پنجره جوهری چیست؟
پنجره جوهاری یا پنجره جوهری تکنیکی است که برای کمک به افراد برای درک بهتر رابطه خود با خود و دیگران طراحی شده است. این توسط روانشناسان جوزف لوفت (1916-2014) و هرینگتون اینگام (1916-1995) در سال 1955 ایجاد شد، و عمدتاً در گروههای خودیاری و تنظیمات شرکتی به عنوان یک تمرین اکتشافی استفاده میشود. لوفت و اینگهام با استفاده از ترکیبی از نامهای کوچک خود، نام مدل خود را “جوهری” گذاشتند.
پنجره جوهری چیست؟
تعریف پنجره جوهری
پنجره جوهری تکنیکی است که هدف آن کمک به افراد برای درک رابطه عاطفی و فیزیکی خود با خود و دیگران است. هم در زمینه خودیاری، هم در محیط گروهی و هم در محیط شرکت برای بهبود عملکرد فردی و تیمی استفاده میشود. مفهوم پنجره جوهاری توسط جوزف لوفت و هرینگتون اینگام در سال 1955 ایجاد شد، برخی آن را برگرفته از نظریههای روانشناختی کارل یونگ میدانند. طی این روند به شرکتکنندگان فهرستی از 56 صفت داده میشود و به آنها گفته میشود که پنج یا شش صفت را که احساس میکنند بهترین توصیف شخصیت خود هستند، انتخاب کنند. سپس از همکاران، همسالان، اعضای خانواده یا دوستان (بسته به زمینه) خواسته میشود که همین کار را برای شرکت کننده انجام دهند.
سپس این پاسخها بر روی شبکهای از چهار کادر مختلف نگاشت میشوند:
- عرصه: صفتهایی که هم شرکت کننده و هم دیگران انتخاب میکنند، نشان دهنده ویژگیهای شخصیتی است که برای هر دو گروه شناخته شده است.
- نما: صفتهایی که فقط توسط شرکت کننده انتخاب میشوند، نشان دهنده ویژگیهای شخصیتی هستند که افراد خارجی از آن آگاه نیستند.
- نقطه کور: صفتهایی که توسط دیگران انتخاب میشوند و آزمودنی آنها را انتخاب نمیکند و نشان دهنده ویژگیهای شخصیتی است که آزمودنی از آنها آگاه نیست.
- ناشناخته: صفتهایی که توسط هیچ یک از طرفین انتخاب نشدهاند، یا نشان دهنده ویژگیهای شخصیتی هستند که برای شرکت کننده اعمال نمیشود یا ویژگیهای پنهانی که هیچ یک از گروهها از آن آگاه نیستند.
پس از ترسیم شبکه، هم به شرکتکننده و هم به سایر مشارکتکنندگان این فرصت داده میشود تا یکدیگر را از صفتهایی که فقط خودشان انتخاب کردهاند مطلع کنند.
شرح پنجره جوهری
در این تمرین، شخصی تعدادی صفت را از فهرست انتخاب میکند و صفتهایی را انتخاب می کند که احساس میکند شخصیت خودش را توصیف میکند. سپس همتایان آزمودنی همان فهرست را دریافت میکنند و هر کدام تعداد مساوی صفت را انتخاب میکنند که موضوع را توصیف میکنند. سپس این صفتها در یک شبکه دو در دو چهار سلولی وارد میشوند. چارلز هندی فیلسوف این مفهوم را خانه جوهری با چهار اتاق مینامد. اتاق یک بخشی از خودمان است که ما و دیگران میبینیم. اتاق دو شامل جنبههایی است که دیگران میبینند اما ما از آن غافلیم. اتاق سه فضای خصوصی است که ما میشناسیم اما از دیگران پنهان میشویم. اتاق چهار قسمت ناخودآگاه ماست که نه خودمان میبینیم و نه دیگران.
صفتهای جوهری
شرکت کننده میتواند از صفتهایی مانند این به عنوان توصیفهای ممکن در پنجره جوهری استفاده کند.
- پذیرش.
- سازگار.
- پررنگ.
- شجاع.
- آرام.
- مراقبت.
- بشاش.
- باهوش.
- اجتماعی.
- مطمئن.
- قابل اعتماد.
- بلند مرتبه.
- همدل.
- پر انرژی.
- برون گرا.
- دوستانه.
- دادن.
- خوشحال.
- مفید.
- آرمان گرا.
- مستقل.
- مبتکرانه.
- باهوش.
- درونگرا.
- نوع.
- آگاه.
- منطقی.
- با محبت.
- بالغ.
- فروتن.
- عصبی.
- ناظر.
- سازماندهی شده.
- صبور.
- قدرتمند.
- مغرور.
- ساکت.
- منعکس کننده.
- آرام.
- دینی.
- پاسخگو.
- جستجوکردن.
- ابراز وجود.
- خودآگاه.
- معقول.
- احساساتی.
- کم رو.
- احمقانه.
- هوشمندانه.
- خود جوش.
- دلسوز.
- زمان فعل.
- قابل اعتماد.
- گرم.
- عاقلانه.
- شوخ.
معادل انگیزشی
مفهوم فرا احساسات طبقه بندی شده بر اساس احساسات پایه، امکان یک پنجره فراهیجانی را به عنوان همتای انگیزشی پنجره فراشناختی جوهری ارائه میدهد.
