حراج و مزایده هلندی، درک نحوه استفاده از آن در عرصههای عمومی
حراج هلندی (که به آن حراج قیمت نزولی نیز گفته میشود) به نوعی حراج اشاره دارد که در آن حراج دهنده با قیمت بسیار بالا شروع میکند و به تدریج قیمت را کاهش میدهد تا زمانی که شخصی پیشنهادی ارائه دهد. اولین پیشنهاد در حراج برنده میشود (با فرض اینکه قیمت بالاتر از قیمت رزرو باشد)، بدین وسیله از هرگونه جنگ پیشنهادی و اختلاف نظر اجتناب میشود. این در تضاد با بازارهای حراج معمولی است، جایی که قیمت از پایین شروع میشود و سپس افزایش مییابد زیرا چندین پیشنهاد دهنده برای خریدار موفق رقابت میکنند. نوعی مزایده است، که مزایدهگذار، مزایده را با بالاترین قیمتی که مورد نظرش است، آغاز میکند، سپس از قیمت بهطور مداوم کاسته میشود، تا زمانی که خریداری برای قیمت پیشنهادی یافته شود یا اینکه قیمت به حداقل از پیش تعیین شده برسد، خریدار، آخرین قیمت اعلام شده را پرداخت میکند.
مزایده هلندی چیست و برای چه مواقعی مناسب است؟
این نوع مزایده برای مواقعی مناسب میباشد، که فروش سریع کالاها مهم است، بنابراین فروش تنها با یک پیشنهاد به انجام میرسد. این مزایده به دلیل استفاده فراوان آن در حراج گل هلندی به مزایده هلندی مشهور شده است. مزایده هلندی گاهی برای توصیف مزایدههای آنلاینی که چندین کالای مشابه در یک زمان و به تعداد برابر از بالاترین پیشنهادها به فروش میرسند، نیز به کار میرود. اقتصاددانان مزایده اخیر را با عنوان مزایده انگلیسی چندگانه صعودی نیز میخوانند. در عمل مشاهده میشود که در مزایده هلندی مزایدهگذار سود بیشتری را از مزایده خواهد برد، چرا که اگر شخصی واقعاً خواهان یک کالا باشد، نمیتواند صبر کند تا قیمت کالا خیلی پایین بیاید زیرا هر لحظه ممکن است فرد دیگری پیشنهاد خرید بدهد، که مزایدهگذار، میتواند کالا را اغلب با قیمتی نزدیک به حداکثر به فروش بگذارد.
حراج هلندی در بازارهای مالی امروزی
در بازارهای مالی، یک حراج هلندی زمانی اتفاق میافتد که سرمایهگذاران پیشنهاداتی را برای یک پیشنهاد اوراق بهادار ارائه میکنند و مشخص میکنند که مایل به خرید از نظر مقدار و قیمت هستند. سپس قیمت پیشنهاد پس از پذیرش همه پیشنهادها تعیین میشود تا به بالاترین قیمتی برسد که کل پیشنهاد را میتوان به فروش رساند. حراج هلندی را میتوان برای فروش اوراق بهادار خزانه داری، پیشنهاد قیمت اولیه (IPOs)، ابزار بدهی با نرخ شناور و سایر اوراق بهادار استفاده کرد. اصطلاح “حراج هلندی” مربوط به قرن هفدهم هلند است، زمانی که این روش برای بهبود کارایی بازار رقابتی لاله هلندی مورد استفاده قرار گرفت.
نکات مهم درمورد حراج هلندی
- در حراج هلند، قیمتی که بیشترین تعداد پیشنهاد دهنده را داشته باشد به عنوان قیمت پیشنهادی انتخاب میشود تا کل مبلغ پیشنهادی با یک قیمت واحد فروخته شود.
- این قیمت ممکن است لزوما بالاترین قیمت نباشد.
- حراج هلندی همچنین ممکن است به بازاری اشاره داشته باشد که قیمتها در آن بالا شروع میشود و به تدریج کاهش مییابد تا زمانی که مناقصهگزار قیمت جاری را بپذیرد.
- مزایده هلندی در تضاد با حراج های رقابتی است، جایی که قیمت از پایین شروع میشود و بالاتر میرود.
آشنایی با مزایدههای هلندی برای پیشنهادهای عمومی اولیه (IPO)
اگر شرکتی از حراج هلندی برای عرضه اولیه عمومی (IPO) استفاده میکند، سرمایه گذاران بالقوه پیشنهادات خود را برای تعداد سهامی که میخواهند بخرند و همچنین قیمتی که مایل به پرداخت هستند وارد میکنند. به عنوان مثال، یک سرمایه گذار ممکن است برای 100 سهم به قیمت 100 دلار پیشنهاد دهد در حالی که سرمایه گذار دیگری برای 500 سهم، 95 دلار پیشنهاد میدهد.
پس از تسلیم همه پیشنهادها، محل تخصیص داده شده از بالاترین قیمتها به پایین به مناقصه گران واگذار میشود تا زمانی که تمام سهام تخصیص یافته واگذار شود. با این حال، قیمتی که هر مناقصه گزار میپردازد بر اساس کمترین قیمت در بین همه داوطلبان تخصیص یافته یا اساساً آخرین پیشنهاد موفق است. بنابراین، حتی اگر برای 1000 سهم خود 100 دلار پیشنهاد دهید، اگر آخرین پیشنهاد موفق 80 دلار باشد، تنها باید 80 دلار برای 1000 سهم خود بپردازید و لازم نیست طبق پیشنهاد قبلی خودتان پیش بروید.
ارسال پاسخ