من رفتم سربازی اگر محتوای منو دوست داشتید و بدردتون خورد از من حمایت مالی کنید

متاورژن یا متاورس چیست؟

متاورژن یا متاورس چیست؟
متاورژن یا متاورس چیست؟

متاورژن یا متاورس چیست؟

  • فیسبوک اخیراً نام خود را به “Meta” تغییر داده است تا شرکت را با جاه طلبی‌های خود برای ساخت “metaverse” هماهنگ کند.
  • متاوره هنوز واقعیت ندارد، اما می‌تواند تکامل بعدی اینترنت به شمار برود.
  • ایده این است که “واقعیت گسترده” ترکیبی از واقعیت افزوده، مجازی و ترکیبی، به یک رسانه کلیدی برای تعامل اجتماعی و تجاری تبدیل خواهد شد.

 

متاورژن یا متاورس چیست؟

داستان متاورس چیست؟

اگر به فناوری علاقه مند هستید، احتمالاً کلمه متاورز را شنیده‌اید “metaverse”. تبلیغات در مورد این اصطلاح ممکن است هنوز به اوج خود نرسیده است، البته تا زمانی که فیس‌بوک اعلام کرد که نام مجموعه شرکت‌های خود را به Meta تغییر می‌دهد تا تجارت خود را با جاه طلبی خود برای ساخت متاورس هماهنگ کند!

 

متاورژن چیست؟

متاورژنی وجود ندارد، حداقل هنوز وجود ندارد. از امروز، چیزی وجود ندارد که بتوان آن را به طور قانونی به عنوان متاورس شناسایی کرد. یک موازی مفید برای درک بلوغ آن با یک کلاه به تحلیلگر فناوری، بندیکت ایوانز برای مرجع، ممکن است داستان زمانی اغاز شد که کریگ مک‌کاو، کارآفرین مخابراتی برای اولین بار در مورد اینترنت شنید. گفته می‌شود، این استیو جابز، مدیر اجرایی اپل بود که پیامدهایی را که یک شبکه توزیع شده جهانی از رایانه‌های به هم پیوسته می‌تواند بر ارتباطات، تجارت و اطلاعات داشت، تشریح کرد. وقتی جابز تمام شد، واکنش مک‌کاو این بود: «بیا بخریم!» همان‌طور که شما نمی‌توانید در اینترنت سرمایه گذاری کنید، هم‌چنین نمی‌توانید متاورس را به عنوان یک محصول، فناوری یا خدمات منحصر به فرد شناسایی کنید. یک سوال بهتر ممکن است این است: چه چیزی می‌تواند تبدیل به متاورز شود؟

 

متاورس به عنوان پلتفرم محاسباتی بزرگ بعدی

فن‌آوران پاسخ می‌دهند که اینترنت در نهایت به متاوره تبدیل می‌شود، که نمایانگر پلتفرم محاسباتی بزرگ بعدی خواهد بود. اگر بتوان این مفهوم را به فعلیت رساند، انتظار می‌رود که به اندازه تلفن همراه برای جامعه و صنعت متحول شود. امروزه اینترنت اغلب نقطه اصلی ورود میلیون‌ها نفر از ما برای دسترسی به اطلاعات و خدمات، ارتباط و معاشرت با یکدیگر، فروش کالا و سرگرمی است. پیش‌بینی می‌شود که متاورس این ارزش پیشنهادی را تکرار کند‌ با تفاوت اصلی این است که تعیین تمایز بین آفلاین بودن و آنلاین بودن بسیار دشوارتر خواهد بود. این می‌تواند خود را به روش‌های مختلفی نشان دهد، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که “واقعیت توسعه یافته” (XR)، ترکیبی از واقعیت افزوده، مجازی و ترکیبی است و نقش مهمی ایفا خواهد کرد. محور مفهوم متاورس این ایده است که محیط‌های مجازی و سه بعدی که در زمان واقعی قابل دسترسی و تعامل هستند، به رسانه‌ای دگرگون کننده برای تعامل اجتماعی و تجاری تبدیل می‌شوند. اگر قرار باشد آن‌ها عملی شوند، این محیط‌ها به پذیرش گسترده واقعیت گسترده وابسته خواهند بود. تاکنون، فناوری‌های XR عمدتاً به زیرمجموعه‌ای از بازی‌های ویدیویی و برنامه‌های کاربردی سازمانی محدود بوده‌اند. با این حال، از آنجایی که بازی‌ها به طور فزاینده‌ای به پلتفرمی برای تجربیات اجتماعی تبدیل می‌شوند، این احتمال افزایش می‌یابد که ویژگی‌های آن‌ها، جهان‌های مجازی قابل کشف و پیوسته، رسانه‌هایی برای بیان باز و خلاقانه، و مجاری برای فرهنگ پاپ، در زمینه‌های دیگر اعمال شوند و خواهند بود.