درمان با پنجره جوهری
یکی از اهداف درمانی ممکن است گسترش میدان باز (آرنا) به هزینه میدان ناشناخته و میدان نقطه کور است که منجر به شناخت بیشتر خود میشود، در حالی که افشای داوطلبانه مربعهای خصوصی (پنهان یا نما) ممکن است منجر به افزایش بیشتر شود. صمیمیت و دوستی بین فردی.
پنجره جوهری: کمک به ایجاد اعتماد از طریق ارتباطات
پنجره جوهری به پاسخ به این سوال قدیمی در مورد چگونگی ایجاد اعتماد در یک گروه و بنابراین ایجاد یک تیم موثر کمک میکند. آیا تا به حال دیدهاید یا در واقع عضوی از تیمی بودهاید که هم افزایی داشته؟ اینکه اعضای تیم باز و صادق بودند و به خوبی با یکدیگر کار میکردند؟ در نتیجه، تیم احتمالاً به سطوح خوبی از موفقیت دست یافت و در انجام وظایف و اهداف بسیار مؤثر بود. احتمالاً شما نیز این احساس را داشتید که کارها بسیار سادهتر به نظر میرسید و یک حس سازماندهی و شادی در بین گروه وجود داشت. احتمالاً قبول دارید که اعتماد برای موفقیت هر تیمی حیاتی است. مطمئنم مواردی را در تیمها دیدهاید که اعتماد وجود نداشته است: شکست معمولاً به دنبال دارد. اعتماد، به نظر میرسد بخشی جدایی ناپذیر از تشکیل یک تیم موثر است.
سوال این است که چگونه میتوان اعتماد ایجاد کرد؟
یکی از راههای انجام این کار استفاده از پنجره Johari است. این ابزار که توسط جوزف لوفت و هری اینگهام در سال 1955 ساخته شد، ایجاد شد تا به مردم امکان برقراری ارتباط و در نهایت “باز کردن” و بهبود آگاهی از یکدیگر را بدهد، که در آن درک چیزهای مهم در مورد خود و سایر اعضای تیم میتواند منجر شود. تئوری ساده است: هر چه دیگران شما را بیشتر درک کنند و هرچه بیشتر با یکدیگر باز شوید، ارتباط و اعتماد بیشتر ایجاد میشود و در نتیجه روابط میتواند تقویت شود. پنجره جوهری بر اساس دو اصل کلیدی ساخته شده است: این که وقتی اطلاعاتی در مورد خودتان فاش میکنید به مردم اعتماد میکنید و با استفاده از بازخورد، میتوانید اطلاعات بیشتری در مورد خود بیاموزید، بنابراین با مسائل کنار آمده و آگاهی و اثر بخشی خود را به عنوان یک فرد افزایش دهید. با توضیح ایده پنجره جوهری، میتوانید به اعضای تیم کمک کنید تا ارزش خودافشایی را درک کنند و آنها را تشویق کنید که هم بازخورد سازنده بدهند و هم بپذیرند. اگر با دقت انجام شود، این میتواند به افراد کمک کند تا روابط بهتر و قابل اعتمادتری با یک دیگر ایجاد کنند، مسائل را حل کنند و به عنوان یک تیم کارآمدتر کار کنند. این مدل بر اساس یک قالب چهار شبکهای است که به موجب آن هر ربع نشان دهنده وضعیت فعلی بازی است.
چهار ربع پنجره جوهری
- ناحیه ناشناخته: چیزی که شخص از خودش ناشناخته است و دیگران نیز آن را ناشناخته میدانند.
- ناحیه پنهان: آنچه فرد در مورد خود میداند که دیگران نمیدانند.
- ناحیه کور: چیزی که فرد درباره خودش ناشناخته است اما دیگران آن را میدانند. این معمولاً میتواند شامل مواردی مانند اضطراب، ترس، بیکفایتی، بیارزشی و غیره است، که بهدلیل مواجهه با آن برای افراد دشوار است، اما دیگران به راحتی میتوانند آنها را به وضوح در شما ببینند.
- ناحیه باز: آن چیزی که فرد درباره خودش میداند و دیگران هم میشناسند. این معمولاً شامل رفتار، دانش، مهارتها، نگرشها و تاریخچه «دانش عمومی» شما میشود.
هدف پنجره جوهری
بنابراین، ما از چیستی پنجره جوهری و نظریه پشت آن پرهیز کردیم، اما کاربرد واقعی مدل چیست؟ چگونه آن را اعمال کنیم؟ هدف نهایی این است که فضای باز را بزرگتر کنید تا مردم بتوانند درباره شما و شما درباره خودتان بیاموزند. با انجام این کار، میتوان اعتماد و روابط عمیق ایجاد کرد، زیرا هرچه بیشتر در مورد یکدیگر بدانید، افراد سازندهتر، همکاری و در واقع کارآمدتر در هنگام کار با یکدیگر خواهند بود. این فرآیند باز کردن و افزایش فضای باز پنجره شما، خود افشایی نامیده میشود و بیشتر یک فرآیند یادگیری است که به دنبال یک سفر ارتباطی دو طرفه انجام میشود.
ارسال پاسخ