طراحی بسته بندی صادراتی موضوع این مطلب آموزشی برای علاقه مندان حوزه طراحی گرافیک می باشد.
مقدمه طراحی بسته بندی صادراتی
بسته بندی ، علاوه بر اینکه از محصول محافظت می کند ، در بازاریابی هم نقش موثری دارد. بسته بندی یک کالا شامل طراحی استایل ، فرم و ابعاد و هم چنین طراحی گرافیکی روی جعبه می باشد.
بسته بندی رکن اصلی و جداناپذیر یک کالا است.شاید در گذشته صاحبان برند ها صرفا از بسته بندی برای محافظت و معرفی نام برندشان استفاده می کردند ، اما امروزه علاوه بر محافظت ، بازاریابی و تبلیغ والبته جذب مشتری هم به عهده ی بسته بندیست.
بیشتر بخوانید : طراحی بسته بندی خرما
بسته بندی ابزاریست که به کالا هویت می دهد و این گونه است که محصول برای مشتری با ارزش تلقی می شود.یک بسته بندی خوب هزینه های بازاریابی و تبلیغات را کاهش می دهد.
بسته بندی از چند رکن اصلی تشکیل شده است رنگ ، اندازه و سایز، طراحی و خلاقیت در انواع بسته بندی که از نظر جنس هم می تواند به نوع پلاستیکی ، چوبی ، فلزی و کاغذی دسته بندی کرد.هر کدام از این عوامل درصد های متفاوتی در قدرت تصمیم گیری مخاطب دارد، که هر کدام با روش های مختلفی در بازاریابی آن برند تاثیر دارد.
البته این عوامل تشکیل دهنده بسته بندی در گروه های سنی مختلف به صورت متفاوتی مورد توجه قرار می گیرد و موقع خرید می تواند آنها را متقاعد به خرید کند.
بیشتر بخوانید : طراحی بسته بندی
اما چه می شود که به یک بسته بندی به چشم بسته بندی صادراتی نگاه می کنند. بسته بندی صادراتی ، تقریبا نقش حیاتی در بقای یک برند دارد . تعریف بسته بندی صادراتی برای همه ی افراد یکسان نیست. از نظر عده ایی بسته بندی صادراتی یعنی زرق و برق که این آیتم باعث سود برای صاحب آن برند می شود.
اما امروزه معنی آن برای صنعت بسته بندی تغییر کرده است. بسته بندی صادراتی علاوه بر زیبایی باید مقاومت لازم رابرای جا به جایی های طولانی داشته باشد.فرآیند تولید و پس از تولید که شامل جا به جایی و حمل نقل انبارش و بعد فروش کالا،نقش مهمی در حیات بسته بندی صادراتی دارد.
توضیحات طراحی بسته بندی صادراتی
بسته بندی های صادراتی علاوه بر طراحی زیبا و مناسب باید حفاظت صدردر صدی را در طول فرآیند حمل و نقل یک کالا داشته باشد که در صنعت محصولات غذایی حفاظت از تمام نقاط کالا مورد با اهمیتی است. وظیفه ی طراحی یک بسته بندی صادراتی با شرکت تولید کننده ی آن برند است.
یک بسته بندی صادراتی اول باید از نظر مقاومت کیفیت لازم را داشته باشد، چراکه این کالا قرار است ،مسیر زیادی را برای رسیدن به مقصد صادرات ، طی می کند.در نظر بگیرید یک کالا در بنادر مختلفی جابه جا می شود تا به مقصد برسد، اگر مقاومت لازم را نداشته باشد ، ممکن است در بدو ورود به مقصد اول ، آسیب ببیند.
بسته بندی علاوه بر محافظت از کالا ، وظیفه ی تبلیغ و بازاریابی را برای یک برند دارد.زمانی که از نظر محافظت امتحان خود را پس داد باید بتواند به خوبی مصرف کننده را جذب کند.
صادرات یک محصول بسیار حائز اهمیت است چرا که علاوه بر رونق بخشیدن به تولید و افزایش یافتن بودجه برای روند تولید و البته تحقیقات بازار، در بازاریابی و تبلیغ برای آن برند نقش بسیار مهمی دارد.
موضوع مرتبط مفید : طراحی لیبل
اما همه ی بسته بندی ها برای صادرات موفق نمی شوند.بسته بندی صادراتی باید در برابر فاسد وخراب شدن را بگیرد، به خصوص اگر بسته بندی برای صنعت غذا طراحی شده باشد
اما گاهی این بسته بندی به خوبی نمی تواند از مواد محافظت کند و کالا با فاسد شدن باعث برگشت به مبدأ خود می شوند
عامل دیگر دلالان هستند که با سو استفاده از وزن و شاخص کیفیت محصول و البته تقلب در نام برند باعث شکست صادرات بسته بندی می شوند.
اگر در بسته بندی های صادراتی، استاندارد ها رعایت نشوند، حجم صادرات آن برند و کشور تولید کننده کاهش می باید و با شکست رو به می شود.
از مهم ترین عواملی که باعث می شود یک بسته بندی صادراتی مهر تایید بگیرد،طراحی ظاهری ،طراحی گرافیکی و البته حجم بسته بندی یک کالا برای قرار گرفتن در وسایل حمل و نقل بین مرزی است.
منبع :
مطالبتون خوب بود
موفق باشید