 

پیوند دارایی‌های دیجیتال به فعالیت‌های اقتصادی دنیای واقعی در متاورس

هم‌چنین انتظار می‌رود که متاورس ارتباط قوی با اقتصاد دنیای واقعی پیدا کند و در نهایت به توسعه آن تبدیل شود. به عبارت دیگر، متاورس باید این توانایی را پیدا کند که شرکت‌ها و افراد به همان شیوه امروزی در فعالیت‌های اقتصادی شرکت کنند. به عبارت ساده، این به معنای توانایی ساخت، تجارت و سرمایه گذاری در محصولات، کالاها و خدمات است. تا حدی، این ممکن است به توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) به عنوان پایه‌ای برای ایجاد ارزش متکی شود. NFT ادعای مالکیت یک دارایی دیجیتال منحصر به فرد و غیرقابل تعویض است که در یک بلاک چین ذخیره می‌شود. اگر NFT‌ها به ابزاری رایج برای تجارت چنین کالاهایی تبدیل شوند، می‌توانند به تسریع استفاده از اکوسیستم‌های XR به عنوان مکان‌هایی که مردم برای ترکیب عناصر اقتصاد دیجیتال با زندگی آفلاین خود می‌روند، کمک کنند. یکی از راه‌های فکر کردن به این فرآیند این است که چگونه اپ استور کسب‌وکارها را تشویق می‌کند تا عملیات خود را دیجیتالی کنند، به طوری که مصرف‌کنندگان بتوانند محصولات و خدمات خود را از هر مکانی تجربه کنند (و هزینه آن را بپردازند). این موضوع این ایده را مشروعیت بخشید که خرده فروشی و دیجیتال نیازی به جدایی ندارند و راه را برای مجموعه‌ای از موارد استفاده هموار می‌کند که ممکن است در ابتدا منطقی نیست. به عنوان مثال، قابل قبول است که Peloton، یک شرکت تولید کننده تجهیزات ورزشی و کلاس‌های تناسب اندام با پخش ویدئو، بدون اپ استور وجود ندارد. بدون رسانه‌ای که به طور گسترده برای تجارب مصرف کنندگان دیجیتالی پذیرفته شده است، خدماتی که به معنای واقعی کلمه مبتنی بر فعالیت فیزیکی است، یک مورد تجاری ضعیف برای آنلاین شدن خواهد داشت. یک چشم انداز موفق از متاوره، دگرگونی‌هایی مانند این را می‌بیند که با سرعتی شتابان و در مقیاس جهانی رخ می‌دهند.

 

ویژگی‌ها و چالش‌های متاورژن

اگر همه اینها پایه‌های متاوره را توضیح دهد، متأسفانه نمی‌تواند دقیقاً شبیه به چه شکلی است. در واقع، ما هنوز در مرحله مفهومی فرا وجهی هستیم. با این حال، متیو بال، سرمایه گذار، هفت ویژگی اصلی را شناسایی می‌کند که ممکن است به ذهن کنجکاو کمک کند تا تصور کند چگونه می‌تواند شکل بگیرد. این موارد عبارتند از تداوم آن (بدون «روشن» یا «خاموش» واضح برای دسترسی)، همزمانی (موجود در زمان واقعی) و قابلیت همکاری، و هم‌چنین مملو از محتوا و تجربیات افراد و مشاغل. البته سؤالاتی در مورد معنای متاورس برای حریم خصوصی، فراگیر بودن آن و چگونگی کاهش محتوا و محیط‌های مضری که می‌تواند ایجاد شود، وجود دارد. از آنجایی که متاورس در مراحل اولیه توسعه است، اکنون فرصتی برای ایجاد این ویژگی‌ها با طراحی وجود دارد. ایده متاورس ممکن است امیدوارکننده به نظر برسد، به همین دلیل است که بسیاری از شرکت‌های فناوری پیشرو در جهان روی توسعه آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. اگر بتواند به نتیجه برسد، می‌توان تصور کرد که رفتار مصرف کننده و شرکت را متحول کند. اصطلاح “metaverse” آخرین واژه‌ای است که تخیل صنعت فناوری را به خود جلب می‌کند، به طوری که یکی از شناخته‌شده‌ترین پلت‌فرم‌های اینترنتی در حال تغییر نام تجاری برای نشان دادن پذیرش ایده آینده‌نگرانه است. اعلام پنجشنبه مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس بوک مبنی بر تغییر نام شرکتش به Meta Platforms Inc. یا به اختصار Meta، ممکن است بزرگترین اتفاقی است که برای متاورس از زمانی که نیل استفنسون، نویسنده داستان‌های علمی تخیلی، اصطلاحی را برای رمان خود “Snow Crash” در سال 1992 ابداع کرد، اتفاق می‌افتد. ” اما زاکربرگ و تیمش به سختی تنها متفکران فناوری هستند که ایده‌هایی در مورد چگونگی شکل گیری متاورس که ترکیبی از واقعیت مجازی و سایر فناوری‌ها را به کار می‌گیرد، دارند. و برخی که مدتی است در مورد آن فکر می‌کنند، نگران دنیای جدیدی هستند که به یک غول رسانه‌های اجتماعی گره خورده است که می‌تواند حتی به داده‌های شخصی بیش‌تری دسترسی پیدا می‌کند و متهم است که در جلوگیری از گسترش اطلاعات نادرست خطرناک و سایر آسیب‌های آنلاین که به آن‌ها می‌پردازد، ناکام است. مشکلات دنیای واقعی را تشدید می‌کند.

