من رفتم سربازی اگر محتوای منو دوست داشتید و بدردتون خورد از من حمایت مالی کنید

نظریه گربه ملوس

نظریه گربه ملوس
نظریه گربه ملوس

نظریه گربه ملوس

تصور می‌شود که اکثر مردم علاقه‌ای به فعالیت‌های خاص سیاسی و کنشگری‌ها ندارند. در عوض، آن‌ها می‌خواهند از وب برای فعالیت‌های پیش پا افتاده استفاده کنند، از جمله به اشترام گذاری عکس گربه‌های ملوس. ابزارهایی که آن‌ها استفاده می‌کنند (مانند فیس‌بوک، توییتر و بسترهای مشابه) برای فعالان جنبش اجتماعی بسیار مفید است، زیرا ممکن است منابع لازم برای توسعه ابزارهای اختصاصی خود را ندارند. این امر به نوبه خود باعث می‌شود که فعالان نسبت به سرکوب دولت‌ها بیش از آن که از یک پلتفرم فعالانه اختصاصی استفاده می‌کردند مصون بمانند، زیرا تعطیلی یک سکوی عمومی محبوب باعث اعتراض عمومی بیش‌تر از تعطیلی یک برنامه گمنام برای کنش‌گران می‌شود.

 

نظریه گربه ملوس

نظریه گربه ملوس توسط چه کسی و در چه زمانی مطرح شد؟

نظریهٔ گربهٔ ملوس در کنشگری دیجیتال  نام یک نظریه در مورد کنش‌گری‌‌های اینترنتی است که توسط ایتان زاکرمن کنشگر اینترنتی آمریکایی و پژوهشگر رسانه مطرح شد. زاکرمن در مقالهٔ خود در سال ۲۰۰۸ میلادی و با همین عنوان در کنفرانس E-Tech ارائه کرد. اتان زاکرمن (متولد 1973) محقق رسانه‌ای، وبلاگ نویس و فعال اینترنتی آمریکایی است. او مدیر مرکز MIT برای رسانه‌های مدنی و استادیار عمل در علوم و هنرهای رسانه‌ای در MIT  تا مه 2020، و نویسنده کتاب Rewire: Digital Cosmopolitans بود که برنده جایزه کتاب Zócalo شد او اکنون دانشیار سیاست عمومی، ارتباطات و اطلاعات در دانشگاه ماساچوست است. زاکرمن یکی از اولین کارکنان Tripod.com بود، یکی از اولین شرکت‌های “dot com”، که در آن از 1994 تا 1999 کار کرد. در آن جا، او مسئول طراحی و پیاده سازی وب‌سایت بود که در آن زمان، محتوا و خدمات را برای فارغ التحصیلان کالج به بازار عرضه کرد. مدل کسب و کار این وب‌سایت منحصراً بر اساس تبلیغات بود. پس از اینکه یکی از تبلیغ کنندگان اصلی وب‌سایت شکایت کرد که یکی از بنرهای تبلیغاتی آن‌ها در صفحه‌ای ظاهر شده است که نوعی از رابطه جنسی را جشن می‌گیرد، زاکرمن راهی برای ارتباط دادن تبلیغات با صفحه کاربر بدون قرار دادن مستقیم آن در صفحه تصور کرد. راه حل او باز کردن یک پنجره اختصاصی جدید بود که فقط آگهی در آن وجود داشت. در حالی که او ادعا می‌کند که فقط کد باز کردن پنجره جدید را نوشته است، از آن زمان به بعد، وی به عنوان مخترع تبلیغ بازشو در نظر گرفته شد. او در سال 2002 برای کار خود در Geekcorps برنده جایزه MIT Technology Review “Technology in the Service of Humanity” شد. زاکرمن یک محقق ارشد در مرکز اینترنت و جامعه برکمان بوده است و در آن‌جا نیز از اعضای قدیمی است. کار او در مرکز برکمن شامل تحقیقات در مورد توجه رسانه‌های جهانی و هم‌چنین بنیان گذاری مشترک Global Voices با همکاری ربکا مک کینون بوده است. هم‌چنین او چند سال نویسنده مشارکت کننده Worldchanging.com بود، جایی که به عنوان رئیس هیئت مدیره خدمت می‌کرد.

 

مقصود از این نظریه چه بود؟

این نظریه بیان می‌کند که هرچند سانسور کردن ابزار‌هایی که تنها توسط کنش‌گران اینترنتی استفاده می‌شوند برای دولت‌ها ساده است، اما در طرف مقابل محدود کردن ابزارهایی که استفاده‌ی عمومی برای مردم دارند برای یک دولت بسیار دشوار‌تر است و هزینه‌های بیش‌تری به همراه دارد. به طور مثال هرچند دولت‌ها می‌‌توانند پراکسی‌‌های اینترنتی را به سادگی فیلتر کنند، اما ابزار‌های عمومی‌تری که به طور مثال برای اشتراک تصویر گربه‌های ملوس هم استفاده می‌شوند را نمی‌‌توان به سادگی فیلتر کرد. بنابراین پیشنهاد نظریه این است که محتوای غیر قانونی بهتر است از راه وب‌ گاه‌‌های بسیار محبوب منتشر شود. اگر بستن یوتیوب می‌تواند تعداد کمی کنشگر را محدود کند، اما میلیون‌ها دوستدار گربه‌‌های ملوس را ناراحت خواهد کرد که فعالیتی خاصی در وب نمی‌کنند جز به اشتراک گذاری محتواهای پیش پا افتاده و اصطلاحا گربه‌های ملوس. به طور مشابه با فرض این که وب‌گاه‌های محتوای پ.و.ر.ن پرطرفدار‌تر از وبگاه‌های حقوق بشری هستند، استفاده از وب ‌گاه‌‌های دسته اول می‌تواند ابزار مؤثرتری برای گسترش آگاهی باشد. کسانی که به این نظریه استناد می‌‌کنند بستن وب‌گاه‌‌های اجتماعی توسط دولت‌ها را در اغلب موارد به ضرر آن دولت‌ها می‌داند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]