عضو کانال یوتیوب ما شوید.

فست فشن یا مد سریع، مسئله جهانی

فست فشن یا مد سریع، مسئله جهانی
فست فشن یا مد سریع، مسئله جهانی

فست فشن یا مد سریع، مسئله جهانی

دولتمردان می گویند مد سریع به سیاره زمین آسیب می زند، اما این مد سریع چیست؟ چه آسیبی به زمین می زند؟ مسئله ای که واکنش دولت ها و اتحادیه اروپا در پی داشته و هشدار گرم شدن زمین را از جانب آن می شنویم تا چه حد جدی است؟

 

فست فشن یا مد سریع، مسئله جهانی

مد سریع چیست؟

مد سریع تنها به لباس و تلفن همراه و موارد دیگر ختم نمی شود، اما در این نوشته به طور اختصاصی قصد داریم مسئله مد سریع لباس را بررسی کنیم و ببینیم که چه آسیب هایی به کره زمین زده و خواهد زد. مد سریع در واقع به لباس هایی با جنس های خاص، رنگ های خاص مانند رنگ سال و موارد دیگر می گویند که دوامی نداشته و صرفا با هدف همراهی با مد طراحی شده و راهی بازار می گردند. در اروپا دولتمردان نسبت به برندهای تولیدکننده که اتفاقا اکثر آن ها برندهای شناخته شده ای هستند اعتراض کرده اند و در حال تلاش برای تصویب قانون هایی هستند که این لباس هایی که صرفا با هدف مد سریع تولید می شوند ویژگی های دیگری به شرح زیر داشته باشند:

  • لباس باید دوام بیشتری داشته باشد و برای بازه خاص طراحی نشده باشد.
  • لباس باید قابلیت تغییر توسط فرد غیر حرفه ای را داشته باشد.
  • رنگ لباس نباید مربوط به یک بازه خاص باشد.
  • ممنوعیت ریختن لباس‌ها در محل دفن زباله باید تصویب شود.
  • باید درصد قابل قبولی از لباس و الیاف لباس ها از مواد بازیافتی باشد.
  • لباس های تولید شده باید حتما قابلیت بازیافت توسط کارخانه را داشته باشند.
  • باید تدابیر منطقی برای تشویق مشتری به بازگرداندن لباس برای بازیافت به کارخانه اندیشیده شود.

 

داستان تلخ مد سریع

علاقه جوانان به مد سریع تحت نظارت قانونگذاران بریتانیا قرار گرفته است. دولتمردان می گویند صنعت مد منبع اصلی گازهای گلخانه ای است که سیاره را بیش از حد گرم می کند. لباس‌های دور ریخته شده نیز در محل‌های دفن زباله انباشته می‌شوند و تکه‌های الیاف هنگام شستن لباس‌ها به دریا می‌ریزند. خرده فروشان اذعان دارند که باید کارهای بیشتری انجام شود، اما می گویند که در حال حاضر برای کاهش تاثیر محصولات خود کار می کنند.

 

دولتمردان در این باره چه می گویند؟

کمیته حسابرسی زیست محیطی مجلس عوام می گوید یک مشکل اساسی در صنعتی وجود دارد که متکی بر متقاعد کردن مردم برای دور انداختن لباس های خوب است زیرا آنها “رنگ سال گذشته” هستند. در ادامه یکی از اعضای اتحادیه اروپا شواهدی را نقل می کند که:

  • خریداران بریتانیایی بسیار بیشتر از هر کشوری در اروپا لباس نو می خرند
  • مردم دو برابر بیشتر از یک دهه قبل لباس می خرند
  • ماهی های دریاها الیاف مصنوعی را می خورند که در شستشو از محل خارج شده اند
  • دولتمردان در نامه ای به مدیران ارشد مد بریتانیا از آنها پرسیده اند که چگونه می توانند سود 28 میلیارد پوندی را که صنعتشان برای اقتصاد بریتانیا به ارمغان می آورد حفظ کنند و در عین حال آسیب های زیست محیطی را کاهش دهند.
  • صنعت مد و لباس و به ویژه مد های سریع تا سال 2050 بیش از یک چهارم تاثیر کل ما بر تغییرات آب و هوایی را به خود اختصاص خواهند داد.
  • از هر پنج لباس، سه لباس در طی یک سال به زباله‌دان یا زباله‌سوز ختم می‌شود. این سوخت گران است! سالانه نیم میلیون تن ریز فیبر وارد اقیانوس می‌شود.

 

راه حل ها چیست؟

گزارش کمیته به دولت می‌تواند شامل درخواست از صنعت مد برای ایجاد آلودگی کمتر، تقاضا برای عمر طولانی‌تر لباس‌ها و ممنوعیت ریختن لباس‌ها در محل دفن زباله باشد. دولتمردان همچنین نگرانی هایی در مورد تأثیرات اجتماعی دارند. آنها بر این باورند که مد سریع به چرخش های سریع در میان تامین کنندگان دامن می زند که ممکن است به شرایط کاری بد منجر شود. از جمله سوالات آنها به خرده فروشان عبارتند از:

  • آیا دستمزد زندگی را پرداخت می کنید و چگونه از استفاده نکردن از کار کودکان در کارخانه ها اطمینان می دهید؟
  • آیا از مواد بازیافتی استفاده می کنید؟
  • چقدر لباس ها را نگه می دارید و چگونه بازیافت را تشویق می کنید؟
  • آیا سهام فروخته نشده یا برگشتی را می سوزانید؟
  • چگونه جریان انتقال میکروفیبرها را به دریا کاهش می دهید؟

 

خرده فروشان در پاسخ چه می گویند؟

پیتر اندروز، رئیس بخش پایداری کنسرسیوم خرده‌فروشی بریتانیا، به بی‌بی‌سی نیوز گفته است که رشد جمعیت و افزایش تقاضا منجر به افزایش حجم کلی و اثرات زیست‌محیطی لباس‌ها شده است. اما او گفت که اعضایش اکنون در حال طراحی محصولاتی هستند که ماندگاری داشته باشند و مشتریان را تشویق می کنند تا لباس هایی که نمی خواهند یا استفاده ای ندارند را برای استفاده مجدد بازگردانند. ما می دانیم که باید کارهای بیشتری انجام شود، اما بهترین پاسخ ها با اقدامات مشترک جهانی به دست خواهد آمد.» در آخر نیز جالب اسن بدانید که شرکت‌هایی که نمایندگان پارلمان به آنها نزدیک شده‌اند عبارتند از: M&S، Primark، Next، Arcadia، Asda، TK Maxx و HomeSense، Tesco، JD Sports Fashion، Debenhams، Sports Direct International.

 

ترجمه از:

https://www.bbc.com/news/science-environment-45745242

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]