من رفتم سربازی اگر محتوای منو دوست داشتید و بدردتون خورد از من حمایت مالی کنید

نیچ مارکتینگ چیست؟

نیچ مارکتینگ چیست؟
نیچ مارکتینگ چیست؟

نیچ مارکتینگ چیست؟

در دنیایی که بازار با هزاران محصول مشابه اشباع شده است، بازاریابی تخصصی نیچ می‌تواند به شما در متمایز کردن نام تجاری شما کمک کرده و شرکت خود را به عنوان منبع معتبر محصولات با کیفیت تأسیس کند. در این مقاله، ما به تعریف بازاریابی طاقچه و نیچ مارکتینگ، مزایای بازاریابی طاقچه و چگونگی ایجاد یک استراتژی بازاریابی طاقت فرسا می‌پردازیم. علاوه بر این، ما هشت نمونه بازاریابی را به شما نشان می‌دهیم که می‌توانید از آن‌ها یاد بگیرید و سرمشق خود قرار دهید.

 

نیچ مارکتینگ چیست؟

آن چه در این نوشته بررسی خواهیم کرد:

  • نیچ مارکتینگ چیست؟
  • مزایای نیچ مارکتینگ.
  • نحوه ایجاد یک استراتژی نیچ مارکتینگ.
  • نمونه‌های نیچ مارکتینگ.

 

بازاریابی طاقچه یا همان نیچ مارکتینگ چیست؟

بازاریابی طاقچه یک استراتژی است که شامل هدف قرار دادن بخش خاصی از بازار بزرگ‌تر و ارائه محصول یا خدمات تخصصی به این مصرف کنندگان است. برخلاف رویکرد همه جانبه، بازاریابی تخصصی نیازهای گروه کوچک‌تر را برآورده می‌کند.

 

مبانی نیچ مارکتینگ

نیچ مارکتینگ را می‌توان بر اساس موارد زیر تعریف کرد:

  • جمعیت شناسی. (سن، جنس، وضعیت تاهل و …)
  • منطقه جغرافیایی.
  • درآمد.
  • حرفه.
  • شیوه زندگی یا عادات.
  • سرگرمی‌ها.
  • ارزش‌های اخلاقی.
  • مناسبت.
  • فرهنگ.

 

پیشنهاد نویسنده: سرمایه گذاری خطرپذیر چیست؟ cvc چیست؟

 

مزایای نیچ مارکتینگ یا بازاریابی طاقچه‌ای چیست؟

کسب و کارهای نیچ مارکتینگ ممکن است از نظر اندازه کوچکتر هستند، اما تمرکز بر روی طاقچه چندین مزیت دارد. با بهره گیری از بازاریابی تخصصی، می‌توانید راحت‌تر برجسته شوید، خود را به عنوان یک مقام در زمینه خود معرفی کنید و یک پایگاه مشتری وفادار ایجاد کنید که می‌توانید بر آن تکیه کنید.

  • همان‌طور که کریس اندرسون در کتاب “دم بلند” به خوبی توضیح می‌دهد، در دنیایی که هر کسی به دلیل تجارت الکترونیکی تقریباً به هر چیزی دسترسی سریع دارد‌، محصولات نیچ مارکتینگ و کنجی با محصولات تولید انبوه این مرحله را به اشتراک می‌گذارند. و با توجه به انتخاب، مصرف کنندگان همیشه به دنبال محصولی هستند که بهترین نیازها و ترجیحات آن‌ها را برآورده کند.
  • از آنجا که خدمت به گروه خاصی از مردم و انجام این کار به مراتب آسان‌تر از تلاش برای جلب رضایت همه است، شرکت‌هایی که از طاقچه خاصی تغذیه می‌کنند، از کسانی که برای توده‌ها جذابیت دارند، استفاده خواهند کرد. در یک نیچ مارکتینگ‌، کاهش رقابت باعث می‌شود که برای کسب و کار خود حتی با بودجه بازاریابی کم‌تری دیده شوید.
  • هم‌چنین، تمرکز تلاش‌های تجاری خود بر روی یک نیچ مارکتینگ خاص به این معنی است که برای شما راحت‌تر خواهد بود که از آنچه در حوزه خود می‌گذرد مطلع شوید و در آن زمینه متخصص شوید. اگر شما نیز علاقه مند به آن هستید مطمئناً در مزیت خواهید بود. به محض اینکه مصرف کنندگان متوجه شوند که شما شایسته تامین نیازهای آن‌ها هستید، اعتماد آن‌ها به شرکت شما افزایش می‌یابد.
  • علاوه بر این، ماندن در ارتباط با مشتریان، گوش دادن به نظرات آن‌ها و پاسخ دادن به بازخورد آن‌ها برای مخاطبان خوب در یک نیچ مارکتینگ آسان‌تر است. حفظ ارتباط نزدیک با مشتریان باعث افزایش قدردانی آن‌ها از مشاغل شما می‌شود و آن‌ها را وادار می‌کند تا برای خریدهای بعدی بازگردند و محصولات خود را به دوستان خود توصیه کنند.

