تست A/B چیست؟
تست A/B که به عنوان تست تقسیمبندی نیز شناخته میشود، به یک فرآیند آزمایش تصادفی اشاره دارد که در آن دو یا چند نسخه از یک متغیر (صفحه وب، عنصر صفحه و غیره) به طور همزمان به بخشهای مختلف بازدیدکنندگان وبسایت نشان داده میشود تا مشخص شود کدام یک نسخه بیشترین تأثیر را بر جای می گذارد و معیارهای کسب و کار را هدایت می کند.
تست A/B چیست؟
توضیح تست A/B
اساساً، تست A/B تمام حدس و گمان های مربوط به بهینه سازی وب سایت را حذف می کند و به بهینه سازان تجربه را قادر می سازد تا تصمیمات مبتنی بر داده را اتخاذ کنند. در تست A/B، A به “کنترل” یا متغیر تست اصلی اشاره دارد. در حالی که B به “تغییر” یا نسخه جدیدی از متغیر آزمایشی اصلی اشاره دارد. نسخه ای که معیار(های) کسب و کار شما را در جهت مثبت حرکت می دهد به عنوان “برنده” شناخته می شود. اعمال تغییرات این تنوع برنده در صفحه(ها) / عنصر(های) آزمایش شده شما می تواند به بهینه سازی وب سایت شما و افزایش بازگشت سرمایه (ROI) کسب و کار کمک کند. . معیارهای تبدیل برای هر وب سایت منحصر به فرد است. به عنوان مثال، در مورد تجارت الکترونیک، ممکن است فروش محصولات باشد. در همین حال، برای B2B، ممکن است تولید سرنخ های واجد شرایط باشد. تست A/B یکی از اجزای فرآیند فراگیر بهینهسازی نرخ تبدیل (CRO) است که با استفاده از آن میتوانید بینشهای کیفی و کمی کاربران را جمعآوری کنید. میتوانید از این دادههای جمعآوریشده برای درک رفتار کاربر، میزان تعامل، نقاط درد و حتی رضایت از ویژگیهای وبسایت، از جمله ویژگیهای جدید، بخشهای صفحه اصلاحشده و غیره استفاده کنید. اگر A/B وبسایت خود را آزمایش نمیکنید، مطمئناً بسیاری از درآمدهای بالقوه کسب و کار را از دست می دهید.
چرا باید تست A/B را در نظر بگیرید؟
اگر امروزه کسبوکارهای B2B از تمام سرنخهای بیصلاحیتی که در ماه به دست میآورند ناراضی هستند، از سوی دیگر، فروشگاههای تجارت الکترونیک با نرخ بالای رها کردن سبد خرید دست و پنجه نرم میکنند. در این میان، رسانه ها و مؤسسات انتشاراتی نیز با میزان کم بیننده مواجه هستند. این معیارهای تبدیل اصلی تحت تأثیر برخی مشکلات رایج مانند نشت در قیف تبدیل، ریزش در صفحه پرداخت و غیره قرار دارند.
بیایید ببینیم چرا باید تست A/B را انجام دهید:
1. نقاطی که بازدیدکننده با آن ها مسئله دارد را حل کنید
بازدیدکنندگان برای رسیدن به هدف خاصی که در ذهن دارند به وب سایت شما می آیند. ممکن است برای درک بیشتر در مورد محصول یا خدمات خود، خرید یک محصول خاص، خواندن/یادگیری بیشتر در مورد یک موضوع خاص یا صرفاً مرور باشد. هدف بازدیدکننده هرچه که باشد، ممکن است در حین رسیدن به هدف خود با برخی از دردسرهای مشترک مواجه شوند. ممکن است کپی گیج کننده باشد یا یافتن دکمه CTA مانند خرید اکنون، درخواست نسخه نمایشی و غیره سخت باشد. ناتوانی در دستیابی به اهداف خود منجر به یک تجربه کاربری بد می شود. این اصطکاک را افزایش می دهد و در نهایت بر نرخ تبدیل شما تأثیر می گذارد. از دادههای جمعآوریشده از طریق ابزارهای تجزیه و تحلیل رفتار بازدیدکنندگان مانند نقشههای حرارتی، Google Analytics و نظرسنجیهای وبسایت برای حل نقاط درد بازدیدکنندگان خود استفاده کنید. این برای همه مشاغل صادق است: تجارت الکترونیک، مسافرت، SaaS، آموزش، رسانه و انتشارات.
2. ROI بهتری را از ترافیک موجود دریافت کنید
همانطور که اکثر بهینه سازان تجربه متوجه شده اند، هزینه به دست آوردن ترافیک با کیفیت در وب سایت شما بسیار زیاد است. تست A/B به شما این امکان را میدهد تا از ترافیک موجود خود نهایت استفاده را ببرید و به شما کمک میکند بدون نیاز به هزینههای اضافی برای کسب ترافیک جدید، تبدیلها را افزایش دهید. تست A/B می تواند بازگشت سرمایه بالایی به شما بدهد، زیرا گاهی اوقات، حتی کوچکترین تغییرات در وب سایت شما می تواند منجر به افزایش قابل توجهی در تبدیل کلی کسب و کار شود.
