اگر وبسایت دارید و هاتجر (Hotjar) را نمیشناسید، زودتر این نوشته را بخوانید…!
کسب و کارهای اینترنتی و بازاریابان، امروزه برای توسعه و بهبود کسب و کار خود در بازار رقابتی و جذب مشتری بیشتر، به راهکارها و ابزارهای گوناگونی متوسل میشوند. یکی از این راهکارها استفاده از ابزارهای تحلیلی مانند گوگل آنالیتیکس، گوگل سرچ کنسول و هاتجر است که به صاحبان کسب و کارها کمک میکند تا با درک رفتار کاربران، فعالیتهای خود را با دقت و هدفمندی بیشتری انجام دهند. برای تحلیل و آنالیز سایت، نرم افزارهای متعددی وجود دارد؛ اما آیا میتوانید رفتار کاربران، هنگامی که مشغول گشت و گذار در سایت شما هستند را ارزیابی کنید؟ آیا میدانید چرا برخی از آنها دقایقی بعد از ورود، سایت شما را ترک میکنند؟ هاتجر شما را از این علتها و چرایی اتفاقات آگاه میکند.
هاتجر (Hotjar) چیست؟
Hotjar یک ابزار بازاریابی است که در سال ۲۰۱۴ ساخته شد و خود را «همه چیز در یک چیز» مینامد؛ چرا که قادر است رفتار کاربران را رصد کرده و آنها را تجزیه و تحلیل و جمع آوری نماید. این ابزار به شما کمک میکند تا با ترکیب دو روش تجزیه و تحلیل دادهها و بازخورد گرفتن، آنچه را که بازدیدکنندگان دقیقاً در وب سایت شما انجام میدهند، نشان داده و متوجه شوید که چه چیزی برای آنها اهمیت دارد و به دنبال چه چیزی هستند. نکته مهم در مورد هاتجر Hotjar این است که در یک پلتفرم واحد، طیف وسیعی از تحلیلهای ضروری را با ابزار بازخورد کاربر ترکیب میکند.
قبل از وجود هاتجر، برای دسترسی به این ترکیب، نیازمند آن بودیم که ویژگیهای پلتفرمهای مختلف را در اختیار داشته باشیم که هر یک هزینه و پیچیدگی مجموعه ابزار بهینه سازی را برای شما افزایش میدادند. در حالی که هاتجر، جایگزینی برای یک پلتفرم تحلیلی همه منظوره نیست اما تمرکز آن بر تجربه کاربر باعث میشود، برای تیمهای بازاریابی و کسب و کار بسیار مفید باشد.
مزایای Hotjar
Hotjar نرم افزاری است که به شما کمک میکند تا:
- ببینید چگونه بازدیدکنندگان با وب سایت شما تعامل دارند.
- ببینید آیا بازدیدکنندگان در زمان حضورشان در وب سایت، با مشکل و یا مسئلهای روبرو هستند.
- از مشتریان درباره تجربه حضور در وب سایت تان، بازخوردهای مستقیم جمع آوری کنید.
هاتجر چگونه عمل میکند؟
اگر دنبال این باشید که بدانید بازدید کننده وب سایت تان در کجا روی صفحه کلیک میکند، زمان خود را در هر صفحه، چگونه سپری میکند و یا روشی که برای حرکت در میان محتواها انتخاب میکنند، چه روشی است، هاتجر با ارائه سه نوع داده کلیدی، این درک و بینش را در اختیار شما قرار میدهد:
- نقشه حرارتی یا heat map: یکی از مهمترین ابزارهای موجود در هاتجر که نشان دهنده فعالیت بازدیدکنندگان در وب سایت شما است. هیت مپها به عنوان نشان دهنده داغترین نقاط صفحات وب سایت تان کاربرد دارند. منظور از این نقاط داغ، قسمتهایی است که کاربر بیشتر روی آن کلیک کرده، مدت بیشتری در آنجا متوقف شده، در کجا اسکرول کرده؟ به چه چیزی علاقه مند است و آیا مهمترین عناصر صفحه را دیده و با آن تعامل برقرار کرده است؟ نقشه ردیابی ماوس، نقشه حرکت، نقشه ردیابی کلیک، نقشه ردیابی اسکرول و نقشه ردیابی توجه، انواع مختلف هیت مپ یا نقشه حرارتی هستند.