 

نحوه ایجاد یک استراتژی به روش بازاریابی طاقچه یا نیچ مارکتینگ

در اینجا پنج جنبه است که هنگام تلاش برای یافتن بازار طاقچه خود و ایجاد یک استراتژی نیچ مارکتینگ باید به آن توجه کنید.

  • نقاط قوت خود را مشخص کنید: در نیچ مارکتینگ به پیشنهاد فروش منحصر به فرد خود فکر کنید، اینکه چه کاری را بهتر انجام می‌دهید و چه چیزی شما را از رقبا متمایز می‌کند. در تجزیه و تحلیل خود، ممکن است متوجه شوید که یک جنبه کوچک از کسب و کار شما موفق‌تر از دیگران است. این می‌تواند طاقچه‌ای شود که ارزش بررسی آن را دارد. به عنوان مثال، اگر شما یک آرایشگر هستید که در درجه اول برای مشاغل خلاق و رنگارنگ مورد استقبال قرار گرفته است، می‌توانید در استراتژی بازاریابی نیچ خود روی این موضوع تمرکز کنید.
  • به آنچه شرکت شما ارائه می‌دهد فکر کنید: نقطه شروع خوب دیگر در نیچ مارکتینگ این است که بنشینید و لیستی از همه موارد استفاده محصول خود تهیه کنید. برخی از نمونه‌های بازارهای شگفت انگیز برای یک شرکت مسافرتی مانند Uber یا اسنپ می‌تواند حمل حیوانات خانگی، گیاهان یا آلات موسیقی است. ممکن است متوجه شوید که محصول شما می‌تواند به روش جدیدی مورد استفاده قرار گیرد، که مشکلات بازار را که حتی نمی‌دانستید وجود دارد حل می‌کند. اگر این بازار به درستی ارائه نمی‌شود، شما فقط فرصتی برای تجارت خود پیدا کرده‌اید.
  • برای نیچ مارکتینگ تحقیقات صنعتی انجام دهید: هم‌چنین باید در نظر بگیرید که آیا تقاضای کافی در زمینه‌ای که می‌خواهید روی آن تمرکز کنید وجود دارد یا خیر، که به شما می‌گوید آیا ایده نیچ مارکتینگ شما سودآور است یا خیر. برای سنجش میزان علاقه به کلمات کلیدی خاص مرتبط با طاقچه شما می‌توانید از ابزارهایی مانند Answer the People ،Google Keyword Planner یا Google Search استفاده کنید. هم‌چنین مهم است که به رقبای احتمالی خود نگاه کنید. اگر متوجه شدید که هیچ رقابتی در یک طاقچه خاص وجود ندارد، این ممکن است نشانه آن است که به اندازه کافی سودآور نیست و بنابراین ارزش کاوش ندارد. از سوی دیگر، رقابت کم به معنای شانس بیش‌تر برای برجسته شدن و دسترسی آسان به سهم بزرگتر از بازار است. پس از شناسایی رقبای خود، در مورد نظرات مشتریان آن‌ها تحقیق کنید. دریابید که آن‌ها چه کارهایی را خوب انجام می‌دهند و کجا می‌توانند پیشرفت کنند. به دنبال مزایای اضافی مشتریان خود‌، نیازهایی که هنوز برآورده نشده‌اند هستید و این شکاف را پر کنید.
