مفهوم Crowdfunding و Crowdsourcing
بسیاری از مردم Crowdfunding را با Crowdsourcing اشتباه میگیرند. در حالی که آنها از این نظر مشابه هستند که هر دو به مردم اجازه میدهند تا اساساً از همکاری جامعه تودهای استفاده کنند، اما کاملاً به دو چیز متفاوت مرتبط هستند.
مفهوم Crowdfunding و Crowdsourcing
تفاوت اصلی Crowdfunding با Crowdsourcing
- تامین مالی جمعی یا Crowdfunding فرآیند تامین پول یا سرمایه از یک گروه یا گروهی از افراد است.
- جمع سپاری یا Crowdsourcing فرآیندی است که در آن اطلاعات یا مهارتها یا محصولات نهایی از یک گروه یا گروهی از افراد به دست میآید.
تامین مالی جمعی یا Crowdfunding چیست؟
در یک کمپین تامین مالی جمعی، یک شخص، کسب و کار یا سازمان مقدار نسبتا کمی پول از گروه بزرگی از افراد جمعآوری میکند. تامین مالی جمعی روشی برای افزایش سرمایه از طریق تلاش جمعی دوستان، خانواده، مشتریان و سرمایه گذاران فردی است. این رویکرد به تلاشهای جمعی تعداد زیادی از افراد – عمدتاً آنلاین از طریق رسانههای اجتماعی و پلتفرمهای تامین مالی جمعی – کمک میکند و از شبکههای آنها برای دسترسی بیشتر و قرار گرفتن در معرض استفاده میکند. تامین مالی جمعی یک راه عالی برای گروهها و افرادی است که به منابع یا نیاز به مقادیر زیادی سرمایه – مانند سرمایه گذاران بزرگ یا وامهای بانکی برای جمعآوری پول ندارند. تأمین مالی جمعی معمولاً در ازای پول «پاداش» ارائه میکند. جوایز شامل هر چیزی میتواد بشود، از اقلام کوچک گرفته تا خدمات، محصولات ویژه اولیه و داراییهای یک شرکت. برای کمپینهای تأمین مالی جمعی که مختص نیازهای بهداشتی یا خیریه هستند – که در دسته سرمایهگذاری جمعی مبتنی بر کمک مالی قرار میگیرند – معمولاً جوایزی ارائه نمیشود. درست مانند بسیاری از انواع مختلف افزایش سرمایه برای کسب و کارها در تمام مراحل رشد، انواع مختلفی از تامین مالی جمعی وجود دارد. اینکه یک کارآفرین کدام روش تأمین مالی جمعی را انتخاب میکند به نوع محصول یا خدماتی که ارائه میدهد و اهداف رشد آنها بستگی دارد. سه نوع اصلی عبارتند از تأمین مالی جمعی مبتنی بر اهدا، مبتنی بر پاداش و سهام هستند. رایجترین جایی که مردم سرمایهگذاری جمعی را مشاهده میکنند در رسانههای اجتماعی است، زمانی که دوستان و آشنایان کمپینهایی را به اشتراک میگذارند که سعی در حمایت از آن دارند. سرمایهگذاری جمعی مدرن در سال 1997 با سایتی شروع شد که به هنرمندان کمک میکرد تا پول جمعآوری کنند، اما اکنون طیف گستردهای از پلتفرمهای سرمایهگذاری جمعی وجود دارد که به بازارهای مختلف خدمات ارائه میکنند. چند نمونه از پلتفرمهای معروف تامین مالی جمعی عبارتند از:
- Indiegogo تامین مالی جمعی محصول.
- Kickstarter تامین مالی پروژه.
- GoFundMe.
جمع سپاری چیست؟
اصطلاح “انبوه سپاری” از دو کلمه دیگر است: جمع سپاری و برون سپاری. برون سپاری توسط فرهنگ لغت Google به این صورت تعریف شده است: «دریافت (کالا یا خدمات) از یک تأمین کننده خارجی یا خارجی، به ویژه به جای منبع داخلی». در حالی که تامین مالی جمعی بسیار ساده است، جمع سپاری متنوع تر است. در ابتداییترین سطح، جمع سپاری استفاده از دانش و قدرت جمعیت برای سرعت بخشیدن به یک فرآیند است. این فرآیند هر چیزی میتواند شود، از نظرسنجی گرفته تا وبسایت تا مهارت خاصی که یک شرکت یا فرد به دنبال آن است. در حالی که هر «جمعیت» از نظر تئوری میتواند برای جمعسپاری استفاده شود، این اصطلاح عموماً به معنای منبع یابی از جمعیت آنلاین استفاده میشود. امکان جمعسپاری طیف وسیعی از چیزها وجود دارد که فهرست کردن همه آنها در یک مقاله دشوار است. اما در اینجا چند نمونه از جمع سپاری آورده شده است:
- با یافتن یک لوگو در وب سایت 99designs، کاربران گزینههایی را ارسال میکنند و مشتری لوگوی مورد علاقه خود را انتخاب میکند.
- ویکیپدیا یک دایرهالمعارف جمعسپاری است که روزانه هزاران نفر از سراسر جهان در آن مشارکت میکنند.
- درخواست از یک جامعه فیس بوک در مورد اینکه از کدام بانک استفاده کنید، نمونهای از جمع سپاری است.
- سایت توسعه فناوری بسیار محبوب GitHub اغلب از جمعسپاری برای حل مشکلات فناوری استفاده میکند.
- روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان از جمع سپاری برای جمعآوری طیف گستردهای از نظرات یا دیدگاهها، گاهی اوقات در سایتهایی مانند HARO استفاده میکنند.
مزایای جمع سپاری
- زمان کمتری برای کار روی یک محصول.
- کاهش زمان ورود به بازار.
- راه حلهای مقرون به صرفه تر برای مشکلات بزرگ.
- دسترسی به طیف عظیمی از استعدادها؛ و دسترسی به نیروی کار انعطاف پذیر.
- توانایی استفاده از مهارتها و زمان چنین طیف گستردهای از افراد واقعاً قبلاً در تاریخ بشر دیده نشده است.
دو نمونه سرویس جمع سپاری
بنابراین تفاوت Crowdfunding و Crowdsourcing چیست؟
تفاوت بین تأمین مالی جمعی و تأمین مالی جمعی عمدتاً در نتیجه نهایی نهفته است. با تامین مالی جمعی، مردم به طور خاص به دنبال جمعآوری پول از جمعیت هستند. با جمعسپاری، مردم تقریباً به دنبال هر چیز دیگری هستند: اطلاعات، کار، استعداد، مهارتها و غیره.
ارسال پاسخ