من رفتم سربازی اگر محتوای منو دوست داشتید و بدردتون خورد از من حمایت مالی کنید

خدمات جستجو در صفحات وب

خدمات جستجو در صفحات وب
خدمات جستجو در صفحات وب

خدمات جستجو در صفحات وب

کاربران اطلاعات مورد نیاز خود را از روش‌های گوناگونی در وب می‌یابند و ابزارهای متنوعی را در این راه وجود دارد که به آن‌ها کمک کند؛ در این نوشته قصد بررسی خدمات جستجو در صفحات وب را داریم.

 

قبل از مطالعه‌ی این مقاله پیشنهاد می‌کنیم مقالات زیر را مطالعه کنید:

 

خدمات جستجو در صفحات وب

اما وقتی صحبت از خدمات جستجو در صفحات وب می‌شود با توجه به نوع جمع‌آوری و نمایش اطلاعات به کاربران این خدمات به دو گروه اصلی تقسیم می‌شوند:

  • Search Engineها (موتورهای جستجو)
  • Directoryها (فهرست‌ها)

 

موتورهای جستجو یا Search Engineها

در موتروهای جستجو، کار جمع‌آوری اطلاعات بر عهده‌ی یک سیستم نرم‌افزاری است. این سیستم نرم‌افزاری به اصلاح ربان یا اسپایدر نام دارد. پایگاه داده‌ای که برای این نوع از موتورهای جستحو استفاده می‌شود به نسبت سایر انواع بسیار بزرگ‌تر و پیچیده‌تر است. همواره اطلاعات به روزتری را به کاربران ارائه می‌دهد. عملیات بروز‌رسانی و گسترش اطلاعات در این موتورهای جستجو ممکن است یک یا چند روز به طول بینجامد. در حقیقت اسپایدرها هیچ گاه دست از کار نکشیده و متوقف نخواهند شد. به طور مداوم به جمع‌آوری اطلاعات از سایت‌ها و صفحات وب که در اینترنت هستند مشغول هستند. البته ممکن است اطلاعات جمع‌آوری شده از صفحات وب جدید جمع‌آوری شود. این اطلاعات از صفحات وبی که تغییرات و بروزرسانی داشته جمع‌آوری می‌شود.

همه موتورهای جستجو با درجه‌ای متفاوت از خدمات و نوع کار فعالیت و عملیات یکسانی را انجام می‌دهند:

فراهم آوردن یک ابزار ساده برای جستجو و کمک به کاربران در راه رسیدن به اطلاعات مورد نیاز آن‌ها. برای دستیابی به این هدف، موتورهای جستجو از اطلاعات موجود در پایگاه داده‌ی خود استفاده می‌کنند که این اطلاعات نیز به روش‌های گوناگونی تهیه می‌شوند. زمانی‌که صحبت از تکنیک‌های بهینه سازی سایت، به میان می‌آید. در واقع این تکنیک‌ها به شکلی مطرح می‌شوند که برای کار با موتورهای جستجو موثر هستند. از مهم‌ترین موتورهای جستحو می‌توان به موتور جستجوی گوگل اشاره کرد. (قصد معرفی موتورهای جستجو را نداریم و گرنه تعداد زیادی موتور جستجوی پرکاربرد دیگری نیز موجود هستند.)

 

فهرست‌ها یا Directoryها

Directoryها در واقع اطلاعات را در گروه‌های مختلفی دسته بندی می‌کنند. تفاوت اصلی آن‌ها با موتورهای جستجو در این است که فهرست‌ها توسط عوامل اسنانی کار می‌کنند و تایید سایت‌ها توسط یک شخص حقیقی انجام می‌شود. به عبارت دیگر فهرست‌ها دارای اسپایدر که مشغول جمع‌آوری اطلاعات سایت‌ها شود نیستند. مدیران سایت‌ها به Directoryها مراجعه می‌کنند. بعد از انتخاب گروه مناسب برای سایت خود آن را به Directory معرفی کرده و منتظر تایید توسط ناظر خواهند شد. پس از ثبت سایت یک فرد که به عنوان ناظر فعالیت دارد اطلاعات سایت را بررسی می‌کنند. در صورتی که سایت معرفی شده در آن گروه مشخص فعالیت پیدا کند. هم‌چنین قوانین مربوط به آن Directory را رعایت کند آن سایت برای نمایش تایید می‌شود. Directoryها هیچگاه از وجود یک سایت آگاهی نمی‌یابند، مگر زمانی که یک فرد آن سایت را معرفی و ثبت کند. یکی از ایرادهای وارد شده به Directoryها این است که سایت‌های منقرض شده که دیگر فعالیتی ندارند. حتی دامین آن‌ها توسط مدیر آن‌ها ثبت نشده‌اند قرار دارد. به عبارت دیگر یک سایت بعد از آنکه در یکی از گروه‌های ثبت شده در Directory قرار گرفت. مدتی بعد به فعالیت خود خاتمه داد اما با این حال هنوز هم در آن Directory به عنوان سایت فعال به کاربران معرفی می‌شود. البته Directoryهایی نیز هستند که توسط ناظران خبره اداره می‌شوند. این نوع از Directoryها لینک‌های موجود را گاها بررسی کرده و نسبت به حذف لینک‌های منقرض شده اقدام می‌کنند. البته امکان این وجود دارد که دایرکتوری‌ها برای بررسی این مورد از اسپایدرها کمک بگیرند؛