  • با مخاطبان خاص خود آشنا شوید: یادگیری اصول اولیه‌ای که نیچ یا همان کنج انتخابی شما (سن، حرفه، سرگرمی) را مشخص می‌کند کافی نیست. شما باید دریابید که این مصرف کنندگان به چه چیزی احتیاج دارند و ارزش دارند. هرچه بازار کوچک‌تری شود، باید توجه بیش‌تری به مصرف کننده خود داشته تا بتوانید موقعیتی قوی در آن بازار ایجاد کنید. برای انجام این کار، بررسی کنید که آیا انجمن‌ها، گروه‌های رسانه‌های اجتماعی، صفحات Reddit یا وبلاگ‌ها در اطراف طاقچه شما وجود دارد و ببینید مردم در مورد این گروه‌ها در مورد چه چیزی صحبت می‌کنند. هم‌چنین می‌توانید نظرات رقبا را مرور کرده یا برای دقت بیش‌تر، از طریق نظرسنجی یا گفتگوی حضوری، مستقیماً از مصرف کنندگان در مورد نیازها و ترجیحات آن‌ها سوال کنید. هنگامی که متوجه شدید مخاطبان کنجی و نیچ شما چه می‌خواهند، به آنچه آن‌ها می‌گویند گوش دهید، حتی اگر بر خلاف آنچه که در ابتدا فکر می‌کردید بهترین است، انجام دهید.
  • کانال‌های مناسب بازاریابی کنجی را انتخاب کنید: رسانه‌های اجتماعی در ارتباط با مخاطبان مورد نظر خود بسیار مهم هستند. اما برای اینکه استراتژی رسانه‌های اجتماعی شما موثر شود، باید بسترهایی را انتخاب کنید که مشتریان ترجیح می‌دهند از آن استفاده کنند. به عنوان مثال، اگر محصول شما به سمت گیمرها هدایت می‌شود، منطقی‌تر است که به جای فیس بوک و اینستاگرام روی Twitch ،Reddit و Discord تمرکز کنید. مکان‌ها و نشریات کنجی که با مخاطبان مورد نظر شما مطابقت دارد نیز مفید است. اگر هدف شما رسیدن به دوچرخه سواران در یک شهر خاص است، تبلیغات در مجلات تخصصی و ارسال پیشنهادات در دوچرخه فروشی محلی شانس شما را برای جلب توجه این مشتریان افزایش می‌دهد. این یکی از مهم‌ترین ترفند‌های نیچ مارکتینگ است. نکته آخر این که ترفند دهان به دهان در بازاریابی تخصصی بسیار قوی است. مردم به نظرات همکاران اعتماد دارند، بنابراین مشتریان خود را تشویق کنید تا در مورد کسب و کار شما اطلاع رسانی کنند. به طور مشابه، یک تأثیرگذار مورد اعتماد جامعه‌ای که سعی می‌کنید به آن برسید، ممکن است پیام شما را جذاب‌تر از آنچه از طرف خود شرکت ارسال می‌شود، کند.

 

8 مثال بازاریابی طاقچه‌ای برای الهام بخشیدن به شما

در ادامه نوشته زیر ما هشت نمونه از محصولات طاقچه را مورد بررسی قرار می‌دهیم، از لوازم اداری برای افراد چپ دست تا یک وبلاگ تناسب اندام برای افراد چاق، که به شما امکان می‌دهد در بازاریابی تخصصی کنجی فعالیت کنید.

