نمونههای اولیه Low-Fidelity و High-Fidelity چیست؟
در صنعت امروز محصولات با رشد سریع، طراحی تجربه کاربر (UX) اهمیت فزایندهای پیدا کرده است. واضح است که شرکتهای طراحی شده از رقبای خود بهتر عمل میکنند. نمونه سازی نقش حیاتی در فرآیند ایجاد UX موفق دارد، اما برای بسیاری از تیمهای محصول، نمونه سازی هنوز یکی از گیج کنندهترین بخشهای فرآیند طراحی UX است. جای تعجب نیست که مشخص نیست یک نمونه اولیه میتواند تقریباً هر چیزی شود، از مجموعهای از طرحهای کاغذی که نمایشگرهای مختلف یا حالتهای یک برنامه را نشان میدهد تا یک برنامه کاملاً کاربردی و پیکسل کامل. در این مقاله، من به سوالات زیر در رابطه با نمونه سازی پاسخ خواهم داد:
- نمونه اولیه چیست و چه زمانی به آن نیاز دارید؟
- “Fidelity نمونه اولیه” چیست و تفاوت بین نمونه اولیه با Fidelity پایین و نمونه اولیه با Fidelity بالا چیست؟
- از چه تکنیکهایی میتوان برای ساخت نمونههای اولیه استفاده کرد؟
- نمونه اولیه چه چیزی هست و چه چیزی نیست؟
ما اغلب اصطلاح “نمونه اولیه” را در زمینههای مختلف میشنویم. به همین دلیل، ممکن است در مورد معنای آن سردرگمی وجود دارد. در شکل اولیه خود، یک نمونه اولیه بیانی از قصد طراحی است. نمونه سازی به طراحان اجازه میدهد تا طرحهای خود را ارائه دهند و آنها را در عمل ببینند. در زمینه محصولات دیجیتال، نمونه اولیه شبیه سازی تعامل نهایی بین کاربر و رابط است. بسته به اینکه یک تیم محصول برای انجام چه کاری به یک نمونه اولیه نیاز دارد، میتواند یک برنامه کامل یا فقط یک تعامل را شبیه سازی کند. نمونه اولیه شبیه سازی نحوه عملکرد یک محصول نهایی است. این به تیمهای محصول اجازه میدهد تا قابلیت استفاده و امکان سنجی طرحهای خود را آزمایش کنند. بسیاری از مردم نمونههای اولیه را با طرحها، وایرفریمها و ماکتها اشتباه میگیرند. این داراییها نمونه اولیه نیستند. ایده شبیه سازی (بخوانید، “تعامل”) برای نمونههای اولیه ضروری است. به همین دلیل است که داراییهای ثابت، مانند طرحها، وایرفریمها و ماکتها را نمیتوان نمونه اولیه در نظر گرفت.
نمونههای اولیه Low-Fidelity و High-Fidelity چیست؟
چرا به نمونههای اولیه نیاز داریم؟
هدف اولیه ساختن یک نمونه اولیه آزمایش طرحها (و ایدههای محصول) قبل از ایجاد محصولات واقعی است. موفقیت محصول شما مستقیماً به آزمایش آن بستگی دارد یا خیر. بدون هیچ شکی، زمانی که محصول در بازار موجود شود و مردم شروع به استفاده از آن کنند، طرح شما آزمایش خواهد شد. اگر این اولین آزمایش است، احتمال بازخورد منفی از سوی کاربران زیاد است. بنابراین، همیشه بهتر است در مرحله تحقیقات کم خطر و قبل از انتشار عمومی بازخورد جمعآوری شود.
دو مورد زیر هستند که نیاز به نمونه اولیه دارند:
- اطمینان حاصل کنید که مفهوم طراحی همانطور که در نظر گرفته شده است کار میکند. در بیشتر موارد، آزمایش یک مفهوم با کاربران واقعی نسبتاً آسان است. هنگامی که یک نسخه تعاملی از یک ایده محصول در دست کاربران واقعی قرار میگیرد، یک تیم محصول میتواند ببیند که مخاطبان هدف چگونه میخواهند از محصول استفاده کنند. بر اساس این بازخورد، امکان تنظیم یک مفهوم اولیه وجود دارد.
