من رفتم سربازی اگر محتوای منو دوست داشتید و بدردتون خورد از من حمایت مالی کنید

هاست داخلی یا خارجی؟

هاست داخلی یا خارجی؟
هاست داخلی یا خارجی؟

هاست داخلی یا خارجی؟

در چند سال اخیر، با افزایش روند رو به رشد فناوری‌ های مرتبط با اینترنت در داخل کشور و خصوصا توسعه و بهبود زیرساخت دیتاسنترها، شرکت‌های ارائه دهنده‌‌ی فضای هاست و میزبانی موفق به راه اندازی سرویس‌های هاست داخل ایران با کیفت مناسب شده‌اند. این امر در کنار شرایط اقتصادی، به مرور مالکین کسب و کارهای اینترنتی را مجاب به منتقل کردن وب‌سایت‌ها و سرویس‌های خود به هاست‌های داخل ایران نموده است. اما همان طور که شاهد هستیم، هم‌چنان حجم بزرگی از کسب و کارها، میزبانی‌های خارجی را ترجیح می‌دهند. علت تفاوت در این انتخاب چیست؟ هاست ایران بهتر است یا خارج‌؟! بحث انتخاب بین هاست داخل یا خارج از کشور ساده‌تر از آن چیزی هست که فکر می‌کنید. بسیاری از کاربران برای انتخاب هاست به دوراهی می‌رسند که هاست ایرانی بهتر است یا خارجی؟

 

هاست داخلی یا خارجی؟

در صورتی که فرآیند کسب و کار بین المللی ندارید و تنها بازار هدف شما، بازار داخلیست و بازدیدکنندگان شما داخل کشور هستند، استفاده از هاست ایرانی توصیه ما به شماست‌. با توجه به اینکه هاست‌های ایران در داخل کشور میزبانی می‌شوند، مالکیت سرورها با برتینا است، مشکلی از نظر تحریم و تهدید امنیت اطلاعات نخواهید داشت. هاست داخل به خاطر فاصله فیزیکی نزدیک به کاربران ایرانی، سرعت لود سایت شما را دو تا سه برابر افزایش می‌دهد. فقط همین موضوع نیست که در ذهن مدیران سایت و وب‌مستران است. نمونه از این موضوعات آن است که در هاست داخل، سئو بهینه‌تر عمل می‌کند یا هاست خارجی. به طور کلی تفاوت و بهینه سازی با خرید هاست به چهار اصل بازتاب دارد. ‌سرعت دسترسی، قیمت، امنیت اطلاعات و کیفیت آپ تایم. در نکته اول سرعت دسترسی به هاست دارای اهمیت بالایی است که بستگی به مکان جغرافیایی آن‌ها دارد. بدلیل زیاد بودن مسافت دیتاسنترهای خارجی سرعت دسترسی به آن‌ها از داخل کشور ایران نیازمند مدت زمان بیش‌تری نسبت به سرورهای داخلی است بنابراین سرعت دسترسی یک نکته مهم برای دسترسی کاربران و مشتریان داخل کشور باعث می‌شود هاست‌های داخلی بیش‌تر مورد توجه قرار بگیرد. اما در بحث قیمت باید گفت به طور کلی اتصال به شبکه اینترنت و پهنای باند در ایران با قیمت بالاتری از کشورهای دیگر عرضه می‌شود. به همین دلیل تاثیر زیادی بر قیمت هاست‌های داخلی می‌گذارد.

 

مزایا و معایب میزبانی وب در ایران به طور خلاصه

  • سرعت بارگذاری سریع‌تر به دلیل فاصلۀ کمتر بین کاربر و میزبانی وب و داخلی بودن هاست.
  • عدم امکان تحریم به دلیل نداشتن وابستگی به خارج از کشور.
  • بارگذاری و باز شدن وب سایت به هنگام اختلال‌های بین المللی.
  • پورت و زیرساخت اینترنتی نسبتاً ضعیف‌تر نسبت به سرویس‌های خارجی.
  • پهنایِ باند گران‌تر بخاطر محدودیت در نگهداری سرویس‌‌ها.