  • Lefty’s San Francisco – وب سایت leftys: یک مثال عالی از شرکتی که بازاریابی خوبی انجام می‌دهد، Lefty’s San Francisco است. Lefty’s نه تنها از طریق فروشگاه فیزیکی خود در اسکله 39 در سان فرانسیسکو، بلکه از طریق یک فروشگاه آنلاین نیز به جامعه چپ دست‌ها خدمات می‌دهد. پیشنهاد شرکت شامل اقلام کاربردی مانند YoroPen است. قلم مخصوص افراد چپ دست طراحی شده است تا بتوانند آنچه را که می‌نویسند راحت مشاهده کنند مثلا نوت بوک و دفترچه طرح با مارپیچ در سمت راست و وسایل آشپزی برای سمت چپ. اما فعالیت این گروه به اینجا متوقف نمی‌شود Lefty’s هم‌چنین اقلام سرگرم کننده‌ای مانند تی شرت و لیوان با شعار و علائم چوبی با چپ دست‌های معروف می‌فروشد. این محصولات احساس تعلق خاطر مشتریانشان در این گروه را جلب می‌کند. شرکت‌های کوچکتر منابع مالی لازم برای توسعه محصولات برای چپ دست‌ها را ندارند و شرکتهای بزرگتر این را به عنوان یک بازار بزرگ نمی‌دانند. مارگارت ماجوآ، بنیانگذار Lefty’s San Francisco
  • Bee’s Wrap: شرکتی از ورمونت است که با ارائه یک روش جایگزین برای بسته بندی مواد غذایی، توجه مصرف کنندگان محیط زیست را به خود جلب می‌کند. کسانی که مایل به خرید پلاستیک یکبار مصرف نیستند می‌توانند برای بسته بندی ناهار یا غذای باقی مانده خود به بسته بندی Bee’s Wraps روی آورند. روکش‌ها پس از گرم شدن با دست به هم می‌چسبند و مواد غذایی را به خوبی با پلاستیک می‌بندند و مزیت قابل شستشو، استفاده مجدد و کمپوست را دارند. علاوه بر این، این واقعیت که آن‌ها از مواد طبیعی و گیاهی ساخته شده‌اند به این معنی است که برای گیاهخواران نیز مناسب است. این شرکت هم‌چنین به طور فعال از علل مانند حفاظت از زنبورها، تمیز کردن اقیانوس‌ها و دیگر پروژه‌های زیست محیطی حمایت می‌کند. مشتریان همیشه از شرکتی که واقعاً به دنبال هدفی است که تبلیغ می‌کند قدردانی خواهند کرد.
  • PacSafe: شرکتی است که انواع مختلفی از وسایل ضد سرقت را ارائه می‌دهد، از کوله پشتی و دستی تا کیف‌های زنانه و کیف‌های مسدود کننده RFID. آن‌ها به افرادی که زیاد در جاده‌ها و رفت و آمدها هستند و نگران ایمنی وسایل خود هستند، خدمات رسانی می‌کنند. این نام تجاری توسط Rob Schlipper و Magnus McGlashan تأسیس شد، دو ماجراجو که در سفرهایشان دل شکستگی سرقت وسایل خود را تجربه کرده‌اند. هدف PacSafe این است که به مشتریان خود احساس آرامش دهد، زیرا می‌دانند که اشیاء قیمتی آن‌ها در هر کجا که هستند امن هستند.
  • اسباب بازی‌های چوبی ورمونت: اسباب بازی‌های چوبی ورمونت یک فروشگاه آمریکایی با بیش از 45 سال سابقه است که انواع اسباب بازی‌های چوبی که حدس زده‌اید ارائه می‌دهد. مشتریان می‌توانند از بین 125 مدل، شامل مجموعه قطار، کامیون، اسب، بلوک‌های ساختمانی و اسباب بازی‌های کششی را انتخاب کنند. این فروشگاه جایگزین مطمئن‌تری را برای والدینی که از مواد خطرناکی که برای ساخت اسباب بازی‌های مدرن استفاده می‌شود، ارائه می‌دهد. هم‌چنین محصولاتی را وعده می‌دهد که با احتیاط ساخته شده‌اند و برای چند نسل ماندگار هستند. اگرچه این فروشگاه دارای یک وب سایت تا حدودی ابتدایی است و فقط پرداخت‌ها را از طریق PayPal می‌پذیرد، این شرکت پس از سالها به دلیل فداکاری و مهارت خود همچنان در تجارت باقی مانده و پیشتاز است.