3. نرخ پرش را کاهش دهید
یکی از مهمترین معیارهایی که برای ارزیابی عملکرد وب سایت شما باید ردیابی شود، نرخ پرش آن است. ممکن است دلایل زیادی در پس نرخ پرش بالای وب سایت شما وجود داشته باشد، مانند گزینه های زیاد برای انتخاب، عدم تطابق انتظارات، ناوبری گیج کننده، استفاده از اصطلاحات فنی بیش از حد و غیره. از آنجایی که وبسایتهای مختلف اهداف متفاوتی را ارائه میکنند و به بخشهای مختلف مخاطبان پاسخ میدهند، هیچ راهحل یکسانی برای کاهش نرخ پرش وجود ندارد. با این حال، اجرای یک تست A/B می تواند سودمند باشد. با تست A/B، می توانید چندین گونه از یک عنصر از وب سایت خود را آزمایش کنید تا بهترین نسخه ممکن را پیدا کنید. این نه تنها به شما کمک می کند تا نقاط اصطکاک و درد بازدیدکنندگان را پیدا کنید، بلکه به بهبود تجربه کلی بازدیدکنندگان وب سایت شما کمک می کند و باعث می شود زمان بیشتری را در سایت شما صرف کنند و حتی به مشتری پولی تبدیل شوند.
4. اصلاحات کم خطر انجام دهید
به جای طراحی مجدد کل صفحه، با تست A/B، تغییرات جزئی و تدریجی در صفحه وب خود ایجاد کنید. این می تواند خطر به خطر انداختن نرخ تبدیل فعلی شما را کاهش دهد. تست A/B به شما این امکان را می دهد که منابع خود را برای حداکثر خروجی با حداقل تغییرات هدف قرار دهید، که منجر به افزایش ROI می شود. نمونه ای از آن می تواند تغییرات توضیحات محصول باشد. زمانی که قصد حذف یا به روز رسانی توضیحات محصول خود را دارید، می توانید یک تست A/B انجام دهید. شما نمی دانید که بازدیدکنندگان شما قرار است به این تغییر چه واکنشی نشان دهند. با اجرای تست A/B، می توانید واکنش آنها را تجزیه و تحلیل کنید و متوجه شوید که ترازو ممکن است به کدام سمت کج شود. نمونه دیگری از اصلاح کم خطر می تواند معرفی یک تغییر ویژگی جدید باشد. قبل از معرفی یک ویژگی جدید، راهاندازی آن بهعنوان یک تست A/B میتواند به شما کمک کند تا بفهمید آیا تغییر جدیدی که پیشنهاد میکنید مخاطبان وبسایت شما را راضی میکند یا خیر. اجرای یک تغییر در وب سایت شما بدون آزمایش آن ممکن است در کوتاه مدت و بلندمدت جواب دهد یا خیر. آزمایش و سپس ایجاد تغییرات می تواند نتیجه را قطعی تر کند.
5. دستیابی به پیشرفت های آماری قابل توجه
از آنجایی که تست A/B کاملاً مبتنی بر داده است و جایی برای حدس و گمان، احساسات واقعی یا غریزه نیست، میتوانید به سرعت بر اساس پیشرفتهای آماری قابل توجه در معیارهایی مانند زمان صرف شده در صفحه، تعداد، یک «برنده» و یک «بازنده» را تعیین کنید. درخواستهای نمایشی، نرخ رها شدن سبد خرید، نرخ کلیک و غیره.
6. طراحی مجدد وب سایت برای افزایش دستاوردهای تجاری آینده
طراحی مجدد می تواند از یک متن CTA جزئی یا تغییر رنگ گرفته تا صفحات وب خاص تا اصلاح کامل وب سایت باشد. تصمیم برای پیاده سازی یک نسخه یا نسخه دیگر باید همیشه هنگام تست A/B مبتنی بر داده باشد. با نهایی شدن طرح، آزمایش را رها نکنید. همانطور که نسخه جدید منتشر می شود، سایر عناصر صفحه وب را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که جذاب ترین نسخه برای بازدیدکنندگان ارائه می شود.
چه چیزی را می توانید با A/B تست کنید؟
قیف تبدیل وب سایت شما سرنوشت کسب و کار شما را تعیین می کند. بنابراین، هر محتوایی که از طریق وب سایت شما به مخاطبان هدف شما می رسد، باید تا حد امکان بهینه سازی شود. این امر به ویژه برای عناصری که پتانسیل تأثیرگذاری بر رفتار بازدیدکنندگان وب سایت شما و نرخ تبدیل کسب و کار را دارند صادق است. هنگام اجرای یک برنامه بهینه سازی، عناصر کلیدی سایت زیر را آزمایش کنید (البته لیست کامل نیست):
سرفصل ها و عناوین فرعی
تیتر عملا اولین چیزی است که بازدیدکننده در یک صفحه وب به آن توجه می کند. همچنین این همان چیزی است که اولین و آخرین برداشت آنها را مشخص می کند و جاهای خالی را پر می کند که آیا ادامه می دهند و به مشتریان پولی تبدیل می شوند یا نه. از این رو، ضروری است که در مورد سرفصل ها و سرفصل های سایت خود بسیار محتاط باشید. اطمینان حاصل کنید که آنها کوتاه، دقیق، جذاب هستند و پیام مورد نظر شما را در مرحله اول منتقل می کنند. سعی کنید A/B چند کپی را با فونتها و سبکهای نوشتاری مختلف تست کنید، و تجزیه و تحلیل کنید که بیشتر توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب میکند و آنها را وادار به تبدیل میکند. همچنین میتوانید از سیستم تولید متن مبتنی بر هوش مصنوعی VWO برای ایجاد توصیههایی برای نسخههای موجود در وبسایت خود استفاده کنید.