در اینجا کار اسپایدرها به این شکل عمل می‌کند که سایت‌هایی که قبلا در گروه‌ها قرار گرفته‌اند، هنوز فعال هستند یا خیر؟

در مواردی هم امکان دارد که اسپایدرها تغییر زمینه فعالیت سایت‌ها و یا فعال بودن پیوندهای درون صفحات آن‌ها را بررسی کنند. قرار گرفتن یک سایت اینترنتی در Directoryهای معتبر، می‌تواند نقش موثری در کسب موفقیت بهتر در موتورهای جستجو داشته، زیرا فهرست‌های معتبر معمولا به دفعات بیش‌تری توسط اسپایدرها مرور می‌شود و شانس مراجعه اسپایدرها به سایت های لیست شده افزایش می‌یابد. از سوی دیگری پیوندی که از یک Directory مهم و معروف به سایت شود در کسب رتبه‌های بالاتر برای آن سایت نقش مهمی خواهد داشت. ترافیکی که از دایرکتوری‌های فعال ناشی می‌شود در مقایسه با موتورهای جستجو بسیار کم است، اما نوعا کیفیت مناسبی دارد. به ویژه زمانی که خود دایرکتوری معتبر و تخصصی شود.

 

ارزش و اهمیت دایرکتوری‌ها

هنوز هم ارزش Directoryهای تخصصی که روی موضوعی خاص تمرکز دارند، بالاست. مانند فهرستی که سایت‌های فعال در صنعت ماشین سازی را لیست، ارزیابی و ارزش گذاری می‌شود. فایده دیگر Directoryها کمک به جستجوی بهتر در زمانی است که موضوع جستجو چندان روشن نیست. در این حالت کاربر می‌تواند با بررسی گروه‌های آن به درک واضح‌تری از موضوع جستجو دست یابد و دامنه کلمات جستجو شده را گسترش دهد. زیرا در این نوع جستجو کاربر از گروهی عام شروع می‌کند و مرحله به مرحله به آن چه که می‌خواهد، نزدیک می‌شود. امروزه Directoryها دیگر مثل قبل استفاده نخواهند شد و حتی ایده‌ی آن‌ها بسیار قدیمی شده‌اند و از کاربرد آن‌ها مثل قبل کاسته شده است. جستجو با کلمات در موتورهای جستجو محبوبیت بیش‌تری نسبت به جستجوی گام به گام در دایرکتوری‌ها دارد. با مطرح شدن مفاهیمی شبیه Tagging و Social Networkها می‌توان اشتراک گذاری‌های ساده‌تری داشت و از این رو نقش فهرست‌ها در این بین کم خواهد شد. در دنیای امروز کار به جایی رسیده است که کاربران با مطرح کردن سوالات کوتاه در توییتر می‌توانند سیر پاسخ‌های فراوانی را دریافت کنند و راه حل مناسبی دریافت کنند. به این موضوع دقت کنید که در دنیای وب هر چه به کاربران بیش‌تری کمک کنید به شما بیش‌تر کمک می‌شود.(شبکه‌های اجتماعی) البته از بین رفتن بعضی از Directoryهای مهم به قدری اهمیت داشته است که در ویکی پدیا بخشی به نام Defunct Directories وجود دارد. مردن سایت‌های حقیقت دارد. چه بسیار ایده‌ها و سایت‌هایی که هر روز در گورستان هاردها مدفون می‌شوند.

تعدادی از دایرکتورهای مدفون به شرح زیر هستند:

  • AboutUs.org
  • Anime Web Turnpike
  • Biographicon
  • DMOZ
  • Google Directory
  • Internet Public Library
  • Intute
  • LookSmart
  • Lycos’ TOP 5%
  • Yahoo! Directory
  • Yahoo! Kids
  • Zeal

دایرکتوری‌هایی که امروزه بیش‌تر استفاده می‌شوند، فهرست‌های تخصصی هستند که بر روی موضوع خاصی تمرکز دارند. در کنار آن خدمات دیگری هم به کاربران خود ارائه می‌دهند. عضویت در این سایت‌ها معمولا رایگان نیستند و به همین دلیل فعالیت آن‌ها توجیه اقتصادی و مالی دارند. دایرکتوری مفهومی است که در بین ما ایرانیان هیچگاه به طور کامل تجزیه و تحلیل نشده است. می‌توان گفت این ایده هنوز در ایران اجرا نشده است. عموم سایت‌هایی که مدعی Directory بودن داشتند، در حد همان لینکدونی یا لینکستان بودند و بعد از مدتی فعالیت خود را به نوعی تغییر دادند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]