  • وبسایت Wool and the Gang: این وبسایت یک فروشگاه آنلاین است که نخ، ابزار بافندگی و قلاب بافی و هم‌چنین الگوی زیادی را به فروش می‌رساند. آن‌ها هم‌چنین کیت‌های مختلفی را انتخاب کردند، بنابراین مشتریان می‌توانند هر چیزی را که برای ساختن ژاکت، کلاه، روسری یا لوازم جانبی خود نیاز دارند از ابتدا تا انتها خریداری کنند. Wool and the Gang به گروهی از افراد علاقه مند به هنر و صنایع دستی خدمت می‌کند و به دنبال ایجاد لباس‌های شخصی خود با استفاده از مهارت‌های خود هستند. این شرکت از طریق تبلیغ هشتگ #MakeAlong در رسانه‌های اجتماعی و ارسال فیلم‌های مختلف بافتنی در YouTube، احساس تعلق به این گروه را که آن‌ها “باند” می‌نامند، تقویت می‌کند.
  • وب سایت گیاهخواران vegancuts: بسیاری از ما احتمالاً جعبه‌های اشتراک محبوب مانند TokyoTreat یا GLOSSYBOX را بصورت آنلاین مشاهده کرده‌ایم. اینها ممکن است برای توده‌ها جذاب است، اما از آن جا که برخی از محصولات آن‌ها 100٪ گیاهی نیستند، می‌توانند برای کسانی که این سبک زندگی را انتخاب کرده‌اند مشکل ایجاد کنند. Vegancuts شرکتی است که جعبه‌های اشتراک را برای افرادی که سبک زندگی گیاهی را در پیش گرفته‌اند ارائه می‌دهد و هر ماه انتخاب‌های جدیدی از مارک‌ها را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد. فروشگاه آنلاین بین المللی آن‌ها سه گزینه اشتراک ارائه می‌دهد.
  • PC Gaming Race وب سایت مسابقات با شکوه کامپیوتر: Glorious PC Gaming Race برندی است که مخصوص گیمرهای پرشور است که رایانه را ترجیح می‌دهند و در جستجوی تجهیزات برای ساخت “نبردهای” خود هستند. هدف شرکت این است که جایگزینی برای سخت‌افزارهای گران قیمت و انبوه بازی به این مشتریان بدهد. Glorious هر چیزی را که یک علاقه‌مندان به بازی ممکن است نیاز دارد، از صفحه کلید و ماوس گرفته تا آویزهای هدفون می‌فروشد. آن‌ها برای نزدیک نگه داشتن مشتریان خود، یک انجمن Discord ایجاد کردند که در آن گیمرهای همفکر می‌توانند چت کرده و از آخرین فروش و انتشارات این شرکت مطلع شوند.
  • تناسب اندام: یک مثال عالی از بازاریابی تخصصی مبتنی بر فرهنگ، Nerd Fitness است. Nerd Fitness یک وبلاگ است که توسط Steve Kamb ایجاد شده است تا به علاقه مندان به بازی و کتاب‌های مصور درباره تناسب اندام و زندگی سالم در محیطی که از آن‌ها استقبال می‌کند بیاموزد. در این وبلاگ، استیو از GIF‌های خنده دار استفاده می‌کند، گروه خود را “شورش” می‌نامد و از شخصیت‌هایی مانند Optimus Prime و Morpheus از “The Matrix” نقل قول می‌کند. همه این‌ها هنگام ارائه برنامه‌های مربیگری آنلاین، نکات تمرین و مشاوره در ایجاد عادات سالم است.

 

نیچ مارکتینگ و نکات آخر ما برای شما

همان‌طور که از نمونه‌های ما مشاهده کردید، انواع مختلفی از بازارهای طاقچه در صنایع مختلف وجود دارد، از مواد غذایی گرفته تا لوازم الکترونیکی. شرکت‌های بزرگ که مورد توجه مردم قرار می‌گیرند، اغلب نیازهای این مصرف کنندگان را به نفع محصولات یکپارچه که از نظر آن‌ها سودآورتر است نادیده می‌گیرند. بازاریابی کنجی و طاقچه‌ای فرصتی برای شماست که در صنعت خود نقش برجسته‌ای دارید و در عین حال یک پایگاه مشتری وفادار ایجاد کنید. ما از نیچ مارکتینگ زیاد گفتیم اما شما چه طور؟ آیا طاقچه مخصوص خود را پیدا کرده‌اید؟ خوشحال می‌شویم برایمان بنویسید!

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]