بدنه محتوا
بدنه یا محتوای متنی اصلی وب سایت شما باید به وضوح نشان دهد که بازدیدکننده چه چیزی را دریافت می کند – چه چیزی برای آنها ذخیره می شود. همچنین باید با عنوان و عنوان فرعی صفحه شما همخوانی داشته باشد. یک بدنه خوب می تواند شانس تبدیل وب سایت شما به آهنربای تبدیل را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. هنگام تهیه پیش نویس محتوای وب سایت خود، دو پارامتر زیر را در نظر داشته باشید:
- سبک نوشتن: از توناژ مناسب بر اساس مخاطب هدف خود استفاده کنید. نسخه شما باید مستقیماً کاربر نهایی را مورد خطاب قرار دهد و به همه سؤالات آنها پاسخ دهد. باید حاوی عبارات کلیدی باشد که قابلیت استفاده و عناصر سبکی را بهبود می بخشد که نکات مهم را برجسته می کند.
- قالببندی: از سرفصلها و سرفصلهای فرعی مرتبط استفاده کنید، کپی را به پاراگرافهای کوچک و آسان تقسیم کنید و با استفاده از نقاط گلوله یا فهرستها، آن را برای اسکیمرها قالببندی کنید.
خطوط موضوعی
خطوط موضوع ایمیل مستقیماً بر نرخ باز شدن تأثیر می گذارد. اگر مشترکی چیزی را که دوست دارد نبیند، احتمالاً ایمیل در سطل زباله او به پایان می رسد. طبق تحقیقات اخیر، متوسط نرخ باز شدن در بیش از دوازده صنعت از 25 تا 47 درصد متغیر است. حتی اگر بالاتر از حد متوسط باشید، فقط نیمی از مشترکین شما ممکن است ایمیل های شما را باز کنند. خطوط موضوعی تست A/B می تواند شانس شما را برای کلیک کردن افراد افزایش دهد. سؤالات را در مقابل عبارات امتحان کنید، کلمات قدرتمند را در مقابل یکدیگر آزمایش کنید و از خطوط موضوعی با و بدون شکلک استفاده کنید.
طراحی و چیدمان
از آنجایی که همه چیز بسیار ضروری به نظر می رسد، کسب و کارها گاهی اوقات با یافتن تنها ضروری ترین عناصر برای نگهداری در وب سایت خود با مشکل مواجه می شوند. با تست A/B می توان این مشکل را یک بار برای همیشه حل کرد. به عنوان مثال، به عنوان یک فروشگاه تجارت الکترونیک، صفحه محصول شما از منظر تبدیل بسیار مهم است. یک چیز مطمئن این است که با پیشرفت تکنولوژی در مرحله فعلی، مشتریان دوست دارند قبل از خرید همه چیز را با وضوح بالا ببینند. بنابراین صفحه محصول شما باید از نظر طراحی و چیدمان در بهینه ترین شکل خود باشد. همراه با کپی، طراحی و چیدمان صفحه شامل تصاویر (تصاویر محصول، تصاویر پیشنهادی و غیره) و ویدئوها (ویدیوهای محصول، ویدئوهای نمایشی، تبلیغات و غیره) است. صفحه محصول شما باید به تمام سوالات بازدیدکنندگان پاسخ دهد بدون اینکه آنها را گیج کند و درهم و برهم نباشد:
- اطلاعات واضح ارائه دهید: بر اساس محصولاتی که می فروشید، راه های خلاقانه ای برای ارائه تمام زمینه های لازم و توضیحات دقیق محصول پیدا کنید تا خریداران احتمالی در هنگام جستجوی پاسخ برای سؤالات خود، غرق در کپی های سازماندهی نشده نشوند. کپی های واضح بنویسید و نمودارهای اندازه، گزینه های رنگی و غیره را به راحتی قابل توجه ارائه دهید.
- نظرات مشتریان را برجسته کنید: نظرات خوب و بد را برای محصولات خود اضافه کنید. نظرات منفی به فروشگاه شما اعتبار می بخشد.
- محتوای ساده بنویسید: از گیج کردن خریداران بالقوه با زبان پیچیده در تلاش برای تزئین محتوای خود اجتناب کنید. خواندن آن را کوتاه، ساده و سرگرم کننده نگه دارید.
