تست A/B چیست؟
تست A/B که به عنوان تست تقسیمبندی نیز شناخته میشود، به یک فرآیند آزمایش تصادفی اشاره دارد که در آن دو یا چند نسخه از یک متغیر (صفحه وب، عنصر صفحه و غیره) به طور همزمان به بخشهای مختلف بازدیدکنندگان وبسایت نشان داده میشود تا مشخص شود کدام یک نسخه بیشترین تأثیر را بر جای میگذارد و معیارهای کسب و کار را هدایت میکند.
تست A/B چیست؟
اساساً، تست A/B تمام حدس و گمانهای مربوط به بهینه سازی وبسایت را حذف میکند و به بهینه سازان تجربه را قادر میسازد تا تصمیمات مبتنی بر داده را اتخاذ کنند. در تست A/B، A به “کنترل” یا متغیر تست اصلی اشاره دارد. در حالی که B به “تغییر” یا نسخه جدیدی از متغیر آزمایشی اصلی اشاره دارد. نسخهای که معیار(های) کسب و کار شما را در جهت مثبت حرکت میدهد به عنوان “برنده” شناخته میشود. اعمال تغییرات این تنوع برنده در صفحه(ها) / عنصر(های) آزمایش شده شما میتواند به بهینه سازی وب سایت شما و افزایش بازگشت سرمایه (ROI) کسب و کار کمک کند. معیارهای تبدیل برای هر وبسایت منحصر به فرد است. به عنوان مثال، در مورد تجارت الکترونیک، ممکن است فروش محصولات شود. در همین حال، برای B2B، ممکن است تولید سرنخهای واجد شرایط شود. تست A/B یکی از اجزای فرآیند فراگیر بهینهسازی نرخ تبدیل (CRO) است که با استفاده از آن میتوانید بینشهای کیفی و کمی کاربران را جمعآوری کنید. میتوانید از این دادههای جمعآوریشده برای درک رفتار کاربر، میزان تعامل، نقاط درد و حتی رضایت از ویژگیهای وبسایت، از جمله ویژگیهای جدید، بخشهای صفحه اصلاحشده و غیره استفاده کنید. اگر A/B وبسایت خود را آزمایش نمیکنید، مطمئناً بسیاری از درآمدهای بالقوه کسب و کار را از دست میدهید.
چرا باید تست A/B را در نظر بگیرید؟
اگر امروزه کسبوکارهای B2B از تمام سرنخهای بیصلاحیتی که در ماه به دست میآورند ناراضی هستند، از سوی دیگر، فروشگاههای تجارت الکترونیک با نرخ بالای رها کردن سبد خرید دست و پنجه نرم میکنند. در این میان، رسانهها و مؤسسات انتشاراتی نیز با میزان کم بیننده مواجه هستند. این معیارهای تبدیل اصلی تحت تأثیر برخی مشکلات رایج مانند نشت در قیف تبدیل، ریزش در صفحه پرداخت و غیره قرار دارند.
بیایید ببینیم چرا باید تست A/B را انجام دهید:
- نقاطی که بازدیدکننده با آنها مسئله دارد را حل کنید: بازدیدکنندگان برای رسیدن به هدف خاصی که در ذهن دارند به وبسایت شما میآیند. ممکن است برای درک بیشتر در مورد محصول یا خدمات خود، خرید یک محصول خاص، خواندن/یادگیری بیشتر در مورد یک موضوع خاص یا صرفاً مرور است. هدف بازدیدکننده هرچه که هست، ممکن است در حین رسیدن به هدف خود با برخی از دردسرهای مشترک مواجه شوند. ممکن است کپی گیج کننده شود یا یافتن دکمه CTA مانند خرید اکنون، درخواست نسخه نمایشی و… سخت شود. ناتوانی در دستیابی به اهداف خود منجر به یک تجربه کاربری بد میشود. این اصطکاک را افزایش میدهد و در نهایت بر نرخ تبدیل شما تأثیر میگذارد. از دادههای جمعآوریشده از طریق ابزارهای تجزیه و تحلیل رفتار بازدیدکنندگان مانند نقشههای حرارتی، Google Analytics و نظرسنجیهای وبسایت برای حل نقاط درد بازدیدکنندگان خود استفاده کنید. این برای همه مشاغل صادق است: تجارت الکترونیک، مسافرت، SaaS، آموزش، رسانه و انتشارات.
