من رفتم سربازی اگر محتوای منو دوست داشتید و بدردتون خورد از من حمایت مالی کنید

معرفی ssh و کاربردهای آن

معرفی ssh و کاربردهای آن
معرفی ssh و کاربردهای آن

معرفی ssh و کاربردهای آن

مفهوم واژه‌ی SSH یا به عبارت دیگر Secrure Shell یک نوع دسترسی امن با پروتکل خاصی است که اتصال میان Client و Server را برقرار می‌کند. این دسترسی یا پروتکل با توجه به مسیر خاصی امکان ارسال اطلاعات و دستورات را از سمت کلاینت به سرور ایجاد می‌کند و کار آن در واقع رمزگذاری و رمزگشایی اطلاعات انتقالی بین کلاینت و سرور است که یه نوع اتصال امن را فراهم می‌کند.

 

معرفی ssh و کاربردهای آن

پروتکل SSH یک نوع روش اتصال امن در Telnet است و استاندارد SSH تحت استاندارد پروتکل IEFT است؛ در واقع IEFT مخفف Internet Engineering Task Force است که در سال 1986 بسیاری از پروتکل‌های اینترنتی را تحت پوشش قرار داده است.

 

نسخه‌های مختلف SSH

نسخه‌های مختلف پروتلک SSH شامل‌:

  • SSH-1
  • SSH-2

برای آگاهی از نسخه‌ی ssh در سرور خود دستور را اجرا کنید.

# ssh -v

 

تفاوت SSH-1 و SSH-2

اما شاید با خودتان بگویید که تفاوت های پروتکل SSH نسخه یک و پروتکل SSH نسخه دو در چیست؟!

باید بگوییم که در این دو نسخه بیش‌تر حوزه‌ی User Authentication تفاوت کرده است؛ در نسخه‌ی SSH-1 متدهای User Authentication گستردگی بیش‌تری دارد ولی از اتصال همزمان پشتیبانی نمی‌کند هر چند در SSH-2 متدهای RhostsRSA  و Kerberos و TIS حضور ندارند اما در مقابل در SSH-2 متد قدرتمند PublicKey توانسته کاملا نیاز کاربران را تامین کند. ضمن اینکه دقت کنید در SSH-2 قابلیت همزمانی کاربرها کاملا پشتیبانی می‌شود. تفاوت عمده‌ی دیگر SSH-1 با SSH-2 بحث امنیت است که در برخی اوقات امکان ایجاد Insertion Attack موجود است.

 

دسترسی به پروتکل SSH و کار با آن

برای کار با SSH نرم‌افزار PuTTY به راحتی می‌تواند کار شما را آسان کند. برای دانلود نرم‌افزار PuTTY وارد سایت آن شوید و با توجه به داکیومنت‌ها و آموزش‌های موجود به راحتی از پروتکل کاربردی SSH استفاده کنید.

 

تجربیات خود در ارتباط با کار با پروتکل SSH را برای ما بنویسید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]