- تعیین کنید که آیا افراد قادر به استفاده از یک محصول هستند یا خیر. نمونه سازی برای یافتن و حل مشکلات قابلیت استفاده قبل از راه اندازی ضروری است. آزمایش مواردی را که نیاز به بهبود دارند نشان میدهد. به همین دلیل است که بسیاری از تیمهای محصول نمونههای اولیه را ایجاد میکنند، از کاربران میخواهند آنها را آزمایش کنند و طرح را تا زمانی که به اندازه کافی خوب شود تکرار میکنند.
Fidelity چیست؟
نمونههای اولیه لزوماً شبیه محصولات نهایی نیستند آنها میتوانند Fidelity متفاوتی دارند. Fidelity یک نمونه اولیه به نحوه انتقال ظاهر و احساس محصول نهایی (به طور اساسی، سطح جزئیات و واقع گرایی آن) اشاره دارد.
Fidelity میتواند در زمینههای زیر متفاوت شود:
- طراحی بصری.
- محتوا.
- تعامل.
انواع مختلفی از نمونههای اولیه وجود دارد که در هر نقطهای بین این دو حد قرار دارند:
- کم Fidelity.
- با Fidelity بالا.
تیمهای محصول بر اساس اهداف نمونه سازی اولیه، کامل بودن طراحی و منابع موجود، Fidelity نمونه اولیه را انتخاب میکنند.
نمونه سازی Fidelity کم
نمونه سازی کم Fidelity (lo-fi) راهی سریع و آسان برای ترجمه مفاهیم طراحی سطح بالا به مصنوعات محسوس و قابل آزمایش است. اولین و مهمترین نقش نمونههای اولیه lo-fi بررسی و آزمایش عملکرد به جای ظاهر بصری محصول است.
در اینجا ویژگیهای اساسی نمونه سازی با Fidelity پایین آورده شده است:
- طراحی بصری: فقط برخی از ویژگیهای بصری محصول نهایی ارائه میشود (مانند اشکال عناصر، سلسله مراتب بصری اولیه و غیره).
- محتوا: فقط عناصر کلیدی محتوا گنجانده شده است.
تعامل: نمونه اولیه را میتوان توسط یک انسان واقعی شبیه سازی کرد. در طول یک جلسه آزمایش، یک فرد خاص که با طراحی آشنا است به عنوان یک کامپیوتر عمل میکند و به صورت دستی حالت طرح را در زمان واقعی تغییر میدهد. تعامل را میتوان از وایرفریمها نیز ایجاد کرد که به عنوان «فریمهای متصل متصل» نیز شناخته میشوند. این نوع از نمونه اولیه اساساً Wireframeهایی هستند که در داخل برنامههایی مانند PowerPoint یا Keynote یا با استفاده از ابزار نمونه سازی دیجیتال ویژه مانند Adobe XD به یکدیگر مرتبط میشوند.
مزایای Low-Fidelity
- ارزان است: مزیت آشکار نمونه سازی با Fidelity پایین، هزینه بسیار پایین آن است.
- سریع است: ایجاد یک نمونه اولیه کاغذ lo-fi تنها در پنج تا ده دقیقه امکان پذیر است. این به تیمهای محصول اجازه میدهد تا ایدههای مختلف را بدون تلاش زیاد بررسی کنند.
- مبتنی بر همکاری است: این نوع نمونه سازی کار گروهی را تحریک میکند. از آنجایی که نمونه سازی lo-fi به مهارت خاصی نیاز ندارد، افراد بیشتری میتوانند در فرآیند طراحی شرکت کنند. حتی غیر طراحان نیز میتوانند نقش فعالی در فرآیند تدوین ایده ایفا کنند.
- شفاف سازی: هم اعضای تیم و هم ذینفعان انتظارات واضح تری در مورد پروژه آینده خواهند داشت.
معایب Low-Fidelity
عدم قطعیت در طول آزمایش با یک نمونه اولیه lo-fi، ممکن است آزمایش شرکت کنندگان مشخص نبوده که چه چیزی قرار است کار کند و چه چیزی نیست. یک نمونه اولیه با Fidelity پایین نیاز به تخیل زیادی از کاربر دارد که نتیجه آزمایش کاربر را محدود میکند. تعامل محدود انتقال انیمیشنها یا انتقالهای پیچیده با استفاده از این نوع نمونه اولیه غیرممکن است.
