من رفتم سربازی اگر محتوای منو دوست داشتید و بدردتون خورد از من حمایت مالی کنید

شایستگی محوری چیست؟

شایستگی محوری چیست؟
شایستگی محوری چیست؟

شایستگی محوری چیست؟

کسب و کار شما چه مزایای استراتژیکی نسبت به رقبای خود دارد؟ با این نوشته دریابید که شایستگی محوری چیست و چگونه باید افراد شایسته و شایسته محوری را در کار شناسایی کنید. شایستگی‌های اصلی کسب و کار، توانایی‌ها، محصولات و خدمات منحصر به فرد شرکت شما است که مزیت رقابتی در صنعت و بازار شما می‌دهد. شایستگی‌های اصلی شخصی شبیه مهارت‌هایی است که هنگام استخدام کارکنان جدید برای شرکت خود در رزومه جستجو می‌کنید. استراتژی‌های مناسبی برای شناسایی شایستگی‌های اصلی و عمل به آن‌ها وجود دارد، اما باید مراقبت کنید که شایستگی‌های اصلی خود را اشتباه تشخیص ندهید. این مقاله برای صاحبان مشاغل است که به دنبال یادگیری شایستگی‌های اصلی و نحوه تعیین شایستگی‌های اصلی شرکت خود هستند.

 

شایستگی محوری چیست؟

شایستگی محوری در کسب و کارها

هیچ دو کسب و کار شبیه هم نیستند، اما برخی از آن‌ها کمتر از بقیه به هم شباهت دارند. هرچه شرکت شما از رقبای خود متمایزتر شود، احتمال جذب مشتری در کسب و کار شما بیش‌تر است. این ویژگی‌های متمایز مربوط به شایستگی‌های محوری و اصلی است و وقتی این ویژگی‌ها را به درستی تشخیص داده و بر اساس آن‌ها عمل کنید، کسب و کار شما می‌تواند پیشرفت کند.

 

شایستگی‌های محوری و اصلی چیست؟

شایستگی‌های اصلی محصولات، خدمات، مهارت‌ها و قابلیت‌های تعیین کننده‌ای هستند که به کسب و کار نسبت به رقبای خود برتری می‌بخشد. به بیان دیگر، شایستگی‌های اصلی کسب و کار مزایای رقابتی هستند که هیچ رقیبی به طور منطقی نمی‌تواند آن‌ها را ارائه یا تکرار کند. شناسایی شایستگی‌های اصلی شرکت شما از جمله محصولات اصلی و مزایای رقابتی قانع کننده یک استراتژی مهم تجاری برای اثبات ارزش شما برای مشتریان جدید و قدیمی است. هنگامی که شایستگی‌های اصلی کسب و کار خود را می‌شناسید، بهتر می‌توانید شهرت زیادی برای کسب و کار خود ایجاد کنید، آن را به بازار عرضه کنید و با به دست آوردن مشتریان جدید، آن را رشد دهید.

نتیجه مهم از این بخش: شایستگی‌های اصلی مزایای رقابتی (محصولات، مهارت‌ها، خدمات، قابلیت‌ها و موارد دیگر) هستند که شما را از دیگران در زمینه خود متمایز می‌کند.

 

نمونه‌هایی از شایستگی‌های محوری و اصلی در تجارت

هنگامی که برای اولین بار تعریف شایستگی‌های اصلی را مطالعه کردید، ممکن است فکر کنید که کدام یک از محصولات یا خدمات خود را می‌توانید در بین شایستگی‌های اصلی خود قرار دهید. اگر فوراً نتوانستید هیچ کدام را شناسایی کنید، مشکلی نیست. شایستگی‌های اصلی نیز می‌توانند مهارت‌ها و توانایی‌ها شوند. ما به چند مثال واقعی از شایستگی‌های اصلی کسب و کار که محصول و خدمات نیستند، می‌پردازیم، اما ابتدا لیستی از شایستگی‌های اصلی مشترک را مشاهده می‌کنید:

  • ارائه خدمت به طور مداوم با کیفیت بالا.
  • ارزش بالای خدمت.
  • نوآوری بی وقفه.
  • بازاریابی هوشمندانه و موفق.
  • خدمات عالی به مشتری.
  • ارزش فوق العاده و بالا بردن قدرت خرید مشتری.

