متا (فیسبوک) 17 میلیون یورو جریمه شد
DPC به خواست خود تحقیقی را آغاز کرد که ناشی از دریافت یک سری دوازده اعلان نقض داده در دوره شش ماهه بین 7 ژوئن 2018 تا 4 دسامبر 2018 بود. هدف از این تحقیق بررسی میزان متا پلتفرمها بود. DPC دریافت که Meta Platforms مواد 5(2) و 24(1) GDPR را نقض کرده است. در حالی که DPC دریافت که اطلاعات و شواهد مستند پشتیبان ارائه شده توسط متا پلتفرمها در طول دوره تحقیق میتواند مشابه بهترین عملکرد صنعت و وضعیت هنر در نظر گرفته شود، متا پلتفرمها نتوانستهاند اقدامات فنی و سازمانی مناسبی که مانند آن را قادر میسازد تا اقدامات امنیتی را که در عمل برای محافظت از دادههای کاربران اتحادیه اروپا در چارچوب دوازده نقض دادههای شخصی به اجرا درآورده است، به آسانی نشان دهد. کمیسیون حفاظت از دادهها (DPC) امروز گزارشی آماری در مورد رسیدگی DPC به شکایات فرامرزی تحت مکانیسم یک مرحلهای (OSS) GDPR منتشر کرده است. از ماه مه 2018، DPC تعداد قابل توجهی از شکایات برون مرزی را به عنوان مرجع نظارتی ارشد اتحادیه اروپا/EEA برای تعداد زیادی از شرکتهای فناوری و پلت فرم اینترنت با مقر اتحادیه اروپا در ایرلند دریافت کرده و به نتیجه رسانده است.
متا (فیسبوک) 17 میلیون یورو جریمه شد
پیگیری DPC به شکایات درمورد متا
رسیدگی DPC به این شکایات فرامرزی موضوع اظهار نظر عمومی بوده است که اغلب بر اساس اطلاعات ناقص و فاقد زمینه است. به منظور پاسخگویی، شفافیت و بحث آگاهانه، گزارش منتشر شده یک نمای کلی مبتنی بر واقعیت از فرآیندهای رسیدگی به شکایات فرامرزی DPC و آمارهای مرتبط، از جمله، تعداد شکایات دریافتی، اعداد به نتیجه رسیده و نتایج به دست آمده ارائه میدهد. برای اکثر شکایات فرامرزی که دریافت میکند، DPC مسئول رسیدگی به آنها به عنوان مرجع نظارتی اصلی اتحادیه اروپا/EEA برای سازمانهای مربوطه است.
مشکل متا چیست؟
DPC متوجه شد که متا پلتفرمها از تدابیر فنی و سازمانی مناسبی برخوردار نبودند که به آن اجازه میداد به آسانی اقدامات امنیتی را که در عمل برای محافظت از دادههای کاربران اتحادیه اروپا در چارچوب ۱۲ نقض دادههای شخصی به اجرا درآورده بود، نشان دهد. علیرغم مخالفتهای تنظیمکنندهها در آلمان و لهستان، این اولین بار است که مسائل بر اساس ماده 60 GDPR حل و فصل میشوند که بر همکاری بین تنظیمکنندههای مختلف تمرکز دارد، به جای پیشروی به ماده 65، که حل اختلاف را در نظر میگیرد. DPC رگولاتور اصلی فیس بوک در اتحادیه اروپا است و بنابراین مسئول بررسی موارد مشکوک به نقض قوانین GDPR است. همچنین به دلیل داشتن دفتر مرکزی اروپایی خود در دوبلین، منجر به تحقیقات در مورد بسیاری از شرکتهای پیشرو فناوری دیگر میشود. این جریمه مربوط به شیوههای نگهداری سوابق از سال 2018 است که ما از آن زمان بهروزرسانی کردهایم، نه شکست در محافظت از اطلاعات افراد. سخنگوی متا گفت: ما تعهدات خود را تحت GDPR جدی میگیریم و این تصمیم را به دقت بررسی میکنیم، زیرا فرآیندهای ما همچنان در حال تکامل است.
پیش نویس تصمیم درمورد جریمه متا
این تنها تحقیقی نیست که DPC در مورد متا یا همان فیسبوک سابق انجام داده است. همچنین در پیش نویس تصمیمی که در اواخر سال گذشته علیه این شرکت اتخاذ شد، جریمه ای بین 28 تا 36 میلیون یورو برای غول فناوری پیشنهاد کرده است. این کمیسیون در حال بررسی ادعاهای سازمان NOYB مبنی بر اینکه فیسبوک با تغییر شرایط و ضوابط برای کاربران، «GDPR» را دور زده است، به طوری که دیگر نیازی به رضایت برای پردازش دادههای شخصی ندارد، بررسی شده است. گفته میشود که این کار را با برچسبگذاری مجدد قراردادهای استفاده از دادهها به عنوان یک «قرارداد» انجام داده است.
فیسبوک درمورد این تحقیقات چه می گوید؟
فیس بوک در جدیدترین گزارش سالانه خود اعلام کرد که انتظار دارد تحقیقات DPC در مورد متا در “نیمه اول سال 2022” به پایان برسد. علاوه بر این، بازوی اروپایی واتساپ متعلق به متا در اواخر سال گذشته مجوز یک قاضی دیوان عالی را برای به چالش کشیدن تصمیم کمیسیون حفاظت از دادهها مبنی بر جریمه ۲۲۵ میلیون یورویی آن به دلیل ادعای نقض قوانین حفاظت از دادهها، دریافت کرد. همچنین در حال سرمایه گذاری در اینستاگرام است که فیسبوک در سال 2012 آن را در یک معامله 1 میلیارد دلاری خریداری کرد.
نظر شما در مورد حفظ حریم شخصی در شرکت متا یا فیسبوک چیست؟! در بخش نظرات همین نوشته آن را برای ما بنویسید.
ارسال پاسخ