تکنیکهای محبوب Low-Fidelity
نمونهسازی کاغذی و قابهای سیمی قابل کلیک دو تکنیک نمونهسازی اولیه با دقت پایین هستند. هر دو تکنیک بر ارائه سریعترین راه ممکن برای تکرار ایدههای طراحی تا زمانی که هم تیم پروژه و هم ذینفعان از اصول اولیه راضی شوند، متمرکز هستند. نمونه سازی کاغذی به شما این امکان را میدهد که یک رابط محصول دیجیتال را بدون استفاده از نرمافزار دیجیتال نمونه سازی کنید. این تکنیک بر اساس ایجاد نقاشیهای دستی از صفحههای مختلف است که رابط کاربری یک محصول را نشان میدهد. در حالی که این یک تکنیک نسبتا ساده است، زمانی که یک تیم محصول نیاز به بررسی ایدههای مختلف و اصلاح سریع طرحها دارد، میتواند مفید شود. این امر به ویژه در مراحل اولیه طراحی، زمانی که تیم رویکردهای متفاوتی را امتحان میکند، صادق است.
مزایای استفاده از این تکنیک عبارتند از:
- از مهارتهای طراحی مشترک استفاده میکنید. همه میتوانند طراحی کنند (حتی کسانی که میگویند نمیتوانند) و این بدان معنی است که همه میتوانند نمونههای اولیه کاغذی بسازند.
- اجازه آزمایش زودهنگام دارید. آزمایش زودهنگام نمونههای اولیه به تیمهای محصول امکان میدهد تا مشکلات تصویر بزرگ مانند معماری اطلاعات نامشخص را قبل از اینکه رسیدگی به آنها بسیار دشوار شود، پیدا کنند.
- پشتیبانی از آزمایش سریع عناصر مختلف رابط کاربری را میتوان ترسیم کرد، برش داد، برای ایجاد موارد اضافی کپی کرد و سپس روی یک تکه کاغذ جدید مونتاژ کرد. با نمونههای اولیه کاغذی، تقلید از تعاملات پیچیده، مانند اسکرول نیز امکان پذیر است.
- رابطهای کاربری را میتوان به سرعت نمونه سازی و آزمایش کرد.
- به عنوان مستندات خدمت میکنید. بر خلاف نمونههای اولیه دیجیتال، نمونههای اولیه کاغذی میتوانند به عنوان مرجعی برای تکرارهای آینده استفاده شوند. یادداشتها و بازبینیها را میتوان مستقیماً روی نمونه اولیه یا روی یادداشتهای چسبنده متصل به صفحات نوشت.
نمونههای اولیه کاغذی می توانند در مستندسازی کمک کنند. یادداشتها و بازبینیها از طراحان و توسعهدهندگان در هنگام ایجاد یک محصول واقعی پشتیبانی میکنند. تسهیل تنظیمات با استفاده از نمونههای اولیه کاغذی، می توان تغییراتی را در طول جلسه آزمایش ایجاد کرد. اگر طراحان نیاز به ایجاد تغییر در نمونه اولیه پیدا کنند، می توانند به سرعت یک پاسخ را ترسیم کنند یا بخشی از طرح را پاک کنند. اگر می خواهید از نمونه سازی کاغذی برای آزمایش قابلیت استفاده استفاده کنید، مهم است که محدودیتهای طبیعی این تکنیک را در نظر بگیرید:
- یک نفر اضافی برای برگزاری جلسه آزمون الزامی است. برای انجام آزمون به حداقل دو نفر نیاز دارید. یک نفر تسهیل کننده (“رایانه”) خواهد بود که به شرکت کننده در آزمون کمک می کند تا طرح را طی کند و شخص دیگر در واقع برنامه را آزمایش می کند.
- انتقال عملیات پیچیده دشوار است. نمونههای اولیه کاغذی برای رابطهای بصری پیچیده یا بسیار تعاملی مناسب نیستند.
- با توجه به مزایا و معایب، استفاده از نمونه سازی کاغذی تنها در مراحل اولیه طراحی، زمانی که پروژه هنوز انتزاعی است یا در حال شکل گیری است، توصیه میشود. هر چه تیم بیشتر وارد فرآیند طراحی شود، شکاف بین نمونههای اولیه کاغذ و محصول نهایی بیشتر خواهد بود.