- احساس فوریت ایجاد کنید: برچسبهایی مانند «فقط ۲ موجود در انبار باقی مانده است»، شمارش معکوس مانند «پیشنهاد در ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه به پایان میرسد» اضافه کنید، یا تخفیفهای انحصاری و پیشنهادات جشن و غیره را برجسته کنید تا خریداران احتمالی را وادار به خرید فوری کنید.
- صفحات مهم دیگری که طراحی آنها باید در نقطه باشد، صفحاتی مانند صفحه اصلی و صفحه فرود هستند. از تست A/B برای کشف بهینه ترین نسخه این صفحات مهم استفاده کنید. تا جایی که می توانید ایده ها را آزمایش کنید، مانند اضافه کردن فضای سفید زیاد و تصاویر با کیفیت بالا، به نمایش گذاشتن ویدیوهای محصول به جای تصاویر، و آزمایش طرح بندی های مختلف.
- برای تجزیه و تحلیل کلیکهای مرده و شناسایی عوامل حواسپرتی، صفحات خود را با استفاده از اطلاعات نقشههای حرارتی، نقشههای کلیکی، و اسکرول مپها شلوغ کنید. هرچه صفحه اصلی و صفحات فرود شما شلوغ تر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که بازدیدکنندگان شما به راحتی و به سرعت آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا کنند.
جهت یابی
یکی دیگر از عناصر وب سایت شما که می توانید با تست A/B بهینه سازی کنید، ناوبری وب سایت شما است. این مهم ترین عنصر در ارائه یک تجربه کاربری عالی است. مطمئن شوید که یک برنامه واضح برای ساختار وب سایت خود و نحوه پیوند صفحات مختلف به یکدیگر و واکنش در آن ساختار دارید. ناوبری وب سایت شما از صفحه اصلی شروع می شود. صفحه اصلی صفحه اصلی است که سایر صفحات از آن بیرون می آیند و به یکدیگر پیوند می زنند. اطمینان حاصل کنید که ساختار شما به گونه ای است که بازدیدکنندگان بتوانند به راحتی آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا کنند و به دلیل شکسته شدن مسیر ناوبری گم نشوند. هر کلیک باید بازدیدکنندگان را به صفحه مورد نظر هدایت کند.
در زیر چند ایده ذکر شده است که به شما کمک می کند تا بازی ناوبری خود را تقویت کنید:
- با قرار دادن نوار پیمایش خود در مکان های استاندارد مانند پیمایش افقی در بالا و عمودی پایین سمت چپ انتظارات بازدیدکنندگان را مطابقت دهید تا استفاده از وب سایت شما آسان تر شود.
- با نگه داشتن محتوای مشابه در یک سطل یا در سطل های مرتبط، ناوبری وب سایت خود را قابل پیش بینی کنید تا بار شناختی بازدیدکنندگان خود را کاهش دهید. به عنوان مثال، به عنوان یک فروشگاه تجارت الکترونیک، ممکن است انواع مختلفی از ایرفون ها و هدفون ها را بفروشید. برخی از آنها ممکن است سیمی باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است بی سیم یا گوش گیر باشند. اینها را به گونه ای سطل کنید که وقتی بازدیدکننده به دنبال هدفون یا هدفون می گردد، به جای اینکه مجبور باشد هر نوع را جداگانه جستجو کند، همه این انواع را در یک مکان پیدا کند.
- ایجاد یک وب سایت روان و آسان برای ناوبری با ساده نگه داشتن ساختار آن، قابل پیش بینی و مطابق با انتظارات بازدیدکنندگان. این نه تنها شانس دریافت تبدیل بیشتر را افزایش می دهد، بلکه یک تجربه مشتری لذت بخش ایجاد می کند که بازدیدکنندگان را مجبور می کند به وب سایت شما بازگردند.
فرم های سایت
فرم ها رسانه هایی هستند که از طریق آنها مشتریان بالقوه با شما در تماس هستند. اگر بخشی از قیف خرید شما باشند، اهمیت بیشتری پیدا میکنند. همانطور که هیچ دو وب سایتی یکسان نیستند، هیچ دو فرمی که مخاطبان مختلف را مورد خطاب قرار می دهند یکسان نیستند. در حالی که یک فرم جامع کوچک ممکن است برای برخی از مشاغل کارساز باشد، فرم های طولانی ممکن است برای سایر کسب و کارها کیفیت سرب خود را شگفت انگیز کند. شما می توانید با استفاده از ابزارها/روش های تحقیقی مانند تجزیه و تحلیل فرم برای تعیین ناحیه مشکل در فرم خود و تلاش برای بهینه سازی آن، بفهمید که کدام سبک برای مخاطبان شما بهترین کار را دارد.
