدل پرداخت هزینه بهتر است؟ هر یک از آنها چه مزایا و معایبی دارند؟ در این مقاله، مدل پرداخت اشتراک و مدل پرداخت Pay As You Go را شرح میدهیم تا بتوانید بهترین مدل هزینهای را با توجه به موقعیت خود انتخاب کنید.
مدل pay as you go چیست؟
تفاوت بین مدل پرداخت اشتراک و Pay As You Go چیست؟
در مدل پرداخت اشتراک، مشتريان برای دريافت منظم محصول يا خدمات، هزينهای را به طور مداوم (ماهانه، سه ماهه، دو بار در سال و …) پرداخت میكنند. اما در مدلهای Pay As You Go، مشتری برای دسترسی به محصول یا خدمات فقط یک بار هزینه میکند. سپس، اگر دوباره به همان محصول یا خدمات احتیاج شود، مجددا هزینه را پرداخت میكند. برای مثال، اگر مشتری برای دریافت مجله مورد علاقه خود یک اشتراک 12 ماهه خریداری کند، یک بار مبلغ را برای 12 ماه پرداخت میکند و هر ماه آن مجله را درب منزل، یا به فرمت PDF آن را در ایمیل خود تحویل میگیرد. اما، اگر مشتری مدل Pay As You Go را انتخاب کند، باید هر ماه خودش به مغازه یا وب سایت مجله مراجعه کند، پرداخت خود را انجام دهد و مجله را تحویل بگیرد.
مزایا و معایب پرداخت Pay As You Go
Pay As You Go مزایای واضحی دارد. در این مدل پرداختی، انعطاف پذیری بیشتری در مورد دسترسی به محصولات و خدمات مورد نظر مشتریان وجود دارد و آنها میتوانند در هر زمانی که بخواهند، خدمات خود را دریافت کرده و مبلغ را متناسب با آن خدمات پرداخت کنند.
مزایای پرداخت هزینه براساس مصرف
- موانع کم تر برای ورود مشتری.
- بدون نیاز به تعهد برای مشتری.
- هزینه کمتر برای مشتری در زمان پرداخت.
مشتری نیازی به دادن تعهد برای یک برنامه معین و پرداخت ماهانه ندارد. آنها وارد وب سایت شما میشوند، محصول یا خدمات موردنظر خودشان را انتخاب کرده و اقدام به خرید میکنند. این مدل پرداخت برای محصولاتی که به ندرت مورد نیاز هستند، گزینه مناسبی است. از سوی دیگر،Pay As You Go به کسب وکارها کمک میکند تا هزینه مصرف خود را مدیریت کرده و آن چه که به فروش میرسد و آن چه که فروش چندانی ندارد را بهتر پیگیری و بررسی کنند. با Pay As You Go، میتوان دید که کدام محصول ROI (نرخ بازگشت سرمایه) قابل توجهی دارد و کدام یک از محصولات به سختی به فروش میرسند.
معایب پرداخت هزینه براساس مصرف
- حفظ مشتریان سختتر است.
- پیش بینی درآمد دشوار است.
وقتی مشتری خریدی با Pay As You Go انجام میدهد، شما همان موقع از فروش خود سود میبرید. برای ادامه کسب این سودها، باید این شخص را به مشتری دائم خود تبدیل کنید. این امر مستلزم ایجاد و عرضه محصولات جدیدی است تا به مشتری دلیلی برای بازگشت بدهد. حفظ مشتری، بدون بستن قرارداد با او، چالش بزرگی است که راه را برای رقبا باز میکند. همچنین، پیش بینی درآمد با گذشت زمان دشوارتر میشود. مشتریان، محصول را طبق برنامه خود (نه شما) خریداری میکنند. به همین دلیل، نوسان درآمد، در بازههای زمانی مختلف، دور از ذهن نخواهد بود.
مزایا و معایب مدل پرداخت اشتراک
مدل پرداخت اشتراک راحت و قابل اعتماد است. در این مدل، رابطهای ثابت وجود دارد، که پیوند پایداری میان مشتری و شرکت ایجاد میکند؛ حداقل به طور ایدهآل میتوان گفت که بدین صورت کار میکند!
مزایای پرداخت اشتراک
- ارتباط منظم بین مشتری و شرکت برقرار است.
- بودجه بندی مالی برای مشتری و شرکت آسانتر است.
