Schema چیست؟
مجموعهای از اطلاعات با بیانی مشخص که از پیش تعیین شدهاند که در سایت قرار میگیرند و یکی دیگر از روشهای نشانه گذاری برای تجزیه و تحلیل محتوای سایتها است؛ Schema فعالیت خود را در سال ۲۰۱۱ به عنوان همکار تجاری با موتورهای جستجوگر اصلی مانند گوگل و یاهو آغاز کرد که وظیفه آن یکپارچه سازی و وظیفه استاندارد زبان نشانه گذاری است که مهمترین هدف راه اندازی این زبان نشانه گذاری Schema و جایگزین شدن آن با یک لینک و کاهش ارزش آن لینک است. کدهای نشانه گذاری Schema در محتوای صفحه میگیرند که از گردش اضافه موتورهای جستجوگر جلوگیری میکند به طور مثال اگر سایت شما در زمینه معرفی آهنگ فعالیت میکند با استفاده از نشانه گذاری Schema میتوانید به گوگل بفهمانید که در رابطه با آهنگ صحبت میکنیم برای استفاده از این روش باید استانداردهای مشخص شده در رابطه با فیلم را در سایت Schema.org استفاده کنید اطلاعات شامل نام موزیک، نام خواننده، قدیم و جدید بودن آهنگ مورد نظر است که برای رباتهای گوگل این اطلاعات مشخص شده است.
Schema چیست؟
Schema Markup چیست؟
شاید تا به امروز عبارت اسکیما مارک آپ را شنیدهاید یا در زمان وبگردی به طور ناخودآگاه گذرتان به وبسایت schema.org افتاده که شاید کنجکاو شدهاید در رابطه با اسکیما مارک آپ، نحوه استفاده از آن، دادههای ساخت یافته و کاربرد آن اطلاعاتی را به دست آورید که در این مقاله ما به توضیح آن میپردازیم و امیدوارم که برای شما مفید واقع شود. سئو کاران همیشه به دنبال یک روش جدید و مناسب برای بهتر دیده شدن سایتشان هستند و نشانه گذاری اسکیما یکی از جدیدترین تحولات در این زمینه است و گوگل هر روز در حال هوشمندتر شدن است که با وجود این همه پیشرفت و هوشمندی باز هم موتورهای جستجو نمیتوانند برای تشخیص اطلاعات موجود در یک صفحه تنها به الگوریتمهایشان اتکا کنند که در این جا پای دادههای ساخت یافته به میان میآید و روشی را در اختیار ما قرار میدهند که با استفاده از آن بتوانیم اطلاعات ارائه شده را به طور واضح به موتورهای جستجو مشخص کنیم. در واقع همین اطلاعات ساخت یافته توسط تمام جستجوگرها قابل خواندن است؛ Schema باعث میشود با شکل و ظاهر بهتری برای ما نمایش داده شوند اگر جستجوگرها محتوای سایت را به خوبی و درستی نشان دهند در رتبه بندی سایت تغییرات مثبتی رقم میخورد Schema یکسری کدهای معنا دار که به زبان Html نوشته شده به سایت شما اضافه میکند که این کدها به وسیله تگهای از قبل تعیین شده به موتورهای جستجو برای تجزیه و تحلیل، بهتر درک شدن اطلاعات کمک میکند همچنین اسکیما به موتورهای جستجو کمک کرده تا تنها با یک نگاه از اطلاعات موجود در سایت آگاه شوند.
پیشنهاد نویسنده: ریچ اسنیپت (Rich Snippet) چیست؟
نشانه گذاری Schema Markup چیست؟
نشانه گذاری اسکیما بخشی از داخلی سایت به حساب میآید که باعث میشود جستجوگرها توضیحات کاملتری را درباره یک محصول، رویداد و … دریافت کنند که به این توضیحات ریچ اسنیپت گفته میشود و در زمینه بهتر و هوشمندانه موضوع سایت کمک میکند که شما با استفاده از این نشانه گذاریها تحلیل اطلاعات را برای موتورها جستجو راحتتر میکنید که این همان هدف طراحی سایت است تا اطلاعات به یک روش مناسب برای کاربران پردازش شوند و به وب سایت شما ما کمک میکند رتبه بهتری را برای محتواهای موجود در وب سایتتان بگیرید.
