از OKR چه می دانید؟!

OKR چیه؟
OKR چیه؟

از OKR چه می دانید؟!

اهداف و نتایج کلیدی یک چارچوب تعیین هدف است که توسط افراد، تیم ها و سازماها برای تعیین اهداف قابل اندازه گیری و پیگیری نتایج آن ها استفاده می شود. منشاء OKR را می توان در مدیریت با اهداف (MBO)، چارچوبی برای تعیین هدف که توسط پیتر دراکر ایجاد شده است، جستجو کرد، هرچند توسعه OKR عموماً به اندرو گروو نسبت داده می شود، که رویکرد اینتل را در دوران تصدی خود در آنجا (و بعداً به جان دور، که سپس آن را به Google معرفی کرد).

 

از OKR چه می دانید؟!

بررسی اجمالی OKR

OKR شامل یک هدف (یک هدف مهم و مشخص) و 3-5 نتیجه کلیدی (معیارهای موفقیت قابل اندازه گیری برای ردیابی دستیابی به آن هدف است). اهداف نه تنها باید مهم، ملموس و واضح باشند، بلکه باید برای فرد، تیم یا سازمانی که در جهت دستیابی به آن ها تلاش می کند نیز الهام بخش باشد. اهداف همچنین می توانند با ابتکارات پشتیبانی شوند، که برنامه ها و فعالیت هایی هستند که به پیشبرد نتایج کلیدی و دستیابی به هدف کمک می کنند.

نتایج کلیدی باید در مقیاس 0-100 or یا با هر مقدار عددی (به عنوان مثال، مقدار دلار، درصد) قابل اندازه گیری باشد که می تواند توسط برنامه ریزان و تصمیم گیرندگان مورد استفاده قرار گیرد تا مشخص شود آیا کسانی که در تلاش برای دستیابی به نتیجه کلیدی موفق بوده اند، موفق بوده اند یا خیر. به هنگام تعیین نتیجه کلیدی، نباید فرصتی برای “منطقه خاکستری” وجود داشته باشد.

 

تاریخچه ی OKR

در سال 1975، جان دوئر، در آن زمان فروشنده ای که برای اینتل کار می کرد، در دوره ای در داخل اینتل شرکت کرد که توسط گروو تدریس شد و در آنجا با نظریه OKR ها آشنا شد، سپس “iMBOs” (“مدیریت اینتل با اهداف”) نامیده شد.

دوئر، که در سال 1999 در شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر کلاینر پرکینز کار می کرد ، ایده OKR را به گوگل معرفی کرد. این ایده استقرار یافت و OKR ها به سرعت به عنوان “روش مدیریتی که به اطمینان از تمرکز شرکت بر روی مسائل مهم یکسان در سراسر سازمان متمرکز می شود” به عنوان محور اصلی فرهنگ Google شناخته شد.

Doerr کتابی در مورد چارچوب OKR با عنوان Measure What Matters در سال 2017 منتشر کرد. مفهوم ساده اما موثر گروو توسط جان Doerr در کتابش توضیح داده شده است:

نتیجه کلیدی باید قابل اندازه گیری باشد. اما در پایان می توانید نگاه کنید و بدون هیچ گونه استدلالی: آیا من این کار را کردم یا نکردم؟ آره؟ نه؟ ساده است. بدون قضاوت در آن.

لری پیج، مدیرعامل سابق Alphabet و بنیانگذار Google ، OKR ها را در پیشگفتار کتاب Doerr به حساب آورد:

OKR ها به ما کمک کرده اند تا 10 برابر رشد کنیم ، چندین برابر. آن ها به رسالت جسورانه ما “سازماندهی اطلاعات جهان” شاید حتی دست یافتنی کمک کرده اند. آن ها من و بقیه شرکت را به موقع و در زمانی که بیشترین اهمیت را داشت، نگه داشته اند.

از زمانی که در گوگل محبوبیت یافتند، OKR ها با چندین سازمان بزرگ فناوری مشابه دیگر از جمله LinkedIn ،  Twitter، Uber ، و مایکروسافت مورد استقبال قرار گرفتند.

توصیه می شود که میزان موفقیت هدف یک سازمان برای نتایج کلیدی 70 باشد. میزان موفقیت 70 درصدی، اهداف رقابتی را تشویق می کند که به منظور افزایش نیروی کار در معرض خطر کم است. اگر 100٪ از نتایج کلیدی به طور مداوم برآورده می شوند ، نتایج کلیدی باید دوباره ارزیابی شوند.

سازمانها باید در ایجاد OKR های خود به گونه ای عمل کنند که به طور معمول نماینده تجارت نباشند ، زیرا این اهداف-بنا به تعریف-اقدام محور و الهام بخش نیستند. از کلماتی مانند “کمک” و “مشورت” نیز باید اجتناب کرد زیرا بیشتر برای توصیف فعالیت های مبهم و نه نتایج قابل اندازه گیری مورد استفاده قرار می گیرند.

هنگام دستیابی به نتایج کلیدی، توصیه می شود به جای شاخص های عقب افتاده، شاخص های اصلی را اندازه گیری کنید. شاخص های برجسته به آسانی قابل اندازه گیری هستند و هنگامی که چیزی درست پیش نمی رود، هشدارهای اولیه را به سازمان ها می دهند تا بتوانند به درستی اصلاح شوند. برعکس، شاخص های عقب افتاده معیارهایی هستند که نمی توان به تغییرات خاصی نسبت داد و بنابراین سازمان ها را از تصحیح درسی به موقع باز می دارد.

 

نقد های وارده به OKR

OKR ها معمولاً در سطوح فردی، تیمی و سازمانی تنظیم می شوند، اگرچه انتقاداتی وجود دارد که این می تواند باعث ایجاد بیش از حد یک روش آبشار شود – چیزی که OKR  ها از بسیاری جهات قصد اجتناب از آن را دارند.

 

چارچوب های مشابه به OKR

با سایر چارچوبهای برنامه ریزی استراتژیک مانند اهداف، استراتژی ها و اقدامات (OGSM)، چارچوب مسافران (مقصد، برنامه سفر، مراحل و سرعت) و X-Matrix هوشین کانری همپوشانی وجود دارد. OGSM، به صراحت “استراتژی” را به عنوان یکی از اجزای آن در بر می گیرد.

در نهایت خوب است بگوییم که علاوه بر این، OKR ها با سایر چارچوب های مدیریت عملکرد همپوشانی دارند و در جایی بین KPI و کارت امتیازی متوازن قرار دارند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]