وایرفریمهای قابل کلیک
Wireframe یک نمایش بصری از صفحه محصول است که طراح میتواند از آن برای مرتب کردن عناصر صفحه استفاده کند. وایرفریمها میتوانند به عنوان پایهای برای نمونههای اولیه lo-fi استفاده شوند. وایرفریمهای قابل کلیک سادهترین شکل نمونه اولیه تعاملی هستند که با پیوند دادن قابهای ثابت به یکدیگر ایجاد میشوند. درست مانند نمونههای اولیه کاغذی، وایرفریمهای قابل کلیک اغلب شبیه محصول نهایی به نظر نمیرسند، اما یک مزیت مهم نسبت به نمونههای اولیه کاغذی دارند نیازی به فرد جداگانهای برای کار به عنوان تسهیلگر در طول جلسه آزمایش ندارند.
مزایای استفاده از این تکنیک عبارتند از:
- محصولات قابل تحویل طرح موجود را میتوان مجددا استفاده کرد. در طول یک مرحله خاص از فرآیند طراحی، شما فریمهای سیمی یا طرحهایی خواهید داشت که طراحی رابط کاربری محصول شما را نشان میدهند. در بیشتر موارد، استفاده از آنها برای ایجاد یک جریان قابل کلیک امکان پذیر است.
- طرح بندی را میتوان به راحتی تغییر داد. طراحان میتوانند به راحتی وایرفریمها را بر اساس بازخورد کاربر تطبیق دهند و فرآیند آزمایش را تکرار کنند. با ابزار مناسب، ایجاد یا تغییر نمونههای اولیه کلیکی بدون صرف زمان اضافی بسیار آسان است.
- نمونههای اولیه با Fidelity پایین را میتوان با استفاده از ابزارهایی برای ارائه (مانند پاورپوینت یا کلیدی) ایجاد کرد. با پیوند دادن صفحات مختلف به یکدیگر، میتوانید یک نمونه اولیه اولیه در نرمافزارهایی مانند PowerPoint و Keynote ایجاد کنید. آنها همچنین میتوانند با استفاده از ابزارهایی که به طور خاص برای نمونه سازی ساخته شدهاند ایجاد شوند. استفاده از چنین ابزارهایی یک مزیت حیاتی دارد: میتوانید بدون تغییر ابزار نمونهسازی از یک نمونه اولیه با Fidelity پایین به یک نمونه اولیه با Fidelity بالا بروید.
نمونه سازی با Fidelity بالا
نمونههای اولیه با Fidelity بالا (hi-fi) ظاهر میشوند و تا حد امکان شبیه به محصول واقعی که ارسال میشود، عمل میکنند. تیمها معمولاً زمانی نمونههای اولیه با Fidelity بالا را ایجاد میکنند که درک کاملی از آنچه میخواهند بسازند و باید آن را با کاربران واقعی آزمایش کنند یا تأیید نهایی طراحی را از سهامداران دریافت کنند.
ویژگیهای اساسی نمونه سازی با Fidelity بالا عبارتند از:
- طراحی بصری خوب، طراحی واقع گرایانه و دقیق: همه عناصر رابط، فاصلهها و گرافیکها دقیقاً شبیه یک برنامه یا وبسایت واقعی هستند.
- محتوا: طراحان از محتوای واقعی یا مشابه واقعی استفاده میکنند. نمونه اولیه شامل بیشتر یا تمام محتوایی است که در طراحی نهایی ظاهر میشود.
- تعامل: نمونههای اولیه در تعاملات خود بسیار واقع بینانه هستند.
مزایای high-Fidelity
- بازخورد معنی دار در طول تست قابلیت استفاده نمونههای اولیه با Fidelity بالا اغلب شبیه محصولات واقعی برای کاربران به نظر میرسند. این به این معنی است که در طول جلسات تست قابلیت استفاده، شرکت کنندگان در آزمون به احتمال زیاد رفتار طبیعی خواهند داشت، به گونهای که گویی در حال تعامل با محصول واقعی هستند.