نشانه گذاری اطلاعات میتواند در رابطه با کسب و کارها، فیلم، اپلیکیشنها، محصولها و … است و برای اطلاعاتی که در وبسایت خود دارید یک فرصت مناسب است که Item type و Itemscope استفاده کنید وب سایت شما نتیجه متفاوتتری نسبت به رقبای خود داشته که شانس کلیک شدن بر روی وب سایت شما به صورت چشمگیری افزایش یافته برخی موتورها چون نمیتوانند به راحتی دادهها را شناسایی کنند سئوکاران از نشانه گذاری Event برای نمایش رویدادها استفاده میکنند که اگر دادهها با قواعد اسکیما نشانه گذاری شده، توسط موتورهای جستجو به راحتی شناخته میشوند.
مزایای اسکیما مارک آپ
- بالا رفتن نرخ کلیک.
- پشتیبانی از قطعههای غنی.
- کمک به موتورهای جستجو برای بهتر شدن محتوای سایت.
- دریافت کردن جستجوی مرتبط تر.
- قرار گرفتن در نمودارهای دانش که یک فرصت مناسب برای فراهم کردن برند تجاری است.
Schema در چه زمینهای بکار برده میشود؟
- کسب و کارها.
- محصولات.
- فروشگاه.
- فیلم.
- نظرسنجی.
- افراد.
- رخدادها.
- سوالات متداول.
تاثیر اسکیما مارک آپ بر سئو
با استفاده از این روش در ساختار سایت خود نسبت به سایر سایتها که از این ساختار بهره میبرند سایت شما برای موتورهای جستجو قابل درک و بهینهتر میشود که هنگام جستجو کاربر شانس بیشتری برای نمایان شدن در جستجوهای بالا را دارد و اگر سایت شما از تصاویر رتبه بندی و … را دارا است نسبت به سایتی که ندارد جلوه آن بیشتر است انتخاب سایت شما در بین کاربران به صورت چشمگیری افزایش پیدا میکند.
پیشنهاد نویسنده: تعامل با کاربران در سئو
اضافه کردن Schema markup به سایتها
بسته به موضوع سایت سیستمی که با آن کار میکنید متفاوت است اگر سایت شما html است، باید کدها را با بهرهگیری کامل در سایت شخص بنده صفحات و بخشهای مربوطه اضافه کنیم اما اگر اگر سیستم شما محتوای مانند وردپرس استفاده میکند باید از افزونههای که فقط برای این کار طراحی شده است استفاده کنید که بسیاری از آنها میتواند اطلاعات را به هر بخشی که وب سایت شما مرتبط است اضافه کند که ممکن است نیاز به یک سری قالب و افزونههای جانبی نیاز شود که در زمینه وردپرس معروفترین و شناخته شدهترین افزونهای که میتواند در این زمینه به شما کمک کند افزونه Scima pro است.
جمع بندی
در هیچ سایتی الزامی نیست که حتماً از نشانه گذاری اسکیما استفاده کنید اما سایتهایی که این روش را در وب سایت خود به کار بردهاند رتبه بهتری را در مقایسه با سایتهایی که از نشانه گذاری استفاده نمیکنند در صفحه گوگل به خود اختصاص دادهاند همچنین نیاز نیست شما تمام صفحات وب سایت خود را نشانهگذاری کنید منطقیتر است که صفحات مهم را نشانه گذاری کرده تا کارتان به درستی انجام شود اگر سایتتان به تازگی طراحی شده و دارای محتوای زیادی نیست همزمان با افزایش محتوا میتوانید از روش نشانه گذاری هم استفاده کنید بهتر است ابتدا سئو داخلی و سپس سئو خارجی را بهینه سازی کنید و مرحله آخر به سراغ اسکیما بروید و هیچ محدودیتی برای نشانه گذاری وجود ندارد و برای تمام وب سایتها به کار برده میشود و نیاز نیست که وب سایت شما از نوع خاصی یوده، به گونهای که شما در هر زمینهای که فعالیت میکند آموزشی، فروشگاهی، میتوانید از این ویژگی استفاده کامل را ببرید.
سوالات خود را در ارتباط با مقالهی “Schema چیست؟” بنویسید.
ارسال پاسخ