برای توضیح بیش‌تر، بیایید به نمونه‌ای از رهبر در هر یک از این شایستگی‌های اصلی نگاه کنیم:

  • کیفیت پیوسته رو به بالا: گوگل همچنان موتور جستجوی پیشرو در جهان و یکی از پرکاربردترین پلتفرم‌های ذخیره سازی ایمیل‌، تقویم و ابر است زیرا کیفیت نرم‌افزار آن بدون توجه به ابزاری که استفاده می‌شود به طور مداوم بالا می‌ماند. چه از Google Photos برای دسترسی به خاطرات دلخواه خود استفاده کنید، از Docs برای ایجاد و ویرایش متن یا Maps برای رفت و آمد، به احتمال زیاد برای سهولت استفاده‌، ظاهر و احساس مدرن و گزینه‌های گسترده سازمان به Google مراجعه می‌کنید.
  • ارزش غیرقابل مقایسه: بسیاری از شرکت‌ها از Dropbox برای به اشتراک گذاری سریع و ساده فایل‌ها استفاده می‌کنند نه تنها به این دلیل که این کارها را آسان‌تر می‌کند بلکه به دلیل آنکه قیمت آن به طور گسترده‌ای برای خدمات آن فوق العاده مناسب است. برای حجم عظیمی از فضای ذخیره سازی ابری، دسترسی به فایل آفلاین، ابزارهای نشانه الکترونیکی و ویژگی‌های علامت گذاری، صاحبان مشاغل کمتر از 20 دلار در ماه می‌پردازند.
  • نوآوری بی وقفه: QuickBooks دهه‌ها بر صنعت نرم‌افزار حسابداری تسلط داشت زیرا دائماً ابزارها و ویژگی‌های جدیدی را اضافه می‌کند که سایر سیستم عامل‌ها ندارند. نوآوری بی وقفه این برند اصل مدل شایستگی آن است و دلیل اصلی آن این است که مدت‌هاست به عنوان اولین نرم‌افزار حسابداری برای مشاغل با هر اندازه در نظر گرفته می‌شود.
  • بازاریابی هوشمندانه و موفق: شانس خوبی است که صرف نظر از محل زندگی شما، تعداد زیادی فروشگاه‌های بزرگ در اختیار شماست که در صورت نیاز به انواع اقلام، می‌توانید انتخاب کنید. علیرغم رقابت، Target تا حد زیادی به توسعه خود ادامه داده است زیرا نام تجاری آن غیرقابل انکار است. تصاویر بازاریابی از کارکنان با پیراهن قرمز، طلسم مارک دار آن Bullseye the white bull terrier، فونت‌های آشنا و نقاشی ثابت قرمز و سفید آن برای دهه‌ها چشم مشتریان و فروشندگان را به خود جلب کرده است.
  • خدمات عالی به مشتریان: آمازون بی شک فراگیرترین مارک در جهان است و موفقیت آن تا حد زیادی ناشی از توانایی بی نظیر آن در ارائه خدمات عالی به مشتریان است. با توجه به اینکه بازار آنلاین آمازون فاقد یک محصول اصلی است و در عوض دریایی از گزینه‌هایی است که خواسته‌ها و نیازهای بی شماری را برآورده می‌کند، برنامه ریزی استراتژیک این شرکت مدت‌هاست که تمرکز بی نظیری بر رضایت مشتری دارد.
  • قدرت خرید: بخشی از دلایلی که مک دونالد توانسته است سلطه خود را نه تنها در بازار ایالات متحده بلکه در سطح بین المللی گسترش دهد، اندازه و قدرت خرید آن است. این شرکت آن‌قدر بزرگ است و از قدرت خرید گسترده‌ای برخوردار است که به راحتی می‌تواند مکان‌های حق رای دادن جدید را در هر کجا که بخواهد باز کند. هم‌چنین دارای قدرت خرید کافی و زنجیره تأمین کافی برای خرید مواد غذایی با قیمت‌های پایین است که می‌تواند وعده‌های غذایی را با قیمت‌های بسیار رقابتی به فروش برساند.
  • در حالی که این نمونه‌ها از شرکت‌های بزرگ نام می‌برند، حتی مشاغل کوچک می‌توانند شایستگی‌های اصلی را شناسایی کنند. ما در مورد آن کمی صحبت خواهیم کرد، اما ابتدا، این ممکن است به درک شایستگی‌های اصلی شخصی شما کمک کند.

