شرکت دانشبنیان چیست؟
به شرکتهای خصوصی که بهمنظور افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی برپایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در راستای گسترش نوآوری و تجاریسازی نتایج تحقیق خود در حوزه فناوریهای برتر و ارزشافزوده بالا فعالیت میکنند، شرکت دانشبنیان میگویند. (این شرکتها مجوز خود را از “معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور” دریافت میکنند.
شرکت دانشبنیان چیست؟
انواع شرکت دانشبنیان
- شرکتهایی که اعضای هیأتعلمی مالک آن هستند: اگر سهام دانشگاه کمتراز 50درصد باشد، شرکت دانشبنیان شرکت خصوصی است که باید تابع قانون تجارت شود و در اداره ثبت شرکتها ثبت شود.
- شرکتهایی که دانشگاهها نیز در آنها حق مالکیت دارند: اگر سهام دانشگاه 50درصد و یا بیشتر است، شرکت دانشبنیان شرکتی دولتی است.
طبقهبندی شرکتهای دانشبنیان
- شرکتهای مشتری محور: این شرکتها از لحاظ تمرکز راهبردی، مشتری محور هستند؛ منابع را به صورت جداگانه مدیریت میکنند. میتوان به دفاتر قانونی و دفاتر حسابداری از این نوع شرکتها اشاره کرد.
- شرکتهای مسئلهمحور: این شرکتها از لحاظ تمرکز راهبردی، مبتنی بر حلمسئله با راهکارهای خلاقانه و نوآوری هستند. منابع آنها بهصورت تیمی بنا شده است. میتوان به شرکتهای تبلیغاتی و توسعه نرمافزاری از این نوع شرکتها اشاره کرد.
- شرکتهای خروجیمحور: تمرکز استراتژیک این شرکتها بر سازگاری و استفاده از راهحلهای موجود است. منابع این شرکتها عبارتاند از: مشاوره مديريت و تحقيق و توسعه.
ابزارهای شرکتهای دانشبنیان
این شرکتها به دلیل بهرهمندی از فناریهای گسترده، عمدتا IT محور از جمله سختافزار و نرمافزار برای انجام فرایند مدیریتی و سازماندهی محیط کار برای تمام کارکنان هستند. به ایندلیل است که توسعه نرمافزار برای شکلگیری و تکامل این شرکتها مهم است.
مشکلات توسعه شرکتهای دانشبنیان
- روند ثبت شرکت: یکی از اصلیترین مشکلات که بسیاری از مدیران شرکتهای دانشبنیان به آن اشاره میشود، مراحل ثبت شرکت به عنوان شرکت و اخذ مجوز فعالیت است.
- کمبود منابع مالی در صندوق نوآوری و شکوفایی: معمولا شرکتهای دانشبنیان بخشی از سرمایه موردنیازشان را برای تحقیق و توسعه از طریق وام بانکی تأمین میکنند. بهرهی بالا باعث جلوگیری از رشد شرکتهای دانشبنیان میشود. معاونت علمی و فناوری مشخص میکند که فعالیت این شرکتها مبتنی بر دانش است و آنها را به صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی میکنند.
- استفاده دستگاههای دولتی از محصولات خارجی: یکی دیگر از مشکلات این شرکتها ترجیح محصولات مشابه خارجی بر محصولات داخلی است. یکی از مدیران شرکتهای دانشبنیان مشکل اصلی این شرکتها را استفاده دستگاههای دولتی از محصولات مشابه خارجی دانست. وقتی محصولی را تولید و توسعه میدهیم، مدیران میانی سازمانها تمایلی برای استفاده از این محصولات ندارند و ریسک به استفاده از محصولات داخلی نمیکنند. همچنین وجود رانتهای داخلی برای فروش محصولات خارجی نیز در ترجیح دادن استفاده از محصول خارجی تأثیر بیشتری دارد.
امیدواریم از این مقاله اطلاعات مفیدی کسب کنید.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
ارسال پاسخ