- Session Recordings: نخستین و جالب ترین ابزار که از قابلیت ضبط و ثبت فعالیت بازدیدکنندگان و صفحات مرور شده برخوردار است. فرایند ضبط این امکان را فراهم میکند تا کاربر را به صورت ناشناس در سراسر وب سایت مشاهده کرده و از جزئیات فعالیت هر کاربر به دور از حدس و گمان، مطلع شوید. در نتیجه متوجه خواهید شد در کجا به مشکل برمی خورند، چه زمان و در چه تبهایی به صفحات قبل بازمی گردند و چه زمان صفحه را ترک میکنند. Session Recordings، همه کلیک ها، Tapها، حرکات ماوس، هر آنچه تایپ میکند، ورژن مرورگر، فاکتورهای مربوط به قابلیت استفاده و غیره را در قالب یک ویدئو نمایش میدهد و در نتیجه متوجه خواهید شد در کجا به مشکل برمی خورند، چه جاهایی به صفحات قبل بازمی گردند و چه جاهایی صفحه را ترک میکنند. برای حل این مشکلات، باید با مشتری همدل شده و سعی نمایید با قرار دادن خود به جای او، مشکلش را حل کرده و به فرایند فروش خود کمک کنید.
- Conversation Funnel: کاربر باید مراحلی را در سایت شما پشت سر بگذرد تا به سرنخ یا lead تبدیل شود. اما با وجود تعداد زیاد بازدید کننده، تعداد کمتری به سرنخ تبدیل میشوند. چگونه بفهمیم کاربران در کدام قسمت ما را ترک کرده و از سایت خارج میشوند؟ با استفاده از قیف تبدیل. با استفاده از این قیف، باید صفحاتی که کاربران از آن خارج میشوند را مجدد ارزیابی کرده و به فکر ارتقاء و بهینه سازی آنها باشید. هاتجر با این ابزارها، دادهها و اطلاعاتی که از ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس یا Mixpanel دریافت کردید را تکمیل کرده تا به درک بهتر مشتریان توسط شما کمک کند.
تفاوت گوگل آنالیتیکس و هاتجر Hotjar چیست؟
هاتجر جایگزینی برای گوگل آنالیتیکس (یکی از سرویسهای گوگل) نیست. در واقع، هاتجر باید به طور ایده آل با یک راه حل تجزیه و تحلیل وب به کار رود. در حالی که ابزارهای نرم افزاری تجزیه و تحلیل وب مانند گوگل آنالیتیکس، اطلاعاتی درباره آمار بازدیدکنندگان و صفحاتی که آنها مشاهده کردند، در اختیار شما قرار میدهد، اما نشان نمیدهند که کاربران شما واقعاً چگونه خودشان از صفحات استفاده میکنند و چگونه بین آنها پیمایش میکنند.
با هاتجر، میتوانید به مشاهده دقیق نحوه تعامل کاربران با صفحات خود بپردازید و متوجه شوید چرا آنها اینگونه رفتار میکنند. به عنوان مثال آگاهی از این که چرا نشانگر ماوس کاربران بیشتر در سمت چپ صفحه حرکت میکند، باعث میشود مقالات و مطالب مهم سایت را به سمت چپ صفحه منتقل کنید تا بیشتر مورد توجه کاربر قرار گرفته و زمان بیشتری در سایت ماندگار شود.
چنین امکانی اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار داده و شما را در شناسایی سریع تر فرصتهای بهبود و پیشرفت سایت و ایجاد تغییرات مهم و کاربردی یاری میکند. اگر میخواهید مسیر خود جهت تبیین استراتژی در حوزه طراحی سایت، طراحی رابط کاربری و یا بازاریابی و کسب و کار هموار شود، نرم افزار قدرتمند هاتجر مبتنی بر تجربه کاربر در بهره مندی از سایت شما، میتواند گزینه بسیار مناسبی باشد که در نهایت تمام این موارد به افزایش بازدید سایت شما منجر میشوند.
ارسال پاسخ