من رفتم سربازی اگر محتوای منو دوست داشتید و بدردتون خورد از من حمایت مالی کنید

تفاوت جاوا و جاوا اسکریپت

تفاوت جاوا و جاوا اسکریپت
تفاوت جاوا و جاوا اسکریپت

تفاوت جاوا و جاوا اسکریپت

به احتمال خیلی زیاد نام‌های جاوا و جاوا اسکریپت را شنیده‌اید ولی تفاوت بین آن‌ها را نمی‌دانید. این دو زبان برنامه نویسی در حیطه خودشان بسیار قدرتمند هستند ولی در محل استفاده و کارایی آن‌ها تفاوت‌های زیادی وجود دارد. در این مقاله به تفاوت‌های بین جاوا و جاوا اسکریپت می‌پردازیم و توضیح می‌دهیم که از هر کدام در چه زمینه‌ای می‌توان استفاده کرد.

 

تفاوت جاوا و جاوا اسکریپت

دو نوع برنامه نویسی

نوع برنامه نویسی بر اساس جایی که از آن استفاده می‌شود متفاوت است. به عنوان نمونه در برنامه نویسی می‌توان برای:

  • ویندوز.
  • اینترنت.
  • گوشی های هوشمند.

برنامه نوشت. برنامه نویسی انواع دیگری هم دارد ولی این سه دسته، دسته‌های مهم و اصلی برنامه نویسی است که اکثرا افراد در این زمینه‌های فعالیت می‌کنند.

 

برنامه نویسی سمت وب

به برنامه‌هایی که برای وب نوشته می‌شود می‌گویند. این برنامه‌ها بر روی مرورگر کاربر اجرا می‌شود و به صورت آنلاین همه کارها را انجام می‌دهند. به عنوان نمونه دیجیکالا، اسنپ و … برنامه‌های سمت وب هستند که نیاز‌های کاربرها را به صورت آنلاین برطرف می‌کنند. برای برنامه نویسی سمت وب زبان‌های برنامه نویسی مختلفی وجود دارد که معروف‌ترین آن‌ها Java Script،PHP و … هستند.

 

برنامه نویسی سمت ویندوز

برنامه‌هایی که در ویندوز کاربر قابل اجرا هستند را می‌گویند. این برنامه‌های اکثرا با فرمت .exe هستند و فقط روی سیستم عامل ویندوز اجرا می‌شوند و در سمت وب قابل اجرا نیستند.

 

برنامه نویسی جاوا

جاوا زبان برنامه نویسی در ویندوز است که برای نوشتن برنامه‌های ویندوزی می‌توان از آن استفاده کرد. البته این امکان را هم دارد که در شرایط خاص هم در قسمت‌هایی به کار برود. جاوا یکی از زبان‌های برنامه نویسی پر قدرتی است که برای نوشتن برنامه‌های حرفه‌ای و بزرگ کمک زیادی می‌کند. هم‌چنین از این زبان برنامه نویسی برای نوشتن برنامه‌های تلفن‌های هوشمند با سیستم عامل اندورید می‌توان استفاده کرد. برای مطالعه‌ی زبان برنامه نویسی جاوا این کتاب را بخوانید.

 

برنامه نویسی جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت زبان برنامه نویسی سمت وب است که به طور اختصار با آن JS می‌گویند. برنامه‌هایی که با جاوا اسکریپت نوشته می‌شود فقط می‌توانند روی مرورگر کاربر اجرا شوند. جاوا اسکریپت نمی‌تواند به جاوا برسد به این دلیل که از جاوا برای نوشتن برنامه‌های بزرگ تحت ویندوزی و یا برای گوشی‌های هوشمند اندوریدی استفاده می‌شود. ولی از جاوا اسکریپت فقط برای نوشتن برنامه‌های سمت وب استفاده می‌شود. کارهایی مثل نمایش دادن تاریخ و ساعت، تبدیل واحد، واکنش به عمل کاربر و … را می‌توان با جاوا اسکریپت انجام داد. از جاواسکریپت بیش‌تر بخوانید.

 

تفاوت برنامه نویسی جاوا و جاوا اسکریپت

  • قدرت جاوا از جاوا اسکریپت بسیار زیاد است.
  • جاوا مباحث حرفه‌ای و پیشرفته‌ای نسبت به جاوا اسکریپت دارد.
  • با استفاده کردن از جاوا اسکریپت می‌توان انیمیشن‌های جذابی سمت وب ایجاد کرد در صورتی که جاوا کاربردی در سمت وب ندارد.
  • برای نوشتن برنامه‌های ویندوزی و گوشی‌های هوشمند از جاوا استفاده می‌شود ولی از جاوا اسکریپت فقط برای سمت وب استفاده می‌شود.

 

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]