اثبات ادعاهای اجتماعی و مردمی شما
اثبات اجتماعی ممکن است به شکل توصیهها و بررسیهایی از سوی کارشناسان حوزههای خاص، از افراد مشهور و خود مشتریان باشد، یا میتواند بهعنوان گواهینامه، ذکر رسانهها، جوایز و نشانها، گواهیها و غیره باشد. وجود این شواهد ادعاهای مطرح شده توسط وب سایت شما را تأیید می کند. تست A/B می تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید که آیا اضافه کردن اثبات اجتماعی ایده خوبی است یا خیر. اگر ایده خوبی است، چه نوع اثبات اجتماعی را باید اضافه کنید، و چه تعداد باید اضافه کنید. میتوانید انواع مختلف اثباتهای اجتماعی، طرحبندیها و مکانهای آنها را آزمایش کنید تا بفهمید کدامیک به نفع شما بهتر عمل میکند.
عمق محتوا
برخی از بازدیدکنندگان وب سایت ترجیح می دهند مطالب طولانی را بخوانند که حتی جزییات جزئی را نیز پوشش می دهد. در همین حال، بسیاری دیگر فقط دوست دارند صفحه را مرور کنند و فقط به موضوعاتی بپردازند که بیشتر به آنها مربوط است. مخاطبان هدف شما در کدام دسته قرار می گیرند؟ عمق محتوای تست A/B. ایجاد دو قطعه از محتوای یکسان، یکی که به طور قابل توجهی طولانی تر از دیگری است، جزئیات بیشتری را ارائه می دهد. تجزیه و تحلیل کنید که خوانندگان شما را بیشتر وادار می کند. بدانید که عمق محتوا بر سئو و بسیاری از معیارهای تجاری دیگر مانند نرخ تبدیل، زمان صرف شده در صفحه و نرخ پرش تأثیر می گذارد. تست A/B شما را قادر می سازد تا تعادل ایده آل بین این دو را پیدا کنید.
انواع مختلف تست A/B چیست؟
اطلاعات مربوط به اینکه کدام عناصر صفحه وب را باید آزمایش کنید تا معیارهای کسب و کار خود را به سمت مثبت سوق دهید، ارسال کنید، بیایید جلوتر برویم و در مورد انواع مختلف روش های آزمایش به همراه مزایای آنها بیاموزیم.
در حالت ایدهآل، چهار روش اصلی تست وجود دارد – تست A/B، تست URL تقسیم، تست چند متغیره و تست چند صفحه. ما قبلاً اولین نوع، یعنی تست A/B را مورد بحث قرار داده ایم. بریم سراغ بقیه
تست Split URL
بسیاری از افراد در عرصه آزمایش، تست Split URL را با تست A/B اشتباه می گیرند. با این حال، این دو اساساً بسیار متفاوت هستند. آزمایش URL تقسیم به یک فرآیند آزمایشی اشاره دارد که در آن یک نسخه کاملاً جدید از URL صفحه وب موجود برای تجزیه و تحلیل اینکه کدام یک عملکرد بهتری دارد آزمایش می شود. به طور معمول، تست A/B زمانی استفاده می شود که بخواهید فقط تغییرات فرانت اند را در وب سایت خود آزمایش کنید. از طرف دیگر، آزمایش URL تقسیم شده زمانی استفاده می شود که بخواهید تغییرات قابل توجهی در صفحه موجود خود ایجاد کنید، به خصوص از نظر طراحی. شما مایل نیستید طراحی صفحه وب موجود را برای مقاصد مقایسه لمس کنید. هنگامی که تست URL تقسیم را اجرا می کنید، ترافیک وب سایت شما بین کنترل (URL اصلی صفحه وب) و تغییرات (URL صفحه وب جدید) تقسیم می شود و هر یک از نرخ تبدیل مربوطه آنها برای تعیین برنده اندازه گیری می شود.
مزایای تست Split URL
ایده آل برای آزمایش طرح های جدید رادیکال در حالی که از طراحی صفحه موجود برای تجزیه و تحلیل مقایسه ای استفاده می شود. برای اجرای آزمایشهایی با تغییرات غیر UI، مانند جابجایی به یک پایگاه داده دیگر، بهینهسازی زمان بارگذاری صفحه و غیره توصیه میشود.
همچنین گردش کار صفحه وب را تغییر می دهید. گردش کار به طور چشمگیری بر تبدیل کسب و کار تأثیر می گذارد و به آزمایش مسیرهای جدید قبل از اجرای تغییرات کمک می کند و تعیین می کند که آیا هر یک از نقاط چسبنده از قلم افتاده است یا خیر.
تست چند متغیره (MVT)
تست چند متغیره (MVT) به یک روش آزمایشی اشاره دارد که در آن تغییرات چندین متغیر صفحه به طور همزمان مورد آزمایش قرار میگیرند تا تجزیه و تحلیل شود که کدام ترکیب از متغیرها بهترین عملکرد را از بین همه جایگشتهای ممکن دارند. این از یک تست معمولی A/B پیچیدهتر است و برای متخصصان بازاریابی، محصولات و توسعه پیشرفته مناسبتر است. آزمایش چند صفحه ای نوعی آزمایش است که در آن می توانید تغییرات عناصر خاص را در چندین صفحه آزمایش کنید. دو روش برای انجام تست چند صفحه ای وجود دارد. یکی، میتوانید تمام صفحات قیف فروش خود را بردارید و نسخههای جدیدی از هر کدام ایجاد کنید، که رقیب شما را به قیف فروش تبدیل میکند و سپس آن را در مقابل کنترل آزمایش میکنید. به این آزمایش چند صفحه ای قیف می گویند. دوم، میتوانید آزمایش کنید که چگونه افزودن یا حذف عنصر(های) تکرارشونده، مانند نشانهای امنیتی، گواهینامهها و غیره، میتواند بر تبدیلها در کل یک قیف تأثیر بگذارد. به این تست چند صفحه ای کلاسیک یا معمولی می گویند.
