شاخص csr چیست؟
شاخص CSR یک عملکرد داخلی است و باعث تقویت فرهنگ سازمان میشود که مولفههایی چون تنوع پذیری، مشارکت پذیری را بین کارکنان ترویج میدهد. CSR برای کسبوکارها بسیار مهم است، چون کارکنان در محیط سازمانی کار میکنند که مسئولیت اجتماعی در آن مهم است و اهداف اجتماعی مشترک دارند. این یکپارچگی فرهنگی باعث ارتقای سلامت روان کارکنان میشود و میتواند روحیه تیمی و بهرهوری کارکنان را هم افزایش دهد. برنامههای شاخص CSR به صورت داخلی پیشنهاد و اجرا میشوند. اندازه گیری موفقیت برنامههای CSR، تصمیم گیری برای ادامه دادن به کدام یک از آنها و بازنگری برنامههایی که به نتایج مطلوب نمیرسند به عهده افراد داخل شرکت است.
شاخص csr چیست؟
CSR مخفف corporate social responsibility و به معنای مسئولیت اجتماعی است. شاخص CSR فعالیتهای اجتماعی برندها و انجام کارهای نوع دوستانه نیز از جمله این کارها است. به بیان دیگر شرکتها نسبت به جامعه و فضایی که در آن فعالیت میکنند باید احساس مسئولیت کرده و در این راستا تلاشهایی را انجام دهند.
آیا شاخص CSR همان ESG است؟
ESG شاخصی برای نشان دادن عملکرد خارج از شرکت است و در واقع اندازهگیری است که تحلیلگران خارجی میتوانند از آن برای اثربخشی ESG در شرکتها استفاده کنند. CSR بر ارزشهای اخلاقی شرکتها تأکید میکند و نگرانیهای مالی را بهعنوان یک عامل ثانویه قرار میدهد. موفقیت برنامهها در داخل اندازه گیری میشود و رویکرد گستردهای که برای بهبود تأثیر کسب و کار بر جامعه استفاده میشود.
از طرفی ESG عواملی که بر رویههای محیطی، اجتماعی و حاکمیتی شرکتها ممکن است تاثیر بگذارند و نهایتا بر عملکرد مالی تأثیر بگذارد را شناسایی میکند. همچنین معیارهایی که توسط سرمایه گذاران برای محدود کردن تصمیمات سرمایه گذاری بر اساس معیارهای خاص استفاده میشود را بررسی میکند. اما CSR و ESG تاثیر متقابل بر یکدیگر دارند، کسب و کاری که مسئولیت اجتماعی دارد برای سرمایه گذاران هم مهم است و توجه ویژهای به آن دارند پس این کسب و کار تمایل بیشتری برای گزارش ESG دارد که قطعا بر فروش سهام عمومی تاثیرگذار خواهد بود.
پیشنهاد نویسنده: شاخص ESG چیست و چه کاربردی دارد؟
آیا شاخص CSR و ESG بر هم تاثیر معنادار دارند؟
کسب و کاری که گزارش ESG دارد یعنی اهداف بلند مدت دارد و روی آنها سرمایهگذاری میکند و در نتیجه در آینده احتمال موفقیت دراز مدت آن بیشتر است؛ چون افق دید گستردهتری دارد. این به این معنی است که سرمایه گذاران و کسانی که اهل ریسک زیاد نیستند به این شرکتها به عنوان سرمایهگذاری امن نگاه میکنند و برایشان جذابتر خواهند بود.
ممکن است در نگاه بسیاری از کسب و کارها تعهد اجتماعی و رعایت معیارهای CSR و ESG طولانی مدت و بدون سود به نظر برسد اما اگر به ESG و گزارش این شاخص درباره عملکرد شرکت به عنوان فرصتی برای تحول دیجیتال نگاه شود و دادهها با سنجشهایی بدون اصطکاک سنجیده شوند آنگاه میتون تفاوت معناداری که این معیارها و اقدامات در راستای آنها در سودمندی کسب و کارها ایجاد میکنند را به خصوص در بلند مدت دید. نهایتا باید گفت که مسئولیت اجتماعی شرکت یا Corporate social responsibility یک مدل تجاری و مفهومی گسترده است. این مفهوم به عملکرد مسئولانهی شرکتها در قبال خود، جامعه و محیطزیست میپردازد. کسبوکارهای مختلف با استفاده از برنامههای CSR، فعالیتهای بشردوستانه و یا داوطلبانه به جامعه خدمت کرده و همزمان برندشان را تبلیغ میکنند.
ارسال پاسخ