- ROI بهتری را از ترافیک موجود دریافت کنید: همانطور که اکثر بهینه سازان تجربه متوجه شدهاند، هزینه به دست آوردن ترافیک با کیفیت در وبسایت شما بسیار زیاد است. تست A/B به شما این امکان را میدهد تا از ترافیک موجود خود نهایت استفاده را ببرید و به شما کمک میکند بدون نیاز به هزینههای اضافی برای کسب ترافیک جدید، تبدیلها را افزایش دهید. تست A/B میتواند بازگشت سرمایه بالایی به شما بدهد، زیرا گاهی اوقات، حتی کوچکترین تغییرات در وبسایت شما میتواند منجر به افزایش قابل توجهی در تبدیل کلی کسب و کار شود.
- نرخ پرش را کاهش دهید: یکی از مهمترین معیارهایی که برای ارزیابی عملکرد وب سایت شما باید ردیابی شود، نرخ پرش آن است. ممکن است دلایل زیادی در پس نرخ پرش بالای وب سایت شما وجود دارد، مانند گزینههای زیاد برای انتخاب، عدم تطابق انتظارات، ناوبری گیج کننده، استفاده از اصطلاحات فنی بیش از حد و… از آنجایی که وبسایتهای مختلف اهداف متفاوتی را ارائه میکنند و به بخشهای مختلف مخاطبان پاسخ میدهند، هیچ راهحل یکسانی برای کاهش نرخ پرش وجود ندارد. با این حال، اجرای یک تست A/B سودمند است. با تست A/B، میتوانید چندین گونه از یک عنصر از وبسایت خود را آزمایش کنید تا بهترین نسخه ممکن را پیدا کنید. این نه تنها به شما کمک میکند تا نقاط اصطکاک و درد بازدیدکنندگان را پیدا کنید، بلکه به بهبود تجربه کلی بازدیدکنندگان وب سایت شما کمک میکند و باعث میشود زمان بیشتری را در سایت شما صرف کنند و حتی به مشتری پولی تبدیل شوند.
- اصلاحات کم خطر انجام دهید: به جای طراحی مجدد کل صفحه، با تست A/B، تغییرات جزئی و تدریجی در صفحه وب خود ایجاد کنید. این میتواند خطر به خطر انداختن نرخ تبدیل فعلی شما را کاهش دهد. تست A/B به شما این امکان را میدهد که منابع خود را برای حداکثر خروجی با حداقل تغییرات هدف قرار دهید، که منجر به افزایش ROI میشود. نمونهای از آن تغییرات توضیحات محصول است. زمانی که قصد حذف یا به روزرسانی توضیحات محصول خود را دارید، میتوانید یک تست A/B انجام دهید. شما نمیدانید که بازدیدکنندگان شما قرار است به این تغییر چه واکنشی نشان دهند. با اجرای تست A/B، میتوانید واکنش آنها را تجزیه و تحلیل کنید و متوجه شوید که ترازو ممکن است به کدام سمت کج شود. نمونه دیگری از اصلاح کم خطر، معرفی یک تغییر ویژگی جدید است. قبل از معرفی یک ویژگی جدید، راهاندازی آن بهعنوان یک تست A/B میتواند به شما کمک کند تا بفهمید آیا تغییر جدیدی که پیشنهاد میکنید مخاطبان وبسایت شما را راضی میکند یا خیر. اجرای یک تغییر در وبسایت شما بدون آزمایش آن ممکن است در کوتاه مدت و بلندمدت جواب دهد یا خیر. آزمایش و سپس ایجاد تغییرات میتواند نتیجه را قطعیتر کند.