 

متاورژن دقیقا چیست؟

به آن فکر کنید که اینترنت جان گرفته یا حداقل به صورت سه بعدی ارائه شده است. زاکربرگ آن را به‌عنوان یک «محیط مجازی» توصیف کرده است که می‌توانید به جای تماشای آن بر روی صفحه، به داخل آن بروید. اساساً، این دنیایی از جوامع مجازی بی پایان و به هم پیوسته است که در آن افراد می‌توانند با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی، عینک‌های واقعیت افزوده، برنامه‌های گوشی هوشمند یا دستگاه‌های دیگر ملاقات کنند، کار و بازی کنند. به گفته ویکتوریا پتروک، تحلیلگری که فناوری‌های نوظهور را دنبال می‌کند، هم‌چنین جنبه‌های دیگر زندگی آنلاین مانند خرید و رسانه‌های اجتماعی را نیز در بر خواهد گرفت. او گفت: این تکامل بعدی اتصال است که در آن همه این چیزها شروع به جمع شدن در یک جهان یکپارچه و بی‌نظیر می‌کنند، بنابراین شما زندگی مجازی خود را به همان شیوه زندگی فیزیکی خود انجام می‌دهید.

 

در متاورژن چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

چیزهایی مانند رفتن به یک کنسرت مجازی، یک سفر آنلاین، مشاهده یا ایجاد آثار هنری و امتحان کردن یا خرید لباس دیجیتال. متاورس هم‌چنین می‌تواند یک تغییر بازی برای تغییر کار از خانه در بحبوحه همه‌گیری ویروس کرونا است. به جای دیدن همکاران در شبکه تماس ویدیویی، کارمندان می‌توانند در یک دفتر مجازی به آن‌ها بپیوندند. فیس‌بوک نرم‌افزار جلساتی را برای شرکت‌ها به نام Horizon Workrooms راه‌اندازی کرده است تا با هدست‌های واقعیت مجازی Oculus خود از آن استفاده کند، اگرچه بررسی‌های اولیه چندان عالی نبوده است. قیمت این هدست‌ها 300 دلار یا بیش‌تر است که تجربه‌های برتر متاورس را برای بسیاری از دسترس خارج می‌کند. برای کسانی که توانایی پرداخت آن را دارند، کاربران می‌توانند از طریق آواتارهای خود، بین دنیای مجازی ایجاد شده توسط شرکت‌های مختلف حرکت کنند. زاکربرگ می‌گوید: «تجربه‌های متاورس زیادی برای انتقال از یک تجربه به تجربه دیگر وجود دارد. شرکت‌های فناوری هنوز باید بفهمند که چگونه پلتفرم‌های آنلاین خود را به یکدیگر متصل کنند. به گفته پتروک، اجرای آن نیازمند پلتفرم‌های فناوری رقیب است تا روی مجموعه‌ای از استانداردها به توافق برسند، بنابراین «افراد در متاورس فیس‌بوک و سایر افراد در متاورس مایکروسافت» وجود ندارند.

 

آیا فیس بوک همه چیز را در متاورژن پیش می‌برد؟

زاکربرگ در مورد آنچه که به‌عنوان نسل بعدی اینترنت می‌بیند، بسیار پیشرفت می‌کند، زیرا فکر می‌کند که این بخش بزرگی از اقتصاد دیجیتال خواهد بود. منتقدان نمی‌دانند که آیا محور بالقوه می‌تواند تلاشی برای منحرف کردن حواس از بحران‌های شرکت، از جمله سرکوب ضد انحصار، شهادت با افشای کارمندان سابق و نگرانی‌ها در مورد مدیریت اطلاعات نادرست است. کارمند سابق فرانسیس هاگن، پلتفرم‌های فیس بوک را پس از کپی برداری از اسناد تحقیقات داخلی و تحویل آن‌ها به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، به آسیب رساندن به کودکان و تحریک خشونت سیاسی متهم کرده است. آن‌ها هم‌چنین در اختیار گروهی از رسانه‌ها، از جمله آسوشیتدپرس قرار گرفتند، که داستان‌های متعددی در مورد اینکه چگونه فیس‌بوک سود را بر ایمنی اولویت می‌دهد و تحقیقات خود را از سرمایه‌گذاران و مردم مخفی می‌کند، گزارش کرد.