- آینده نگری برای مشاغل راحت تر است.
مشتریان یک بار در وبسایت ثبتنام میکنند، هزینه را برای مدت مشخصی پرداخت میکنند (اشتراک خریداری میکنند) و لازم نیست که کار دیگری انجام دهند. محصول یا خدمات انتخابی (که معمولا به شکل یک پکیج است) به طور اتوماتیک در همان مدت معین، برای مشتری ارسال میشود. مشتریان به طور منظم برای دریافت مزایای محصولات شما، یادآوری میشوند و میتوانند بودجه مالی خود را راحت تر مدیریت کنند؛ آنها میدانند که هزینه محصول شما چقدر است و چه موقع باید حساب خود را شارژ کنند. مدل پرداخت اشتراک برای شرکتها، به دلیل خریدهای مکرر، پیش بینی درآمد را آسان میکند. در این صورت، شرکتها میتوانند موجودی محصولات خود را بهتر مدیریت کنند، زیرا میدانند هر ماه چه چیزهایی فروخته میشود. بنابراین، نگرانی کمتری نسبت به زمان حال داشته و میتوانند به برنامههای بلند مدت در آینده فکر کنند.
معایب پرداخت اشتراک
- پرداخت هزینه زیاد و یک باره توسط مشتری.
- لغو آسان اشتراک توسط مشتری.
- هدر رفتن محصولات یا خدمات.
مشتریان ممکن است با اشتراک خود بیش از آن چه که نیاز دارند دریافت کنند، که این امر منجر به هدر رفتن منابع میشود. اغلب، این مورد در اشتراک دریافت غذا بیشتر مشاهده میشود. همچنین، به همان آسانی که ثبت نام اشتراک انجام میشود، لغو آن نیز به راحتی امکانپذیر است. اگرچه تغییر خدمات یا لغو اشتراک ممکن است برای مشتریان مشکلات جزئی به همراه دارد، اما در نهایت این مشکلات مانع از ترک مشتریان نمیشود.
سه دسته اصلی برای خدمات ابری وجود دارد، که هر یک میتوانند از شکل متفاوتی از مدل پرداخت Pay As You Go استفاده کنند.
- زیرساخت به عنوان سرویس (IaaS): مشتریان، هزینه هر بار استفاده را معمولا بر اساس ساعت، هفته یا ماه پرداخت میکنند.
- پلت فرم به عنوان سرویس (PaaS): قیمت گذاری میتواند براساس هر برنامه به ازای کاربر، یا هر گیگابایت حافظه مصرفی بر ساعت تعیین شود.
- نرمافزار به عنوان سرویس (SaaS): قیمت گذاری میتواند براساس ویژگیها، ظرفیت ذخیره سازی یا به ازای هر کاربر جداگانه انجام شود.
پرداخت اشتراک در ابر و CDN
بسیاری از ارائه دهندگان خدمات ابری و CDN با ارائهی پکیجهای مناسب و موردنیاز کسب وکارهای مختلف، امکان خرید اشتراک را برای مشتریان خود فراهم میکنند. سازمانها و شرکتهایی که حجم تحویل محتوای بالایی دارند، میتوانند با خرید حق اشتراک، پکیج مناسب کسب و کار خود را به طور منظم دریافت کنند. بستههای اشتراک، مجموعهای از خدمات و منابع مورد نیاز کسب وکارها است، که به صورت یک پلن ارائه میشوند.
این پلنها در CDN معمولا شامل موارد زیر هستند:
- ترافیک مصرفی.
- تعداد درخواست.
- گزارش عملکرد.
- تعداد قوانین سفارشی.
- قوانین دسترسی Firewall.
CDN اَبر دِراک با ارائهی هر دو مدل پرداخت هزینه (PAYG و اشتراک) امکان استفاده از خدمات خود را برای مشتریان فراهم میکند.
انتخاب استراتژی مناسب برای کسب و کارها
انتخاب یک استراتژی مناسب جهت پرداخت هزینه توسط مشتریان، به خدماتی که ارائه داده میشود، بستگی دارد. در واقع، برای انتخاب یکی از دو مدل پرداخت معرفی شده، جواب قطعی نمیتوان داد. اما، میتوان این را در نظر گرفت که امکان ترکیب هر دو مدل پرداخت اشتراک و Pay As You Go نیز وجود دارد.
ارسال پاسخ