مزایای تست MVT
همانند تست A/B، تست چند صفحه ای به راحتی ایجاد و اجرا می شود و داده های معنی دار و قابل اعتماد را به راحتی و در کوتاه ترین زمان ممکن ارائه می دهد.
مزایای تست چند صفحه ای به شرح زیر است:
- این شما را قادر می سازد تا تجربیات ثابتی را برای مخاطبان هدف خود ایجاد کنید.
- این به مخاطبان هدف شما کمک می کند تا مجموعه ثابتی از صفحات را ببینند، مهم نیست که کنترل باشد یا یکی از تغییرات آن.
- این به شما امکان میدهد تا تغییر یکسانی را در چندین صفحه اعمال کنید تا اطمینان حاصل شود که بازدیدکنندگان وبسایت شما هنگام جستجو در وبسایت شما حواسشان پرت نمیشود و بین تغییرات و طرحهای مختلف پرت نمیشوند.
برای اجرای آزمون A/B از کدام رویکرد آماری استفاده کنیم؟
پس از یادگیری در مورد چهار نوع مختلف از روشهای آزمایشی تست A/B، به همان اندازه مهم است که بفهمیم کدام رویکرد آماری را برای اجرای موفقیت آمیز تست A/B و نتیجهگیری درست کسبوکار اتخاذ کنیم. در حالت ایدهآل، دو نوع رویکرد آماری وجود دارد که توسط آزمایشکنندگان A/B/n در سراسر جهان استفاده میشود: فرکانسیست و بیزی. هر یک از این رویکردها مزایا و معایب خاص خود را دارد. با این حال، ما در VWO از رویکرد بیزی استفاده، حمایت و ترویج می کنیم.
مقایسه بین دو رویکرد ارائه شده در زیر به شما در درک دلیل کمک می کند.
رویکرد مکرر تست A/B
رویکرد مکرر گرایی احتمال، احتمال یک رویداد را در رابطه با میزان تکرار (از این رو نام) یک رویداد خاص در تعداد زیادی از نقاط آزمایش/داده رخ می دهد، تعریف می کند. هنگامی که در دنیای تست A/B اعمال می شود، می توان دید که هرکسی که رویکرد مکرر گرا را دنبال می کند به داده های بیشتری نیاز دارد (که تابعی از تعداد بازدیدکنندگان بیشتر آزمایش شده و در مدت زمان طولانی تر است) تا به نتیجه گیری درست برسد. این چیزی است که شما را در افزایش تلاش برای تست A/B محدود می کند. با توجه به رویکرد Frequentist، ضروری است که مدت زمان آزمون A/B خود را بر اساس حجم نمونه تعریف کنید تا به نتایج آزمون درست برسید. آزمایش ها بر این واقعیت استوار است که هر آزمایش را می توان بی نهایت بار تکرار کرد. پیروی از این رویکرد نیاز به توجه زیادی به جزئیات برای هر آزمونی دارد که اجرا میکنید، زیرا برای همان مجموعه بازدیدکنندگان، مجبور خواهید بود آزمونهای طولانیتری نسبت به رویکرد بیزی انجام دهید. از این رو، هر آزمایش باید با احتیاط شدید انجام شود زیرا تنها چند آزمایش وجود دارد که می توانید در یک بازه زمانی معین انجام دهید. بر خلاف آمار بیزی، رویکرد Frequentist کمتر شهودی است و اغلب درک آن دشوار است.
