صفحه faq یا سوالات متداول چیست؟
یکی از مهمترین قسمتهای یک سایت سوالهای متداول است؛ زیرا کاربر میتواند سوالهای خود را در حین کار با سایت از آن بخش پیدا کرده و به جواب خود برسد اگر افراد بتواند این آپشن را در سایت خود قرار دهند میتوانند در وقت خود و همچنین کاربران خود صرفه جویی کرده و کاری کنند تا کاربران بدون نیاز به تماس و ایمیل به مدیریت به جواب خود رسیده و از آن استفاده نمایند زیرا سوالات احتمالی زیادی را پاسخ داده و در دسترس کاربران قرار میدهند برای مثال یک کاربر میتواند با استفاده از آن چگونگی کار کردن با سایت و یا بخشهای مورد نظر خود را پیدا نماید. افراد با اضافه کردن این آپشن به سایت خود توانستهاند کار پشتیبانی آنلاین خود را سبکتر و راحتتر نماید زیرا تعداد کاربرانی که ممکن است به سک سایت رجوع نمایند زیاد است و اگر بخواهند به سوالات تکراری همهی آنها جواب داده شود بسیار وقت گیر و بیهوده است؛ به همین خاطر بهترین گزینه که برای یک سایت میتوان تعریف شود قرار دادن سوالات متداول در سایت است. مفهوم faq کوتاه شدهی واژهی frequently asked questions است.
صفحه faq یا سوالات متداول چیست؟
ویژگیهای سوالات متداول
- کوتاه نوشتن.
- اگر میخواهید سوالاتی را مطرح کنید و میخواهید برای آن جوابی قرار دهید به این نکته توجه کنید که حتما جوابها بصورت کوتاه و دقیق بوده تا کاربر بتواند آن را متوجه شده و سریع به سوالش جواب داده شود هیچ کاربری برای جواب سوالش معطل و یا باز هم بعد از خواندن سوال و جواب متعجب نشود و به جوابش برسد.
- سوالاتی را در سایت قرار دهید که مناسب کاربر است برای مثال کاربران قبلا این سوالات را پرسیده و یا خود فرد تشخیص میدهد که آیا ممکن است این سوال از جانب کاربران پرسیده شود را در این بخش قرار میدهند.
- سعی کنید پرسش و پاسخهایی که در سایت قرار میدهید را در بخشهای مجزا و یا به اصطلاح بخش بندی نماید تا کاربران دنبال سوال نگردند و بسته به موضوع سوال در زیر مجموعه سوال اصلی را پیدا کرده و به جواب دسترسی پیدا میکنند.
نکات مهم در استفاده از FAQ
- به عنوان آخرین راه حل خود از آن استفاده کنید و هر سوالی را این بخش قرار ندهید.
- بتوانید سوالات موجود را خوب سازمان بدهید و در دسته بندیهای مجزا و مناسب سوالات هر بخش را درون آن قرار دهید.
- سوالات متناسب با نیاز کاربران خود انتخاب نمایید.
- با زبانهای گوناگون سعی کنید جواب دهید برای مثال ممکن است کسی از وبسایت شما دیدن کند که به زبان فارسی هیچ شناختی نداشته، در این صورت میتواند با استفاده از بخش انگلیسی با یک زبان دیگه در ارتباط بوده و سوالات خود را پاسخ دهد.
- پاسخ سوالات را بصورت بصری انجام دهید یعنی میتوانید برای درک بهتر مخاطب از موضوع یک عکس استفاده نماید.
- گزینه ای برای سرچ و جستجو قرار دهید تا کاربران بتوانند با استفاده از آن سوال مورد نظر خود را سرچ کرده بدون آن که بخواهند به دنبال سوال موردنظر خود را بگردند.
- صفحه ی سوال و جواب را بیش از حد پر نکنید که خوانایی خود را از دست بدهد.
مراحل انجام FAQ
- جمعآوری سوالات مناسب و کاربردی برای کاربران سایت خود.
- سوالات جمعآوری شده را سازماندهی نمایید و به صورت واضح به آن پایه دهید.
- این بخش را در قسمتی از پیج قرار دهید تا کاربر بتواند به راحتی به آن دسترسی پیدا کنند.
- و همچنین بتوانند سوالات فوری و ضروری را به آن اضافه نمایند.
چرا یک سایت به پرسش و پاسخ احتیاج دارد
- بتواند تجربه ی کاربری را در یک سایت بهبود ببخشد.
- یک کاربر بتواند بهتر از سایت استفاده کرده و از بخشها و کارایی هر کدام با خبر شود.
- به مشکلات کاربران رسیدگی نماید.
- میتواند از این طریق در اولویت سرچ گوگل قرار گیرد.
- میزان ترافیک یک وب سایت را زیاد میکند به دلیل این که جستجوی زیادی در آن انجام میدهند.
- همچنین میتواند با استفاده از این کار کاربران را در زمان بیشتری در سایت نگه دارد و آنها را علاقهمند نماید که باعث میشود نرخ بازدید پیج بالا رود.
جمع بندی
بطور کلی میتوان گفت اگر شما سایتی دارید که پر بازدید است و از شما سوالات زیادی میپرسند و روزانه پیامهای تکراری و زیادی را دریافت میکنید میتوانید با استفاده از پرسش و پاسخ سوالات تکراری و رایج را قرار داده و خود به آن بطور دقیق و خلاصه جواب دهید تا یک سایت خوب و کاربر پسند را برای کاربران ایجاد نماید هم شما در طول روز و کار با سایت درگیر جواب دادن به سوالات تکراری نشوید. امروزه صفحات سوالات متداول در وبسایتها با اسکیما و ریچ اسنیپت به صورت faq به موتورهای جستجو اعلام میشوند.
اگر در ارتباط با صفحه ی سوالات متداول یا FAQ سوالی دارید در بخش نظرات همین نوشته آن را برای ما بنویسید.
ارسال پاسخ