من رفتم سربازی اگر محتوای منو دوست داشتید و بدردتون خورد از من حمایت مالی کنید

چگونه کدنویسی باعث جذب مشتری می‌شود؟

چگونه کدنویسی باعث جذب مشتری می‌شود؟
چگونه کدنویسی باعث جذب مشتری می‌شود؟

چگونه کدنویسی باعث جذب مشتری می‌شود؟

وقتی صحبت از جذب مشتری می‌شود، بسیاری از افراد به فکر نحوۀ بازاریابی، قیمت، پروموشن و … می‌افتند که قرار است مثلاً نقش اصلی را در این حوزه بازی کنند. این تفکر به‌خودی‌خود اشتباه نیست، اما وقتی نوبت به بازاریابی دیجیتال می‌رسد، در کنار تمامی این عوامل، بسیاری از عناصری که منشأ کاملاً دیجیتالی دارند نیز بر روند بازاریابی تأثیرگذارند. از جملۀ این عناصر می‌توان به سایت یک کسب‌وکار اشاره کرد که در بسیاری از موارد نقش اصلی و حیاتی را دارد. برای اینکه آن سایت به‌طور کلی عملکردی موفقیت‌آمیز داشته و کسب‌وکار را به اهدافی که در نظر دارد برساند، باید به تولید محتوای آن، سئوی سایت، تبلیغاتش و… توجه کرد؛ اما اینجا سؤال پیش می‌آید که آیا راه دیگری هم برای جذب مشتری در کنار پیشبرد اهداف تمامی حوزه‌های دیجیتال مارکتینگ وجود دارد؟ بله! وجود دارد و آن هم برنامه‌نویسی یا همان طراحی وب است که اساس سفر مشتری در آن صورت می‌گیرد. در این مطلب بررسی می‌کنیم که در برنامه‌نویسی درست و اصولی وب باید چه نکاتی رعایت شود تا هم‌راستای دیجیتال مارکتینگ، باعث جذب مشتری شود.

 

چگونه کدنویسی باعث جذب مشتری می‌شود؟

UX و UI چیست؟

با افزایش خریدهای آنلاین، یکی از مهم‌ترین چیزهایی که در طراحی یک سایت بی‌نقص در نظر گرفته می‌شود تمرکز روی این موضوع است که کاربر تجربۀ خوبی از خرید کسب کند. این تجربۀ کاربری خوب را چه چیزی خلق می‌کند؟ در دنیای برنامه‌نویسی وب یا همان طراحی وب، تجربۀ کاربری دارای دو مفهوم کاملاً متفاوت اما به یک اندازه مهم است: UI (رابط کاربری: User Interface) و UX (تجربۀ کاربری: User Experience).

  1. UI: رابط کاربری چیزی ا‌ست که از نظر کاربر نمایان و محسوس است؛ یعنی چیزی که او می‌تواند طی بازدید از سایت شما با آن تعامل کند. به عبارت دیگر، منظور شکلی‌ است که کاربر سایت شما را می‌بیند.
  2. UX: تجربۀ کاربری اما مفهوم فراگیرتری است و تقریباً هر چیزی روی سایتتان که تجربۀ کاربر را می‌سازد شامل می‌شود. UX درواقع چیزی ا‌ست که کاربر هنگام استفاده از UI شما حس می‌کند.

ترکیب UX و UI است که باعث جذب مشتریان و برگشتن آن‌ها به سایت شما می‌شود.

 

چرا اولین برخورد با سایت مهم است؟

صفحۀ نخست یا همان Homepage سایت شما مهم‌ترین صفحه در کل سایت‌تان است. ممکن است اولین برخورد یک کاربر با سایت شما مستقیماً با این صفحه نشود، اما معمولاً به‌واسطۀ این صفحه است که کل مغازۀ آنلاین شما توسط مشتری قضاوت خواهد شد. اگر UX سایت شما به‌هم‌ریخته و غیرحرفه‌ای است، کاربر دربارۀ کسب ‌و کار شما هم همین فکر را خواهد کرد. مطالعه‌ای که توسط SoDA (انجمن آژانس‌های دیجیتالی) انجام شد، نشان داد UX به‌عنوان بزرگ‌ترین نقطه ضعف در سمت مشتری است و 77% از آژانس‌ها از آن به‌عنوان ضعف‌شان یاد می‌کنند. اگر مشتری از سایت شما بازدید کند و تحت‌تأثیر قرار نگیرد، بدون هیچ تردیدی سراغ رقبایتان می‌رود. شاید در خریدهای فیزیکی، اگر مغازه‌ای شلوغ و به‌هم‌ر‌یخته است، رفتن سراغ مغازۀ بعدی برای مشتری به خاطر بعد مسافت سخت است؛ اما در فضای آنلاین، با حرکت ماوس دنیایی از مغازه‌ها در اختیار مشتری است و اگر مغازۀ آنلاین شما به‌ خوبی خودش را به نمایش نگذارد، به‌ سرعت جایگزینی برای آن پیدا خواهد شد.