 

پیشنهاد نویسنده: داستان تغییر نام فیسبوک به صورت کامل!

 

آیا متاورس فقط یک پروژه فیس بوک است؟

خیر. دیگر شرکت‌هایی که در مورد متاورس صحبت می‌کنند، می‌توان به مایکروسافت و تراشه‌ساز Nvidia اشاره کرد. ریچارد کریس، نایب رئیس پلتفرم Omniverse انویدیا، گفت: «ما فکر می‌کنیم که شرکت‌های زیادی وجود خواهند داشت که جهان‌ها و محیط‌های مجازی را در متاورس می‌سازند، به‌همان‌طور که شرکت‌های زیادی کارهایی را در شبکه جهانی وب انجام می‌دهند. باز بودن و توسعه‌پذیر بودن مهم است، بنابراین می‌توانید به دنیاهای مختلف، چه توسط یک شرکت یا شرکت دیگر، تله‌پورت کنید، همان‌طور که من از یک صفحه وب به صفحه وب دیگر می‌روم.» شرکت‌های بازی‌های ویدیویی نیز نقش پیشرو را ایفا می‌کنند. اپیک گیمز، شرکت سازنده بازی ویدیویی محبوب Fortnite، یک میلیارد دلار از سرمایه گذاران برای کمک به برنامه‌های بلندمدت خود برای ساخت متاورس جمع‌آوری کرده است. پلتفرم بازی Roblox یکی دیگر از بازیگران بزرگ است که دیدگاه خود را از متاورس به عنوان مکانی که در آن “مردم می‌توانند در میلیون‌ها تجربه سه بعدی برای یادگیری، کار، بازی، ایجاد و معاشرت گرد هم آیند” را ترسیم می‌کند. برندهای مصرف کننده نیز در تلاش هستند تا از این روند عبور کنند. خانه مد ایتالیایی گوچی در ماه ژوئن با Roblox برای فروش مجموعه‌ای از لوازم جانبی دیجیتالی همکاری کرد. کوکاکولا و کلینیک توکن‌های دیجیتالی را به عنوان پله‌ای به سوی متاورس فروخته‌اند.

 

آیا این روش دیگری برای دریافت اطلاعات بیش‌تر خواهد بود؟

استقبال زاکربرگ از متاورژن از برخی جهات با اصل اصلی بزرگ‌ترین علاقه مندان آن در تضاد است. آن‌ها متاورس را به‌عنوان رهایی فرهنگ آنلاین از پلتفرم‌های فناوری مانند فیس‌بوک تصور می‌کنند که مالکیت حساب‌ها، عکس‌ها، پست‌ها و لیست‌های پخش افراد را به عهده می‌گیرد و آن‌چه را که از آن داده‌ها به دست می‌آورد، مبادله می‌کند. استیو جانگ، سرمایه گذار خطرپذیر، شریک مدیر شرکت Kindred Ventures، گفت: “ما می‌خواهیم به راحتی در اینترنت حرکت کنیم، اما هم‌چنین می‌خواهیم بتوانیم در اینترنت به گونه‌ای حرکت کنیم که ردیابی و نظارت نمی‌شود.” که بر روی فناوری ارزهای دیجیتال تمرکز دارد. به نظر واضح است که فیس‌بوک می‌خواهد مدل کسب‌وکار خود را که مبتنی بر استفاده از داده‌های شخصی برای فروش تبلیغات هدفمند است، به دنیای متاورز منتقل کند. زاکربرگ در یکی از تماس‌های اخیر شرکت گفت: «تبلیغات هم‌چنان بخش مهمی از استراتژی در بخش‌های رسانه‌های اجتماعی کاری است که ما انجام می‌دهیم، و احتمالاً بخشی معنادار از متاورس نیز خواهد بود». پتروک گفت که نگران تلاش فیس بوک برای راهیابی به دنیای مجازی است که ممکن است به داده‌های شخصی بیش‌تری نیاز دارد و پتانسیل بیش‌تری برای سوء استفاده و اطلاعات نادرست ارائه دهد، در صورتی که این مشکلات را در پلتفرم‌های فعلی خود برطرف نکرده است.

 

نظر خود را در مورد متاورس بنویسید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 5]