 

مزایا و معایب میزبانی وب در خارج از ایران به طور خلاصه

  • پهنایِ باند و ترافیک ماهیانه بیش‌تر در مقایسه با سرویس‌های داخل ایران.
  • استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌ها.
  • کیفیت شبکه دیتاسنتر از نظر فنی.
  • امکانِ وجود خطر تحریم و عدم دسترسی.
  • بارگذاری کندتر به دلیل فاصله و مسافتِ بیش‌تر.
  • مشکلات مربوط به سئو.

 

اهمیت سئو و هاست داخلی

یکی از مواردی که در سئوی یک وب سایت موثر است، ارتباط دائمی و سریع ربات‌های موتورهای جستجو با وب‌سایت است. در صورتی که این ارتباط مختل گردد و یا با سرعت مناسب برقرار نشود، وب‌سایت از دید موتور جستجو خارج از دسترس بوده و موجب افت امتیاز سئو می‌شود. دقت کنید که خرید هاست‌ خارجی از بستر شبکه پایدارتر و سریع‌تری نسبت به نوع ایرانی خود برخوردار است، در این زمینه دارای برتری بوده و برای وب سایت‌هایی که SEO based هستند، پیشنهاد می‌شوند.

 

امنیت هاست ایران بهتر است یا خارج؟

اگر وب سایتی دارید که اطلاعات بسیار حساس و مهمی دارد و یا به شکلی وظیفه ارائه دادن سرویس‌‌های دولتی را بر عهده دارد، بهترین انتخاب ممکن برای شما، هاستینگ داخل ایران خواهد بود. از این جمله می‌توان به وب‌سایت‌های مرتبط با دانشگاه‌‌ها و مراکز اداری و دولتی، همانند شهرداری‌ها اشاره کرد.

 

قیمت هاست ایران بهتر است یا خارج؟

تهیه سرویس‌های خارج از ایران با استفاده از یکی از ارزهای رایج انجام می‌پذیرد. به همین دلیل با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر، معمولا قیمت هاست‌های داخل ایران نسبت به نمونه خارجی آن ارزان‌تر خواهند بود. اگر قیمت برای شما مهم است، قطعا میزبانی داخل ایران انتخاب مناسبی به شمار می‌رود.

 

پینگ مناسب‌تر هاست ایرانی

اگه بخواهیم هاست ایران و خارج از ایران را از نظر پینگ تایم مقایسه کنیم اول باید یک توضیح کوچکی راجع به پینگ به شما بدهیم، پینگ دستوری ست برای سنجش میزان فاصله بین دو دستگاه در شبکه و مدت زمان مورد نیاز برای اتصال دستگاه‌ها به همدیگر را بر حسب میلی ثانیه نمایش می‌دهد، حال داخل هاست ایران به دلیل این که سرور این نوع هاست‌ها داخل کشور ایران قرار گرفته و معمولا بازدیدکنندگان از سایت هم داخل ایران هستند و چون فاصله سرور و کامپیوتر بازدیدکننده از همدیگر خیلی کم است معمولا سرعت بارگزاری اولیه سایت‌هایی که تو هاست ایران هستند بیش‌تر از هاست خارج از کشور است. البته دقت کنید زیرساخت سرور میزبان شما هم فوق العاده اهمیت دارد. حال فرض کنیم اکثر بازدیدکننده‌های ما ایرانی هستند چه اتفاقی می‌افتد اگر سرور داخل ایران قرار داشته؟ درخواست کاربر در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سرور رسیده و پاسخ مربوطه را دریافت می‌کند.

 

امنیت نگهداری اطلاعات

امنیت نگهداری از اطلاعات یک پارامتر خیلی خیلی مهم جهت انتخاب هاست ایران یا خارج از ایران محسوب شده و توصیه ما این است که سایت‌های دولتی که اطلاعات و منافع ملی داخل آن‌ها وجود دارد بهتر است که معمولا از هاست‌های داخل ایران استفاده کنند، به این ترتیب خطر تحریم و از بین رفتن اطلاعات کاملا به صفر رسیده و در واقع اگر شرکت هاستینگی که شما از آن‌هاست تهیه می‌کنید همواره از تموم اطلاعات هاست شما بکاپ گیری کرده و قادر است امنیت نگه‌داری اطلاعات را به صورت کامل تامین کند هیچ نگرانی در استفاده از هاست نیست.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3]