مهم‌ترین نتیجه این بخش: شش شایستگی اصلی وجود دارد و همه آن‌ها محصول یا خدمات نیستند. اکثر مارک‌های معروف خانگی با اصلاح حداقل یکی از این شایستگی‌های اصلی به سطح همه جا رسیده‌اند.

 

نمونه‌هایی از شایستگی‌های محوری و اصلی شخصی

شاید هنوز متوجه آن نشده‌اید، اما به عنوان یک صاحب مشاغل، هربار که به دنبال کارکنان جدید می‌گردید، شایستگی‌های اصلی هر فرد متقاضی آینده نگر را ارزیابی می‌کنید. هر مهارتی که فردی در رزومه خود ذکر می‌کند یک مهارت اصلی شخصی است و احتمال اینکه وقتی متقاضی شغلی را با شایستگی‌های اصلی شخصی که با اهداف سازمانی شما مطابقت دارد شناسایی کنید، آن‌ها را به بالای لیست منتقل می‌کنید.

در اینجا چند نمونه از شایستگی‌های اصلی مشترک شخصی آورده شده است:

  • برنامه ریزی استراتژیک.
  • مهارت‌های سازماندهی عالی.
  • رهبری و مدیریت پرسنل.
  • مدیریت پروژه.
  • توجه به جزئیات.

شایستگی‌های اصلی شخصی هم‌چنین می‌تواند شامل مهارت‌های بسیار خاص صنعت است. به عنوان مثال، اگر در زمینه فناوری اطلاعات (IT) کار می‌کنید‌، ممکن است در برخی از زبان‌های برنامه نویسی سرآمد شوید یا تجربه منحصر به فردی در کار با انواع خاصی از مشتریان داشت. آخرین مثال در مورد شناسایی شایستگی‌های اصلی به یک نکته کلیدی مرتبط می‌شود: نگاه به افرادی که با آن‌ها کار می‌کنید ممکن است به شما در شناسایی مزیت‌های رقابتی شما کمک کند.

نتیجه گیری کلیدی: شایستگی‌های اصلی شخصی را می‌توان مهارت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فردی دانست که از افرادی که امیدوارند در شرکت شما کار کنند می‌خواهید.

 

چگونه شایستگی محوری و اصلی کسب و کار خود را تشخیص دهیم؟

بیایید به مثال‌های ذکر شده در مورد شایستگی‌های اصلی کسب و کار برگردیم. به خاطر می‌آورید که همه این مثالها شامل مشاغل بزرگ بود. اگر صاحب یک کسب و کار کوچک هستید، این روند را مانعی برای شناسایی شایستگی‌های اصلی کسب و کار خود تلقی نکنید. در عوض، مراحل زیر را برای تعیین شایستگی‌های اصلی کسب و کار خود دنبال کنید:

