RFM Transition چیست؟
تجزیه و تحلیل RFM به شما کمک می کند تا سلامت پایگاه کاربر خود را تجزیه و تحلیل کنید و کمپین های تعاملی را برای هدف قرار دادن بخش های کاربری خاصی که نیاز به بهبود دارند اجرا کنید. تجزیه و تحلیل RFM یک مدل تقسیمبندی کاربر است که کاربران شما را بر اساس اینکه اخیراً و بارها یک رویداد خاص را انجام دادهاند، تقسیمبندی میکند. خروجی تجزیه و تحلیل RFM تقسیمبندی کاربران شما به ده نوع کاربر RFM است که از کاربران قهرمان که بهترین مشتریان شما هستند تا کاربران Hibernating که احتمالاً از بین میروند متغیر است. تقسیمبندی مشتریان به روش RFM مورد اعتمادترین مدل دستهبندی مشتریان بر اساس رفتار و الگوی خرید مشتریان در جهان است. این روش مشتریان شما را با توجه به آخرین زمان خرید، تعداد خرید و مبلغ خرید به 11 دسته تقسیم میکند. تا اینجای کار همه چیز روشن و واضح است. شما مشتریانتان را تقسیمبندی کردید و میدانید که با هر دسته چگونه رفتار کنید. حالا سوال اینجاست که آیا مشتریان تا ابد در همان دسته میمانند؟ اگر مشتری ارزشمندی از دسته قهرمانان به دسته پایینتر رفت از کجا متوجه شویم؟ این دقیقا کاری است که RFM Transition انجام میدهد. این تحلیل با رصد تمام دستهها کوچکترین جابهجایی بین دستهها را ثبت میکند.
RFM Transition چیست؟
ابزار RFM Transition چگونه کار میکند؟
RFM Transition یک ابزار در داشبورد وبسایت شماست. این ابزار به شما کمک میکند جریان کاربران خود را از یک بخش RFM به بخش دیگر، از جمله اینکه چه تعداد از کاربران جدید اخیرا خریدهای زیادی به دفعات بیشتر انجام دادهاند، درک کنید. به عنوان مثال، اگر متوجه شدید که تعداد زیادی از کاربران در حالت خواب زمستانی شما، از بخش کاربران جدید می آیند، اکنون میتوانید مشخص کنید که ریزش کاربران جدید شما از کجا میآید.
با این اطلاعات جدید، میتوانید با ایجاد تجربه بهتری برای مشتریان، وضعیت را بهبود ببخشید. تحلیل تغییر رفتار مشتریان برای این خلق شده است تا تمام رفت و آمدهای مشتریان شما را ثبت کند. با استفاده از این ابزار شما تمام اطلاعات مورد نیاز در این زمینه را در قالب یک نمودار ساده و قابل فهم ببینید. به عنوان مثال شما با استفاده از RFM Transition میتوانید ببینید مشتریان خوب شما در ۱ ماه گذشته از طریق کدام کانالها به اینجا رسیدهاند. با دانستن این موضوع میتوانید تعداد مشتریان همیشگی خودتان را افزایش دهید. تمام این تحلیلها و رفت و آمد مشتریان در قالب یک نمودار نمایش داده میشود که در دوسر آن دستههای مشتریان است و بین آن مسیر حرکت کاربران قرار دارد.
RFM Transition چه کمکی به کسبوکار شما میکند؟
هرچه شناخت بهتری نسبت به مشتریان خودتان داشته باشید احتمال موفقیت شما نیز بیشتر میشود. یک مثال خوب در این زمینه کمپینهای بازاریابی است. با روش RFM شما میدانید کمپین را برای کدام دسته از مشتریان اجرا کنید و با RFM Transition تاثیر این کمپین را روی مشتریان خود خواهید دید تا در آینده کمپینهای بهتری اجرا کنید. RFM Transition به شما کمک میکند جابهجایی مشتریان در دستههای مختلف در زمان کمپین را رصد کنید. البته این تنها ویژگی منحصر به فرد این تحلیل نیست. همچنین موارد زیر نیز از مزایای استفاده از RFM Transition هستند:
- رصد رفتار مشتریان تازه وارد به کسبوکار شما
- بررسی میزان ریزش مشتریان در طول زمان
- بررسی تاثیر یک اتفاق یا عامل خارجی روی رفتار مشتریان
- مشخص کردن اینکه مشتریان وفادار شما از کجا آمدهاند
در ابزارهای متنوع تجزیه و تحلیل RFM، به طور کلی دو ابزار مهم وجود دارند:
- RFM Grid: تجسم برای نمایش تعداد کاربران در هر بخش RFM، میانگین ارزش پولی آنها و دسترسی آنها در کانال های بازاریابی مختلف.
- RFM Transition: تجسم برای نمایش جریان کاربران از یک بخش RFM به بخش دیگر.
ارسال پاسخ