- دستیابی به پیشرفتهای آماری قابل توجه: از آنجایی که تست A/B کاملاً مبتنی بر داده است و جایی برای حدس و گمان، احساسات واقعی یا غریزه نیست، میتوانید به سرعت بر اساس پیشرفتهای آماری قابل توجه در معیارهایی مانند زمان صرف شده در صفحه، تعداد، یک «برنده» و یک «بازنده» را تعیین کنید. درخواستهای نمایشی، نرخ رها شدن سبد خرید، نرخ کلیک و غیره.
- طراحی مجدد وب سایت برای افزایش دستاوردهای تجاری آینده: طراحی مجدد میتواند از یک متن CTA جزئی یا تغییر رنگ گرفته تا صفحات وب خاص تا اصلاح کامل وبسایت شود. تصمیم برای پیادهسازی یک نسخه یا نسخه دیگر باید همیشه هنگام تست A/B مبتنی بر داده است. با نهایی شدن طرح، آزمایش را رها نکنید. همانطور که نسخه جدید منتشر میشود، سایر عناصر صفحه وب را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که جذابترین نسخه برای بازدیدکنندگان ارائه میشود.
چه چیزی را میتوانید با A/B تست کنید؟
قیف تبدیل وبسایت شما سرنوشت کسب و کار شما را تعیین میکند. بنابراین، هر محتوایی که از طریق وب سایت شما به مخاطبان هدف شما میرسد، باید تا حد امکان بهینه سازی شود. این امر به ویژه برای عناصری که پتانسیل تأثیرگذاری بر رفتار بازدیدکنندگان وبسایت شما و نرخ تبدیل کسب و کار را دارند صادق است. هنگام اجرای یک برنامه بهینه سازی، عناصر کلیدی سایت زیر را آزمایش کنید (البته لیست کامل نیست):
- سرفصلها و عناوین فرعی: تیتر عملا اولین چیزی است که بازدیدکننده در یک صفحه وب به آن توجه میکند. همچنین این همان چیزی است که اولین و آخرین برداشت آنها را مشخص میکند و جاهای خالی را پر میکند که آیا ادامه میدهند و به مشتریان پولی تبدیل میشوند یا نه. از این رو، ضروری است که در مورد سرفصلها و سرفصلهای سایت خود بسیار محتاط بمانید. اطمینان حاصل کنید که آنها کوتاه، دقیق، جذاب هستند و پیام مورد نظر شما را در مرحله اول منتقل میکنند. سعی کنید A/B چند کپی را با فونتها و سبکهای نوشتاری مختلف تست کنید، و تجزیه و تحلیل کنید که بیشتر توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب میکند و آنها را وادار به تبدیل میکند. همچنین میتوانید از سیستم تولید متن مبتنی بر هوش مصنوعی VWO برای ایجاد توصیههایی برای نسخههای موجود در وبسایت خود استفاده کنید.
- بدنه محتوا: بدنه یا محتوای متنی اصلی وب سایت شما باید به وضوح نشان دهد که بازدیدکننده چه چیزی را دریافت میکند، چه چیزی برای آنها ذخیره میشود. همچنین باید با عنوان و عنوان فرعی صفحه شما همخوانی پیدا کند. یک بدنه خوب میتواند شانس تبدیل وبسایت شما به آهنربای تبدیل را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. هنگام تهیه پیش نویس محتوای وب سایت خود، دو پارامتر زیر را در نظر بگیرید:
-
- سبک نوشتن: از توناژ مناسب بر اساس مخاطب هدف خود استفاده کنید. نسخه شما باید مستقیماً کاربر نهایی را مورد خطاب قرار دهد و به همه سؤالات آنها پاسخ دهد. باید حاوی عبارات کلیدی شود که قابلیت استفاده و عناصر سبکی را بهبود میبخشد که نکات مهم را برجسته میکند.
