من رفتم سربازی اگر محتوای منو دوست داشتید و بدردتون خورد از من حمایت مالی کنید

اهمیت تجاری موتورهای جستجوگر

اهمیت تجاری موتورهای جستجوگر
اهمیت تجاری موتورهای جستجوگر

اهمیت تجاری موتورهای جستجوگر

بعد از بررسی مطالب مختلف در حوزه‌ی موتورهای جستجو یا Search Engineها قصد بررسی “اهمیت تجاری موتورهای جستجوگر” در دنیای وب را داریم.

 

قبل از مطالعه‌ی این مقاله پیشنهاد می‌کنیم مقالات زیر را مطالعه کنید:

 

اهمیت تجاری موتورهای جستجوگر

افراد و گروه‌های فعال در کسب و کارهای آنلاین، بالا بردن شمار بازدید کنندگان سایت را برای موفقیت آن در دنیای وب و تجارت‌های آنلاین امری ضروری می‌دانند. این که سایت چه خدمات و چه محصولاتی را می‌فروشد چندان اهمیتی ندارد؛ بلکه اگر یک سایت به دنبال ارائه‌ی خدمات یا فروش کالا محبوبیت خاصی دارد باید بازدید کننده‌ی بیش‌تری داشته، تعداد بازدید کنندگان یک سایت، برگ برنده‌ی آن سایت در کسب موفقیت در دنیای وب است. سایتی که بازدیدکننده ندارد، بدون شک مرگی آنلاین را تجربه می‌کند و چه بسیار سایت‌هایی که هر روز از چرخه‌ی زندگی دنیای وب خارج می‌شوند. مدیران، برنامه ریزان و طراحان وب به خوبی می‌دانند که فقط طراحی یک سایت تضمینی برای آمدن بازدیدکنندگان به آن سایت نیست. بلکه باید بازدیدکنندگان را از طریقی جذب آن سایت کرد. کاربران تنها به دنبال رفع نیازهای خود هستند و هیچ وقت مجبور نیستند به هر قیمتی که شده، سایت شما را بازدید کنند.

 

خود شما چکونه سایت‌های دیگر را پیدا و انتخاب می‌کنید؟

ما در بیش‌تر موارد به کمک موتورهای جستجو به آن محتوایی که می‌خواهیم، دست پیدا می‌کنیم. اگر ما این‌کار را انجام می‌دهیم، قطعا دیگران هم چنین کاری را انجام می‌دهند. دقیقا کاری که می‌کنیم این است که چند عبارت را در یکی از موتورهای جستجو وارد کرده و از نتایج آن‌ها به وبسایت مورد نظر خود خواهیم رفت.

آمار می‌گوید:

  • اغلب کاربران، موتورهای جستجوگر را ابزار اصلی خود برای یافتن وبسایت‌های مورد نیاز خود می‌کنند.
  • اغلب کاربران، هر روز جستجو می‌کنند و بیش‌تر این جستجوها به دنبال خدمات یا یک خالا است.
  • درصد بالایی از ترافیک هدفمند در اینترنت را موتورهای جستجو ایجاد می‌کنند.

ترافیک هدفمند یعنی کسی که به دنبال موضعی خاص می‌گردد به سایتی مراجعه می‌کند که درباره‌ی آن موضوع محتوایی وجود دارد.

 

اهمیت گوگل بین موتور جستجو‌ها

در حال حاضر گوگل یکی از پرترافیک‌ترین وبسایت‌های دنیا است. کار اصلی گوگل جستجو است. ترافیک بالای این سایت به خوبی اهمیت موتورهای جستجو را نشان می‌دهد. در واقع به سادگی می‌توان نتیجه گرفت بسیاری از مخاطبان احتمالی سایت‌ها هر روزه به این سایت سر می‌زنند. حالا چه بپذیرید چه نپذیرید؛ موتورهای جستجو ابزار مناسبی هستند که خریداران به کمک آن‌ها خدمات یا کالای مورد نیاز خود را می‌یابند. از سوی دیگر بررسی رفتار کاربران نشان می‌دهد که اغلب ده رتبه اول نتایج جستجو مورد توجه کاربران قرار می‌گیرد. آن‌ها به سایت‌های لیست شده در این رتبه‌ها مراجعه می‌کنند. (صفحه اول نتایج) بسیاری از کاربران دریافته‌اند که در بیش‌تر موارد، ده رتبه اول جستجو می‌تواند خواسته آن‌ها را برآورده سازد و هنوز هم علاقه دارند که تنها این سایت‌ها را مرور کنند. همه بررسی‌ها اذعان دارد که رتبه های بیش‌تر از 20 در فهرست نتایج جستجو، ترافیک بسیار کمی از موتورهای جستجو جذب می‌کنند.

با توجه به آمار:

  • سه سایت لیست شده در صدر نتایج جستجو مقصد بیش‌تر کاربران وب است.
  • در حدود 90 درصد کاربران حتما به یکی از سایت‌های لیست شده در فهرست نتایج جستجو که در صفحه‌ی اول قرار دارد یا بهتر است بگوییم در 10 نتیجه‌ی اول است مراجعه می‌کنند. و با توجه به این مورد تنها 10 درصد کاربران به سراغ دیگر نتایج خواهند رفت. (در موارد نادر و تخصصی که محتوای مناسب یافت نشود.)
  • در حدود یک سوم کاربران، سایتی که در ابتدای نتایج جستجو قرار دارد را کارآمد‌تر از بقیه‌ی سایت‌ها می‌دانند.