  • به مشتریان و متقاضیان خود نگاه کنید: آیا کسب و کار شما به گروه خاصی از مشتریان یا نوع مشاغل در صنعت شما پاسخ می‌دهد؟ به عنوان مثال، برخی از افراد دارای مدرک فناوری اطلاعات با دانش آموزان با نیازهای ویژه کار می‌کنند که مطالب آموزشی الکترونیکی آن‌ها باید اصلاح شود تا از چالش‌های یادگیری که ممکن است با آن روبرو شوند، کاسته شود. شایستگی محوری و اصلی یک شرکت با شهرت زیاد در ارائه این خدمات ممکن است تمرکز ویژه بر کار با مشتریان دارای معلولیت است.
  • به بیانیه و ماموریت شرکت خود دوباره مراجعه کنید: آیا شرکت خود را برای رفع شکافی که هیچ یک از رقبای شما آن را پر نکرده‌اند راه اندازی کردید؟ به بیانیه ماموریت خود نگاه کنید تا دقت کنید که چرا و برای چه کسی کسب و کار خود را راه اندازی کرده‌اید. یکی از شایستگی‌های اصلی شما ارائه آن محصول یا خدمات به آن پایگاه مشتری است.
  • شایستگی‌های اصلی و محوری خود را با تیم خود بحث کنید: از کارکنان خود بپرسید که فکر می کنند شرکت شما چه در مقایسه با رقبای خود و چه به طور کلی خوب عمل می کند. سپس، پاسخ‌های آن‌ها را بگیرید و آن‌ها را با پاسخ‌های خود مقایسه کنید. همپوشانی می تواند به شما به شایستگی‌های اصلی شما اشاره کند. به عنوان مثال، اگر شما رستورانی را اداره می کنید و می خواهید بفهمید که چگونه با مشکل صنعت زنده می مانند، با تیم خود ملاقات کنید تا بیش‌ترین غذاها و غذاهای مورد نیاز خود را مشخص کنید و سپس آن‌ها را به عنوان شایستگی‌های اصلی خود ذکر کنید.
  • مطمئن شوید که شایستگی‌های اصلی شما در واقع شایستگی‌های محوری اصلی‌ای که در فکرتان است هستند: در اینجا یک نکته مهم وجود دارد که باید در نظر دبگیرید: این که شما کاری را که شرکت شما به خوبی انجام می دهد تشخیص دهید لزوماً آن را به یک صلاحیت اصلی تبدیل نمی کند. بیایید دوباره از مثال رستوران استفاده کنیم: اگر دیگر رستوران‌های منطقه شما نیز بخاطر سرو غذاهای مشابه محبوب‌ترین اقلام شما دوست داشته شوند، چطور؟ در این صورت، شما ممکن است نتوانید این وعده‌های غذایی را به عنوان شایستگی‌های اصلی تعیین کنید، زیرا واضح است که رقبای شما می توانند آن‌ها را تکرار کرده و ارائه دهند. مشکل برچسب زدن به چیزی که در نهایت یک صلاحیت اصلی نیست، این است که ممکن است استراتژی کسب و کار خود را به سمت تمرکز بر محصول یا خدمات کم سود تغییر دهید.
  • در صورت نیاز برون سپاری کنید: هیچ شرکتی نمی‌تواند تمام وظایف ضروری خود را به صورت داخلی انجام دهد. اگر می بینید که برای اولویت بندی محصولات و خدماتی که شرکت شما را متمایز می کند در اولویت هستید، برون سپاری سایر نیازهای مشاغل را در نظر بگیرید تا بتوانید بر توانایی‌های اصلی خود به بهترین شکل تمرکز کنید. به عنوان مثال، اگر شایستگی اصلی کسب و کار شما فروش با کیفیت‌ترین مبلمان دست ساز در منطقه شما است، برون سپاری تلاش‌های بازاریابی شما می‌تواند به شما زمان لازم برای طراحی و ساخت مناسب مبلمان را بدهد.
  • شایستگی‌های اصلی خود را آزمایش کنید: هنگامی که شایستگی‌های اصلی خود را تعیین کردید، استراتژی کسب و کار خود را بر روی آن‌ها متمرکز کنید. اگر متوجه شدید که مشتریان بیش‌تری به کسب و کار شما می‌آیند. به ویژه اگر رقبای شما را ترک کرده و به شما مراجعه کرده‌اند. احتمالاً شما شایستگی‌های اصلی خود را مشخص کرده‌اید. در غیر این صورت، به صفحه نقاشی باز می‌گردیم و وقت گذاشتن برای فهمیدن اینکه چه چیزی کسب و کار شما را از دیگران متمایز می کند، هرگز چیز بدی نیست.

 

راهکار و سخن پایانی

برای شناسایی شایستگی‌های اصلی کسب و کار خود، به پایگاه مشتری و بیانیه ماموریت خود نگاه کنید، با تیم خود مشورت کنید و سپس استراتژی تجاری خود را بر تمرکز بر شایستگی‌های اصلی خود تغییر دهید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]