- قالببندی: از سرفصلها و سرفصلهای فرعی مرتبط استفاده کنید، کپی را به پاراگرافهای کوچک و آسان تقسیم کنید و با استفاده از نقاط گلوله یا فهرستها، آن را برای اسکیمرها قالببندی کنید.
- خطوط موضوعی: خطوط موضوع ایمیل مستقیماً بر نرخ باز شدن تأثیر میگذارد. اگر مشترکی چیزی را که دوست دارد نبیند، احتمالاً ایمیل در سطل زباله او به پایان میرسد. طبق تحقیقات اخیر، متوسط نرخ باز شدن در بیش از دوازده صنعت از 25 تا 47 درصد متغیر است. حتی اگر بالاتر از حد متوسط هستید، فقط نیمی از مشترکین شما ممکن است ایمیلهای شما را باز کنند. خطوط موضوعی تست A/B میتواند شانس شما را برای کلیک کردن افراد افزایش دهد. سؤالات را در مقابل عبارات امتحان کنید، کلمات قدرتمند را در مقابل یکدیگر آزمایش کنید و از خطوط موضوعی با و بدون شکلک استفاده کنید.
- طراحی و چیدمان: از آنجایی که همه چیز بسیار ضروری به نظر میرسد، کسب و کارها گاهی اوقات با یافتن تنها ضروریترین عناصر برای نگهداری در وبسایت خود با مشکل مواجه میشوند. با تست A/B میتوان این مشکل را یک بار برای همیشه حل کرد. به عنوان مثال، به عنوان یک فروشگاه تجارت الکترونیک، صفحه محصول شما از منظر تبدیل بسیار مهم است. یک چیز مطمئن این است که با پیشرفت تکنولوژی در مرحله فعلی، مشتریان دوست دارند قبل از خرید همه چیز را با وضوح بالا ببینند. بنابراین صفحه محصول شما باید از نظر طراحی و چیدمان در بهینهترین شکل خود قرار بگیرد. همراه با کپی، طراحی و چیدمان صفحه شامل تصاویر (تصاویر محصول، تصاویر پیشنهادی و غیره) و ویدئوها (ویدیوهای محصول، ویدئوهای نمایشی، تبلیغات و غیره) است.
- جهت یابی: یکی دیگر از عناصر وبسایت شما که میتوانید با تست A/B بهینه سازی کنید، ناوبری وبسایت شما است. این مهمترین عنصر در ارائه یک تجربه کاربری عالی است. مطمئن شوید که یک برنامه واضح برای ساختار وب سایت خود و نحوه پیوند صفحات مختلف به یکدیگر و واکنش در آن ساختار دارید. ناوبری وبسایت شما از صفحه اصلی شروع میشود. صفحه اصلی صفحه اصلی است که سایر صفحات از آن بیرون میآیند و به یکدیگر پیوند میزنند. اطمینان حاصل کنید که ساختار شما به گونهای است که بازدیدکنندگان بتوانند به راحتی آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا کنند و به دلیل شکسته شدن مسیر ناوبری گم نشوند. هر کلیک باید بازدیدکنندگان را به صفحه مورد نظر هدایت کند. در زیر چند ایده ذکر شده است که به شما کمک میکند تا بازی ناوبری خود را تقویت کنید:
-
- با قرار دادن نوار پیمایش خود در مکانهای استاندارد مانند پیمایش افقی در بالا و عمودی پایین سمت چپ انتظارات بازدیدکنندگان را مطابقت دهید تا استفاده از وبسایت شما آسانتر شود.