رویکرد بیزی تست A/B
در مقایسه با رویکرد فرکانس، آمار بیزی یک رویکرد مبتنی بر نظریه است که با تفسیر بیزی از احتمال سروکار دارد، جایی که احتمال به عنوان درجه ای از اعتقاد به یک رویداد بیان می شود. به عبارت دیگر، هرچه بیشتر در مورد یک رویداد بدانید، بهتر و سریعتر می توانید نتایج نهایی را پیش بینی کنید. به جای اینکه یک مقدار ثابت باشد، احتمال تحت آمار بیزی می تواند با جمع آوری اطلاعات جدید تغییر کند. این باور ممکن است بر اساس اطلاعات گذشته مانند نتایج آزمایشات قبلی یا سایر اطلاعات مربوط به رویداد باشد. برخلاف رویکرد مکررگرایی، رویکرد بیزی نتایج عملی را تقریباً 50 درصد سریعتر ارائه میکند در حالی که بر اهمیت آماری تمرکز میکند. در هر نقطه معین، مشروط بر اینکه داده های کافی در دسترس داشته باشید، رویکرد بیزی به شما می گوید که احتمال تغییر A نرخ تبدیل کمتری نسبت به تغییر B یا کنترل دارد. محدودیت زمانی مشخصی به آن ضمیمه نشده است و همچنین نیازی به داشتن دانش عمیق از آمار ندارد. در ساده ترین عبارت، رویکرد بیزی شبیه به نحوه برخورد ما با مسائل در زندگی روزمره است. به عنوان مثال، شما تلفن همراه خود را به اشتباه در خانه خود قرار داده اید. به عنوان یک مکرر، شما فقط از یک ردیاب GPS برای ردیابی آن استفاده می کنید و فقط منطقه ای را که ردیاب به آن اشاره می کند بررسی کنید. در حالی که به عنوان یک بیزی، نه تنها از یک ردیاب GPS استفاده می کنید، بلکه تمام مکان های خانه را که قبلاً تلفن بی جا خود را پیدا کرده اید، بررسی می کنید. در اولی، رویداد یک مقدار ثابت در نظر گرفته می شود، در حالی که در دومی، تمام دانش گذشته و آینده برای مکان یابی تلفن استفاده می شود.
چگونه تست A/B را انجام دهیم؟
تست A/B یک روش بسیار سیستماتیک برای یافتن اینکه چه چیزی در هر کمپین بازاریابی معین کار می کند و چه چیزی کار نمی کند ارائه می دهد. بیشتر تلاشهای بازاریابی در جهت افزایش ترافیک است. از آنجایی که جذب ترافیک دشوارتر و گران تر می شود، ارائه بهترین تجربه به کاربران خود برای وب سایت شما بسیار مهم است. این به آنها کمک می کند تا به اهداف خود برسند و به آنها امکان تبدیل به سریع ترین و کارآمدترین روش ممکن را می دهد. تست A/B در بازاریابی به شما این امکان را می دهد که از ترافیک موجود خود نهایت استفاده را ببرید و جریان درآمد را افزایش دهید. یک برنامه تست ساختاریافته A/B میتواند تلاشهای بازاریابی را با تعیین دقیقترین حوزههای مشکلساز که نیاز به بهینهسازی دارند، سودآورتر کند. آزمایش A/B اکنون از یک فعالیت مستقل که یک بار در ماه آبی انجام می شود به یک فعالیت ساختاریافته تر و پیوسته تر تغییر می کند که همیشه باید از طریق یک فرآیند CRO به خوبی تعریف شده انجام شود. به طور کلی، شامل مراحل زیر است:
مرحله 1: تحقیق
قبل از ساختن یک طرح تست A/B، باید تحقیقات کاملی در مورد نحوه عملکرد وب سایت در حال حاضر انجام دهید. شما باید دادههای مربوط به تعداد کاربرانی که وارد سایت میشوند، صفحاتی که بیشترین ترافیک را جذب میکنند، اهداف مختلف تبدیل صفحات مختلف و غیره را جمعآوری کنید. ابزارهای تست A/B که در اینجا استفاده میشوند میتوانند شامل ابزارهای تحلیل کمی وبسایت باشند. مانند Google Analytics، Omniture، Mixpanel و غیره، که می تواند به شما کمک کند صفحاتی که بیشترین بازدید را دارند، صفحاتی که بیشترین زمان را صرف کرده اند یا صفحاتی با بالاترین نرخ پرش خود را پیدا کنید. برای مثال، ممکن است بخواهید با فهرست کوتاه صفحاتی که دارای بالاترین پتانسیل درآمد یا بیشترین ترافیک روزانه هستند، شروع کنید. پس از این، ممکن است بخواهید عمیقتر به جنبههای کیفی این ترافیک بپردازید. ابزار Heatmap فناوری پیشرو هستند که برای تعیین مکان هایی که کاربران بیشترین زمان را صرف آن می کنند، رفتار پیمایشی آنها و غیره استفاده می شود. این می تواند به شما در شناسایی مناطق مشکل دار در وب سایت خود کمک کند. یکی دیگر از ابزارهای محبوب که برای انجام تحقیقات دقیق تر استفاده می شود، نظرسنجی کاربران وب سایت است. نظرسنجیها میتوانند بهعنوان یک مجرای مستقیم بین تیم وبسایت شما و کاربر نهایی عمل کنند و اغلب مواردی را که ممکن است در دادههای انبوه نادیده گرفته شوند برجسته میکنند. علاوه بر این، بینشهای کیفی را میتوان از ابزارهای ضبط جلسه که دادههای مربوط به رفتار بازدیدکننده را جمعآوری میکند، استخراج کرد، که به شناسایی شکافها در سفر کاربر کمک میکند. در واقع، ابزارهای ضبط جلسه همراه با نظرسنجی های تجزیه و تحلیل فرم می تواند بینش هایی را در مورد اینکه چرا کاربران ممکن است فرم شما را پر نمی کنند، آشکار کند. ممکن است به دلیل برخی از فیلدها باشد که اطلاعات شخصی یا کاربران را درخواست می کنند، ممکن است فرم های شما را برای مدت طولانی رها کرده باشند. همانطور که می بینیم، تحقیقات کمی و کیفی می تواند به ما کمک کند تا برای مرحله بعدی فرآیند آماده شویم و مشاهدات عملی برای مراحل بعدی انجام دهیم.
