اینترنت، وب، موتور جستجو
زمانی واژهای جدید و نا آشنا بود و تنها گروهی از متخصصان با آن سر و کار داشتند. اما برخلاف رسانههای دیگر نظیر رادیو، تلوزیون و …، به زمان کمتری برای اثبات خود نیاز داشت و به سرعت وارد زندگی روزمره مردم بسیاری شد و اینک به پدیدهای عادی تبدیل شده است.
اینترنت، وب، موتور جستجو
اینترنت
اینترنت در حال حاظر منبع بزرگ اطلاعات است و هر روز بزرگ و بزرگتر میشود. هم اکنون میلیاردها صفحه دارای اطلاعات فراوانی از موضوعات متنوع، روی سرورهای مختلف جا خوش کردهاند. این در حالی است که ساده شدن پروسه انتشار محتوا در وب، گسترش وبلاگها، توجه سایتها به مفاهیم نوینی همچون وب 2 به طور فزایندهای همچنان به گسترش حجم اطلاعات موجود دامن میزند. نرخ رشد اطلاعات در آن حد است که امروزه مشکل دسترسی به اطلاعات جدیتر از نبود آن است. در واقع بسیاری از افراد در این حجم بالای اطلاعات گم میشوند و راه به جایی نمیبرند.
وب
“وب” به عنوان بخش چذاب اینترنت است. اکنون چالش عمده کاربران وب، دستیابی به اطلاعات است.
به عبارت دیگر اگر کاربری به دنبال موضوعی خاص است، کدام صفحهی وب را باید بخواند؟
از میان بی شمار صفحه موجود، کدام صفحه نیاز او را برآورده میسازد؟
اگر سایتی وجود دارد که به کاربران در یافتن اطلاعات کمک کند، حتما مورد توجه خواهد بود. این گونه سایتی که در واقع نقش راهنمای سایتها را بر عهده خواهد گرفت. خوشبختانه چنین سایتی وجود دارد و ما آن را با نام “موتور جستجو” میشناسیم.
موتور جستجو
موتور جستجو سایت است که به کاربران کمک میکند تا اطلاعات مورد نیاز موجود در سایتهای دیگر را بیابد. این سایت با گرفتن چند کلمه از ماربر، فهرستی از سایتها را به وی نشان میدهد که به موضوع مورد جستحوی او مرتبط هستند. با استناد به آمار منتشر شده، افراد بسیاری سفر در دنیای وب را با موتورهای جستجو آغاز میکنند. مراجعه آنها چنان عادی شده است که جستجو و کار با موتورهای جستجو، دومین کاربری کارران در دنیای وب بعد از فرستادن و دریافت کردن ایمیل، به شمار میرود. با گذشت زمان، هر چه بر محبوبیت وب افزوده میگردد. نیاز به بایگانی کردن اطلاعات آن نیز بیشتر میشود؛ موتور جستجو نیز در واقع این اطلاعات را بایگانی کرده. در کمترین زمان ممکن در اختیار کاربران قرار میدهد. وب بدون موتور جستجو، تنها به بخش کوچکی از موفقیت امروزین خود دست مییافت. زیرا وب به کمک موتور جستجو رسانهای قابل استفاده برای همه شده است. از هیچ کس توقع نمیرود که تعداد زیادی از آدرسهای وب را حفظ شود اما میتوان نوشتن و جستجوی چند کلمه را از آنها توقع داشت. آن چه که موتورهای جستجو انجام میدهند، با درجههای متفاوتی از موفقیت، فراهم آوردن یک وسیله ساده جستجو است.
جستجو در موتورجستجو
وقتی یک کاربر عبارتی را جستجو میکند، موتور جستجو فهرستی از سایتها را که ممکن است تعداد آنها از جند مورد تا چند میلیارد متغیر شود، به وی ارائه میدهد. سایتهایی که موتور جستجو به عنوان نتایج جستجوی خود ارائه میکند. برحسب میزان ارتباط با عبارت جستجو شده، لیست میشوند. به این ترتیب سایتی به عنوان اولین سایت در نتایج جستجو معرفی میشود که مرتبطترین سایت با عبارت جستجو شده از دید آن موتور جستجو است. دقیق و مرتبط بودن نتایج جستجو، چیزی است که کاربران وب همواره از موتورهای جستحو انتظار دارند. هر چه نتایج جستجوی یک موتور جستجو دقیقتر و مرتبطتر شود، محبوبتر خواهد بود و بنابراین کاربران بیشتری به آن مراحعه خواهند کرد. نکته جالب این است که اگر در تمامی موتورهای جستجو، عبارت یکسانی جستجو شود. هیچ کدام از آنها نتایج جستجوی یکسانی ارائه نمیدهند و با نتایج کاملا متفاوتی روبرو میشویم. تفاوت در ارائه نتایج در موتورهای جستجو از تفاوت آنها در الگوریتم، پایگاه داده و میزان فضول بودن بخش جمعآوری داده انها ناشی میشود. حتی اگر همه آنها از پایگاه داده یکسانی نیز استفاده کنند، باز هم نتایج جستجو متفاوت خواهد بود. هر موتور جستجو، برای رده بندی صفحات وب از الگوریتم خاصی استفاده میکند که بسیار محرمانه است. الگوریتم مجموعهای از دستورالعمل هاست که ترتیب قرارگرفتن سایتها را در خروجی موتورهای جستجو مشخص میکند. برای این که سایتها با هم مقایسه شده و برحسب میزان ارتباط با موضوع مورد جستجو مرتب شوند. موتور جستجو الگوریتم را بر مجموعهای از پارامترها اعمال میکند. پارامترهای مورد توجه موتور جستجوها نیز همانند الگوریتم آنها ناشناخته است. این ناشخناختهها جذابیت دنیای مورتورهای جستجو را دو چندان میکند.
نظرات خودتان را در ارتباط با مقالهی “اینترنت، وب، موتور جستجو” برای ما بنویسید.
ارسال پاسخ