 

4 نکته در برنامه‌نویسی سایت برای جذب مشتری بیش‌تر

اگر چه بنا به حوزۀ فعالیت هر کسب‌وکاری نحوۀ طراحی سایتش هم متفاوت بوده، اما به‌طور کلی مواردی را که باید رعایت کرد تا مشتری بیشتری به سایت جذب شود.

  • طراحی سازگار با موبایل:  احتمالاً حجم بالای استفاده از موبایل‌های هوشمند را دیده‌اید. این گستردگی استفاده باعث شده است که بسیاری از افراد تمام وب‌گردی و خرید آنلاین خود را هم از طریق همان گوشی انجام دهند و حتی شاید ماه به ماه هم کامپیوتر خود را روشن نکنند. پس توجه به این نکته که سایت شما با موبایل سازگاری دارد؛ بسیار اهمیت پیدا می‌کند.
  • طراحی ساده می‌فروشد: بخشی از شرایط عالی‌بودن یک سایت به ساده و تروتمیزبودن آن برمی‌گردد. این طراحی ساده باعث می‌شود که مشتریان گیج نشوند و این‌گونه احساس نکنند که انگار سایت شرکت شما سال‌هاست در حال خاک‌خوردن یک گوشه افتاده است. سراغ طراحی‌های ساده و جالبی بروید که معمولاً حس مثبتی در انسان ایجاد می‌کنند. این سادگی هم‌چنین باعث می‌شود حواس کاربر پرت نشود و روی نقاطی که شما در نظر دارید بیش‌تر تمرکز کند.
  • تعداد تصمیماتی را که کاربر باید بگیرد به حداقل برسانید: هرچقدر که کاربر بیشتر در سایت شما سرگردان شود و دنبال تنظیمات مختلف بگردد، احتمال اینکه بدون هیچ تعاملی سایتتان را ترک کند وجود دارد. پس به‌جای استفاده از تعداد المان‌هایی که نیاز به اقدامی مثل کلیک‌کردن و انتخاب‌کردن دارند، شرایط را برای گردش کاربر در سایت آسان کنید. احتمالاً فکر می‌کنید تعداد بالای CTA باعث افزایش نرخ کلیک می‌شود، اما بسیاری مواقع نتایج معکوس خواهد بود. این افزایش زمانی رخ می‌دهد که کاربر بیش‌تر در سایت شما بماند تا در نهایت تبدیل رخ بدهد.
  • از پس‌زمینه‌های معقول استفاده کنید: این موضوع زمانی اهمیت بیش‌تری پیدا می‌کند که سایت شما دارای بلاگ یا محتوای متنی زیادی است که هدفش جذب مشتری است. استفاده از پس‌زمینه‌های خیلی برجسته مانند تصاویر پر از نقش و نگار یا رنگ‌ها و الگوهای خیلی نامعقول باعث می‌شود که کاربر تمرکزش را از دست بدهد و شرایط برای او آزاردهنده شود.

 

6 نکتۀ کوتاه طراحی وب برای اینکه مشتری بیش‌تری جذب کنید

حالا که 4 نکتۀ اصلی در طراحی وب را بررسی کردیم، سراغ 6 نکتۀ کوتاهی می‌رویم که در افزایش میزان جذب مشتری نقش بسزایی دارد:

  1. رویکرد مینیمالیستی را در طراحی سایت به کار بگیرید.
  2. مسیری حسی و ساده‌شده برای تبدیل‌کردن کاربر بسازید، به‌جای اینکه او را مرتباً به انتخاب‌های جدید سوق دهید.
  3. اطلاعات قانونی و ارتباطی خود را در سایتتان قرار دهید تا قابل اطمینان‌تر شوید.
  4. با اضافه‌کردن قابلیت چت آنلاین، با کاربران تعامل کنید و نرخ پرش را کم و نرخ تبدیل را افزایش دهید.
  5. نظرات مشتریان را به‌صورت زنده و در آنِ واحد روی سایت خود به نمایش بگذارید.
  6. پس‌زمینه‌ای از نظر رنگی خنثی انتخاب کنید تا محتوای ضروری بیش‌تر به چشم بیاید.

درنهایت آن سایتی قادر خواهد بود که یک کسب‌وکار را به موفقیت برساند که کارآمد است، گردش در آن ساده است و بازدیدکننده را مستقیماً به‌سمت یک CTA مناسب هدایت کند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
متولد بهار 73 هستم و از اوایل دههٔ 1390 به واسطهٔ همکاری با نشریه‌های دانشجویی به نویسندگی علاقه‌ پیدا کردم. امروز ترکیبی از یک مهندس عمران و یک مهندس کامپیوتر هستم که به طور حرفه‌ای در حوزهٔ نویسندگی محتوا و ترجمه فعالیت ‌می‌کنم.