من رفتم سربازی اگر محتوای منو دوست داشتید و بدردتون خورد از من حمایت مالی کنید

Dataism یا داده گرایی چیست؟

Dataism یا داده گرایی چیست؟
Dataism یا داده گرایی چیست؟

Dataism یا داده گرایی چیست؟

داده گرایی، داده باوری یا همان Dataism اصطلاحی است که برای توصیف طرز فکر یا فلسفه ایجاد شده توسط اهمیت ظهور کلان داده استفاده می‌شود. Dataism اولین بار توسط دیوید بروکس در نیویورک تایمز در سال 2013 استفاده شد. اخیراً، این اصطلاح برای توصیف آن‌چه یووال نوح هراری، دانشمند اجتماعی، آن را ایدئولوژی نوظهور یا حتی شکل جدیدی از دین نامیده است، گسترش یافته است، که در آن “جریان اطلاعات” “ارزش برتر” است.

 

Dataism یا داده گرایی چیست؟

تاریخچه داده گرایی یا داده باوری

دیوید بروکس در فوریه 2013 در نیویورک تایمز نوشت: “اگر از من بخواهید فلسفه رو به رشد آن روز را توصیف کنم، می‌گویم که این دیتاسیم است”.بروکس استدلال می‌کند که در دنیایی با پیچیدگی روزافزون، تکیه بر داده‌ها می‌تواند سوگیری‌های شناختی را کاهش داده و “الگوهای رفتاری را که هنوز متوجه آن نشده‌ایم” روشن سازد. در سال 2015، کتاب استیو لور Data-ism به نحوه تغییر داده‌های بزرگ در جامعه نگاه کرد و از این اصطلاح برای توصیف انقلاب داده‌های بزرگ استفاده کرد. یووال نوح هراری در کتاب خود در سال 2016، Homo Deus: A مختصر تاریخ فردا، استدلال می‌کند که همه ساختارهای سیاسی یا اجتماعی رقیب را می‌توان به عنوان سیستم‌های پردازش داده در نظر گرفت: “داده گرایی اعلام می‌کند که جهان از جریان داده‌ها و ارزش هر پدیده یا موجودیت بر اساس سهم خود در پردازش داده‌ها تعیین می‌شود “و” ما می‌توانیم کل گونه‌های انسانی را به عنوان یک سیستم پردازش داده‌های واحد تفسیر کنیم، به طوری که تک تک انسان‌ها به عنوان تراشه‌های آن عمل می‌کنند. “به گفته هراری، یک Dataist یا داده‌گرا باید بخواهد “حداکثر اتصال داده‌ها با اتصال به رسانه‌های بیش‌تر و بیش‌تر”. هراری پیش بینی می‌کند که نتیجه منطقی این فرایند این است که در نهایت انسان‌ها به الگوریتم‌ها اختیار می‌دهند تا مهم‌ترین تصمیمات زندگی خود را بگیرند، مانند اینکه با چه کسی ازدواج کنند و کدام حرفه را دنبال کنند هراری استدلال می‌کند که آرون سوارتز را می‌توان “اولین شهید” داتیسم نامید.

 

چه نقدهایی به داده باوری یا داده گرایی وارد است؟

دانیل میسلر، تحلیلگر امنیتی در مورد توصیف هراری در مورد داده گرایی معتقد است که داده گرایی ایدئولوژی انسان گرایی لیبرالی را که هراری ادعا می‌کند، به چالش نمی‌کشد، زیرا انسان‌ها همزمان می‌توانند به اهمیت خود و داده‌ها اعتقاد پیدا کنند. خود هراری هم برخی انتقادات را مطرح می‌کند، مانند مشکل هوشیاری و آگاهی انسانی، که بعید است داتیسم آن را روشن کند. او هم‌چنین پیشنهاد می‌کند که انسان‌ها دریابند که موجودات الگوریتمیک نیستند. داده گرایی دلالت بر این دارد که همه داده‌ها عمومی هستند، حتی داده‌های شخصی، تا سیستم به طور کلی کار کند، که عاملی است که امروزه مقاومت نشان می‌دهد. همچنین تحلیل‌گران دیگری مانند تری اورتلیب به این موضوع پرداخته‌اند که داتالیسم تا چه حد تهدیدی دیستوپی برای بشریت به شمار می‌رود. رسوایی داده‌های فیس‌بوک -کمبریج آنالیتیکا نشان داد که چگونه رهبران سیاسی اطلاعات کاربران فیس‌بوک را برای ایجاد پروفایل‌های روان‌شناختی خاص که برای دستکاری شبکه ادامه یافت، دستکاری کردند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]