دقت در این آمار، اهمیت کسب رتبه‌های بالا در موتورهای جستجو را روشن می‌سازد. این روش جذب بازدیدکنندگان به سایت، اهمیت بسزایی دارد؛ زیرا بازدیدکنندگانی که موتورهای جستجو را انتخاب می‌کنند و به سایت شما مراجعه می‌کنند از بازدیدکنندگان تصادفی بیش‌ترند. وقتی آن‌ها کلماتی را جستجو می‌کنند، نشان دهنده‌ی آن است که به دنبال خدمات یا کالایی هستند. به این ترتیب آن‌ها همان مخاطبان مورد نظر هستند و به احتمال زیاد در سایت فعالیتی را انجام می‌دهند که دلخواه مدیران آن سایت است. فعالیت‌هایی نظیر پر کردن فرم تماس، درخواست اطلاعات بیش‌تر و جامع‌تر، اشتراک در خبرنامه‌ی سایت، دریافت خدمات، خرید کالا، شرکت در نظرسنجی‌ها و ….

آمار ارائه شده از رفتار کاربران وب پیام بسیار واضحی دارد:

سایت‌هایی که در رتبه‌های بالا قرار نمی‌گیرند، بخش مهمی از مخاطبین خود را از دست می‌دهند. البته موتورهای جستجوگر تنها روش کاربران برای یافتن وبسایت‌های اینترنتی نیست. ممکن است آن‌ها آدرس یک سایت را در منابع دیگری نظیر رادیو و تلوزیون، روزنامه، کتاب، مجله و … بیابند. آن‌ها ممکن است بر روی لینک‌های درون ایمیل یا یک بنر تبلیغاتی کلیک کنند. توصیه سایت به دیگران هم روش مرسوم دیگری است. وبگردی یا همان مراجعه به وبسایت‌های مختلف در صفحاتی مانند “پیوندها” و شبکه‌های اجتماعی هم گزینه‌ی دیگری است. یک سایت ممکن است هزاران بازدیدکننده داشته، اما شمار بازدیدکنندگان گروه هدف، برای آن حائز اهمیت است. آن‌ها هستند که موفقیت سایت را رقم می‌زنند. در اغلب موارد این بازدیدکنندگان چیزی بیش‌تر از اطلاعات رایگان ارائه شده، می‌خواهند.

شما اگر سایتی برای فروش کفش دارید، مراجعه شخصی که قصد دانلود نرم‌افزار دارد برای شما چه فایده ای دارد؟

گروه هدف شما کسانی هستند که به دنبال کفش مناسب می‌گردند!! با توجه بهب استفاده میلیونی کاربران از موتورهای جستجو، حضور هر چه بهتر در موتورهای جستجوگر، راه حل منطقی و مقرون به صرفه ای در هر برنامه‌ی بازاریانی آنلاینی است. هر موتور جستجویی معتبر نیست. هزاران موتور جستجو وجود دارد، اما تعداد کمی از آن‌ها دارای اعتبار و محبوبیتی مناسب هستند. کسب رتبه‌ی بالا در موتورهای حستجو و نتایج آن‌ها مهم و معتبر هستند. بررسی‌ها نشان دهنده‌ی این است که عمده کاربران وب اطلاعات مورد نیاز خود را به کمک موتورهای جستجوگر معتبر می‌یاند. در خال حاضر مهم‌ترین موتورهای جستجو عبارتند از:

 

بازاریابی با موتورهای جستجو

فاصله محبوبیت موتور جستجوی گوگل با سایر گزینه‌ها بسیار زیاد است. این موتور جستجو در دنیای وب، پادشاهی مطلق می‌کند. موارد اشاره شده گزینه‌های عام و کلی هستند. برخی دیگر از موتورهای جستجو نیز وجود دارند که محبوبیت محلی یا موضوعی دارند. باید آن‌ها را نیز در پروسه بازاریابی با موتورهای جستجو، مد نظر قرار داد. به عنوان مثال Baidu، موتور جستجویی حتی معتبرتر از گوگل در میان کاربران چینی زبان است. برای بدست آوردن آماری که در این مقاله ذکر شد می‌توانید عبارت Search Engine Statistics را در گوگل دنبال کنید. (آمارها روزانه در حال تغییر هستند.)

خلاصه:

  • موتورهای جستجو ابزاری است که به کاربران کمک می‌کنند تا سایت‌های مورد نیاز خود را بیابند.
  • راه‌های بسیاری برای یافتن سایت‌ها وجود دارد اما موتورهای جستجو همواره راه کار اساسی این موضوع هستند.
  • بسیاری از کاربران دریافته‌اند که در اغلب موارد صفحه‌ی اول و 10 نتیجه‌ی نخستین را برای خواسته خود برگزینند.

امیدواریم از مقاله‌ی “اهمیت موتور جستجو” لذت کافی ببرید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]