مرحله 2: مشاهده و فرموله فرضیه
با ثبت مشاهدات تحقیقاتی و ایجاد فرضیه های مبتنی بر داده با هدف افزایش تبدیل به اهداف تجاری خود نزدیک شوید. بدون اینها، کمپین آزمایشی شما مانند یک قطب نما بدون جهت است. ابزارهای تحقیق کمی و کیفی فقط می توانند در جمع آوری داده های رفتار بازدیدکنندگان به شما کمک کنند. اکنون این وظیفه شماست که آن داده ها را تجزیه و تحلیل و معنا کنید. بهترین راه برای استفاده از تک تک دادههای جمعآوریشده، تحلیل آنها، انجام مشاهدات دقیق روی آنها، و سپس ترسیم وبسایتها و بینش کاربران برای فرمولبندی فرضیههای مبتنی بر داده است. هنگامی که یک فرضیه آماده کردید، آن را با پارامترهای مختلفی از جمله اینکه چقدر به برنده شدن آن اطمینان دارید، تأثیر آن بر اهداف کلان، تنظیم آسان آن و غیره آزمایش کنید.
مرحله 3: تغییرات ایجاد کنید
گام بعدی در برنامه آزمایشی شما باید ایجاد یک تغییر بر اساس فرضیه شما باشد و A/B آن را در برابر نسخه (کنترل) موجود آزمایش کند. یک نسخه نسخه دیگری از نسخه فعلی شما با تغییراتی است که می خواهید آزمایش کنید. میتوانید چندین تغییر را در مقابل کنترل آزمایش کنید تا ببینید کدام یک بهترین عملکرد را دارد. بر اساس فرضیه خود در مورد آنچه ممکن است از دیدگاه UX کار کند، یک تغییر ایجاد کنید. به عنوان مثال، به اندازه کافی افراد فرم ها را پر نمی کنند؟ آیا فرم شما فیلدهای زیادی دارد؟ آیا اطلاعات شخصی را می خواهد؟ شاید بتوانید با حذف فیلدهایی که اطلاعات شخصی را میخواهند، تغییری را با فرم کوتاهتر یا تغییر دیگری امتحان کنید.
مرحله 4: تست را اجرا کنید
قبل از اینکه به این مرحله برسیم، مهم است که نوع روش تست و رویکردی را که می خواهید استفاده کنید، در نظر بگیرید. هنگامی که یکی از این نوع و رویکردها را بر اساس نیازها و اهداف تجاری وب سایت خود قفل کردید (به فصل های نوشته شده در بالا مراجعه کنید)، آزمایش را آغاز کنید و منتظر زمان تعیین شده برای دستیابی به نتایج آماری قابل توجه باشید. یک چیز را در نظر داشته باشید – مهم نیست که کدام روش را انتخاب می کنید، روش تست و دقت آماری شما نتایج نهایی را تعیین می کند. به عنوان مثال، یکی از این شرایط، زمان برگزاری کمپین آزمایشی است. زمان و مدت زمان آزمون باید در نقطه مورد نظر باشد. مدت زمان آزمون را با در نظر گرفتن میانگین بازدیدکنندگان روزانه و ماهانه خود، نرخ تبدیل تخمینی موجود، حداقل بهبود در نرخ تبدیل مورد انتظار، تعداد تغییرات (از جمله کنترل)، درصد بازدیدکنندگان موجود در آزمون و غیره محاسبه کنید. از ماشین حساب بیزی ما برای محاسبه مدت زمانی که باید تست های A/B خود را برای دستیابی به نتایج آماری معنی دار انجام دهید، استفاده کنید.
مرحله 5: تجزیه و تحلیل نتایج و استقرار تغییرات
اگرچه این آخرین مرحله برای یافتن برنده کمپین شما است، تجزیه و تحلیل نتایج بسیار مهم است. از آنجایی که تست A/B مستلزم جمعآوری و تجزیه و تحلیل مداوم دادهها است، در این مرحله است که کل سفر شما آشکار میشود. پس از پایان آزمون، نتایج آزمون را با در نظر گرفتن معیارهایی مانند درصد افزایش، سطح اطمینان، تأثیر مستقیم و غیرمستقیم بر سایر معیارها و غیره تجزیه و تحلیل کنید. پس از در نظر گرفتن این اعداد، در صورت موفقیت آمیز بودن آزمون، تغییر برنده را اعمال کنید. اگر آزمون بینتیجه ماند، بینشهایی را از آن استخراج کنید و آنها را در آزمونهای بعدی خود اجرا کنید. تست A/B به شما امکان می دهد به طور سیستماتیک در هر قسمت از وب سایت خود برای بهبود تبدیل ها کار کنید.
ارسال پاسخ