- با نگه داشتن محتوای مشابه در یک سطل یا در سطلهای مرتبط، ناوبری وب سایت خود را قابل پیش بینی کنید تا بار شناختی بازدیدکنندگان خود را کاهش دهید. به عنوان مثال، به عنوان یک فروشگاه تجارت الکترونیک، ممکن است انواع مختلفی از ایرفونها و هدفونها را بفروشید. برخی از آنها ممکن است سیمی شوند، در حالی که برخی دیگر ممکن است بی سیم یا گوش گیر شونذ. اینها را به گونهای سطل کنید که وقتی بازدیدکننده به دنبال هدفون یا هدفون میگردد، به جای اینکه مجبور شود هر نوع را جداگانه جستجو کند، همه این انواع را در یک مکان پیدا کند.
- ایجاد یک وب سایت روان و آسان برای ناوبری با ساده نگه داشتن ساختار آن، قابل پیش بینی و مطابق با انتظارات بازدیدکنندگان. این نه تنها شانس دریافت تبدیل بیشتر را افزایش میدهد، بلکه یک تجربه مشتری لذت بخش ایجاد میکند که بازدیدکنندگان را مجبور میکند به وبسایت شما بازگردند.
- فرمهای سایت: فرمها رسانههایی هستند که از طریق آنها مشتریان بالقوه با شما در تماس هستند. اگر بخشی از قیف خرید شما شوند، اهمیت بیشتری پیدا میکنند. همانطور که هیچ دو وب سایتی یکسان نیستند، هیچ دو فرمی که مخاطبان مختلف را مورد خطاب قرار میدهند یکسان نیستند. در حالی که یک فرم جامع کوچک ممکن است برای برخی از مشاغل کارساز است، فرمهای طولانی ممکن است برای سایر کسب و کارها کیفیت سرب خود را شگفت انگیز کند. شما میتوانید با استفاده از ابزارها/روشهای تحقیقی مانند تجزیه و تحلیل فرم برای تعیین ناحیه مشکل در فرم خود و تلاش برای بهینه سازی آن، بفهمید که کدام سبک برای مخاطبان شما بهترین کار را دارد.
- اثبات ادعاهای اجتماعی و مردمی شما: اثبات اجتماعی ممکن است به شکل توصیهها و بررسیهایی از سوی کارشناسان حوزههای خاص، از افراد مشهور و خود مشتریان است، یا میتواند بهعنوان گواهینامه، ذکر رسانهها، جوایز و نشانها، گواهیها و… است. وجود این شواهد ادعاهای مطرح شده توسط وبسایت شما را تأیید میکند. تست A/B میتواند به شما کمک کند تا تعیین کنید که آیا اضافه کردن اثبات اجتماعی ایده خوبی است یا خیر. اگر ایده خوبی است، چه نوع اثبات اجتماعی را باید اضافه کنید، و چه تعداد باید اضافه کنید. میتوانید انواع مختلف اثباتهای اجتماعی، طرحبندیها و مکانهای آنها را آزمایش کنید تا بفهمید کدامیک به نفع شما بهتر عمل میکند.
- عمق محتوا: برخی از بازدیدکنندگان وبسایت ترجیح میدهند مطالب طولانی را بخوانند که حتی جزییات جزئی را نیز پوشش میدهد. در همین حال، بسیاری دیگر فقط دوست دارند صفحه را مرور کنند و فقط به موضوعاتی بپردازند که بیشتر به آنها مربوط است. مخاطبان هدف شما در کدام دسته قرار میگیرند؟ عمق محتوای تست A/B. ایجاد دو قطعه از محتوای یکسان، یکی که به طور قابل توجهی طولانیتر از دیگری است، جزئیات بیشتری را ارائه میدهد. تجزیه و تحلیل کنید که خوانندگان شما را بیشتر وادار میکند. بدانید که عمق محتوا بر سئو و بسیاری از معیارهای تجاری دیگر مانند نرخ تبدیل، زمان صرف شده در صفحه و نرخ پرش تأثیر میگذارد. تست A/B شما را قادر میسازد تا تعادل ایدهآل بین این دو را پیدا کنید.
ارسال پاسخ