- قابلیت آزمایش عناصر یا تعاملات UI خاص. با تعامل hi-fi، میتوان عناصر گرافیکی مانند هزینه یا تعاملات خاص، مانند انتقال متحرک و ریز تعاملات را آزمایش کرد.
- خرید آسان از مشتریان و ذینفعان. این نوع نمونه اولیه برای نمایش به ذینفعان نیز خوب است. این به مشتریان و سرمایه گذاران بالقوه ایده روشنی از نحوه عملکرد یک محصول میدهد. یک نمونه اولیه عالی و با Fidelity بالا، مردم را در مورد طراحی شما هیجان زده میکند، به گونهای که یک نمونه اولیه لو-فای و بدون استخوان نمیتواند.
معایب high-Fidelity
هزینههای بالاتر در مقایسه با نمونههای اولیه با Fidelity پایین، ایجاد نمونههای اولیه با Fidelity بالا مستلزم هزینههای بالاتر، هم زمانی و هم مالی است.
تکنیکهای محبوب high-Fidelity
نمونه اولیه دیجیتالی که با استفاده از یک ابزار خاص ایجاد شده است نمونههای اولیه دیجیتال رایجترین شکل نمونهسازی hi-fi هستند. امروزه، تنوع نرمافزارهای تخصصی به طراحان این امکان را می دهد که نمونههای اولیه بصری غنی و قدرتمندی پر از جلوههای تعاملی و انیمیشنهای پیچیده ایجاد کنند.
مزایای استفاده از این تکنیک عبارتند از:
- بهینه سازی برای دستگاهها نرمافزار تخصصی به طراحان اجازه می دهد تا نمونه اولیه را در یک مرورگر وب یا در هر دسکتاپ یا دستگاه تلفن همراه پیش نمایش کنند. این به طراحان UX و UI کمک میکند تا به طرح بندیهای بهینه در انواع مختلف دستگاهها دست یابند.
- شفاف سازی کمتر در طول تست قابلیت استفاده. تعامل با Fidelity بالا، طراح را از شفاف سازی مفاهیم در حین آزمایش رها می کند و به طراح اجازه می دهد در عوض روی مشاهده تمرکز کند.
نمونههای اولیه کد شده: یک نمونه اولیه کدگذاری شده hi-fi راه حلی است که تقریباً به نسخه آماده برای انتشار یک محصول نزدیک است. نمونهای از این نمونههای اولیه، یک جعبه ماسهای تعاملی غنی است که به شرکتکنندگان آزمون اجازه میدهد تا ویژگیهای مختلف یک محصول را کشف کنند. این نوع نمونه سازی برای طراحانی که به مهارتهای کدنویسی خود اطمینان دارند توصیه میشود.
مزایای استفاده از این تکنیک عبارتند از:
- آشنایی با محدودیتهای پلتفرم کدنویسی به طراحان اجازه میدهد تا تواناییها و محدودیتهای واقعی پلتفرمی را که برای آن طراحی میکنند، درک کنند.
- بهره وری. یک نمونه اولیه کدگذاری شده می تواند پایه خوبی برای یک برنامه کاملاً کاربردی است. با فرض اینکه شما یک نمونه اولیه دور ریختنی یکبار مصرف نمیسازید، آنچه میسازید زمینه را برای محصول نهایی فراهم می کند. اگر امکان استفاده از کد نمونه اولیه در محصول نهایی قرار بگیرد، مقدار زیادی در زمان و انرژی صرفه جویی خواهید کرد. در عین حال، درک این نکته مهم است که نمونه سازی تا حد زیادی به سرعت مربوط میشود هدف ایجاد کد قابل استفاده مجدد نیست، بلکه پیاده سازی طرحی است که افراد بتوانند در سریع ترین زمان ممکن با آن تعامل پیدا کنند.
اگر ارائه یک تجربه کاربری خوب هدف پروژه شما است و باید هم باشد پس نمونه سازی باید بخشی از فرآیند طراحی UX شما باشد. انتخاب موثرترین روش نمونه سازی به حداقل رساندن کار و به حداکثر رساندن یادگیری بر اساس نیاز محصول شما بسیار مهم است. نتیجه نهایی، طراحی کلی بهبود یافته است که بر اساس آزمایش نمونه اولیه است.
ارسال پاسخ