سیر تاریخی کارآفرینی
به عنوان یک کارآفرین باید سیر تاریخی کارآفرینی را بدانید و قبل از اینکه اسم خود را کارآفرین قرار دهید حتما به طور کلی از آن باخبر شوید.
سیر تاریخی کارآفرینی
به طور کلی سیر تاریخی کارآفرینی را میتوان به پنج دوره تقسیم نمود:
- دوره اول: قرون 15 و 16 میلادی: در این دوره به صاحبان پروژههای بزرگ که مسئولیت اجرایی این پروژهها همانند ساخت کلیسا، قلعهها، تاسیسات نظامی و … از سوی دولتهای محلی به آنها واگذار گردید، کارآفرین اطلاق میشود. در این دوره پذیرش مخاطره، لحاظ نشده است.
- دوره دوم: قرن 17 میلادی: این دوره همزمان با شروع انقلاب صنعتی در اروپا بوده و بعد از آن مخاطره پذیری به کارآفرینی اضافه شد. کارآفرین در این دوره شامل افرادی مانند بازرگانان، صنعتگران و … است.
- دوره سوم: فرون 18 و 19 میلادی: در این دوره کارآفرین فردی است که مخاطره میکند و سرمایه مورد نظر خود را از طریق وام تامین میکند، بین کارآفرین و تامین کننده سرمایه و مدیر کسب و کار، در تعاریف این دوره تمایز وجود دارد.
- دوره چهارم: دهههای میانی قرن بیستم میلادی: در این دوره مفهوم نوآوری شامل خلق مخصولی جدید، ایجاد نظام توزیع جدید یا ایجاد ساختار سازمانی جدید به عنوان یک جزء اصلی به تعاریف کارآفرینی اضافه شده است.
- دوره پنجم: دوران معاصر (از سال 1980 تا کنون): در این دوره همزمان با موج ایجاد کسب و روند کارهای کوچک، رشد اقتصادی و نیز مشخصی شدن نقش کارآفرینی به عنوان تسریع کننده این ساز و کار، توجه زیادی به این مفهوم شد و رویکرد چند جانبه به این موضوع صورت گرفت. تا قبل از این دوره اغلب توجه اقتصاد دانان به کارآفرینی معطوف بود، اما در این دوره به تدریج روانشناسان، جامعه شناسان، دانشمندان و … به ابعاد مختلف کارآفرینی و کارآفرین توجه نمودهاند. تا دههی 1980 سه موج وسیع، موضوع کارآفرینی را پیش برده است:
- موج اول: انفجار عمومی مطالعه و تحقیق در قالب انتشار کتابهای زندگی کارآفرین و تاریخچه شرکتهای آنها، چگونگی ایجاد کسب و کار شخصی و شیوههای سریع پولدار شدن است. این موج از اواسط دهه 1950 شروع شده است.
- موج دوم: این موج که شروع آن از دهه 1960 بوده، شامل ارائه رشتههای آموزش کارآفرینی در حوزههای مهندسی و بازرگانی است که در حال حاظر این حوزهها به سایر رشتهها نیز تسری یافته است.
- موج سوم: این موج شامل افزایش علاقمندی دولتها به تحقیقات در زمینه کارآفرینی و بنگاههای کوچک، تشویق رشد شرکتهای کوچک و انجام تخقیقات در خصوص نوآوریهای صنعتی میشود که از اواخر دهه 1970 آغاز شده است.
نظرات خود را در ارتباط با این مقاله برای ما بنویسید.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
ارسال پاسخ